Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

STRES
Stres můžeme definovat jako souhrn fyzických a psychických reakcí na nepřijatelný poměr mezi
skutečnými nebo představovanými osobními zkušenostmi a očekáváními. Podle této definice je stres
odpověď, která v sobě zahrnuje jak fyzické, tak i psychické složky. Jinými slovy, stres je stav organismu,
který je obecnou odezvou na jakoukoliv výrazně působící zátěž
– fyzickou nebo psychickou. Při stresu se uplatňují obranné mechanismy, které umožňují přežití
organismu vystaveného nebezpečí
Eustres – pozitivní zátěž, která v přiměřené míře stimuluje jedince k vyšším a nebo lepším výkonům.
Distres – nadměrná zátěž, která může jedince poškodit a vyvolat onemocnění či dokonce smrt.

Příčiny stresu u učitelů
- Žáci se špatnými postoji a nedostatečnou motivací ke školní práci
- Špatná kázeň žáků a vyrušování ve výuce
- Rodiče (stoupající agresivita rodičů, jejich nezájem o dění ve škole, nekritický přístup ke svým dětem)
- Časné reorganizace ve škole a změny učebních programů
- Špatné pracovní podmínky
- Problémy s časem
- Nadměrná pracovní zátěž (termínovaná práce, příliš mnoho úkolů, časová tíseň, velká zodpovědnost
- Konflikty s kolegy a spolupracovníky, s vedením školy
- Nedostatečné společenské hodnocení práce učitele
Emoce jsou neoddělitelnou součástí lidského chování, a to i v kontextu školního prostředí. Vzdělávací
proces není pouze o předávání znalostí, ale také o rozvoji emocionální inteligence, zvládání emocí a
jejich vlivu na kognitivní procesy a výkon žáků. Důležité je si uvědomit, že pozitivní a negativní emoce
mohou mít zásadní vliv na školní výkony, motivaci, vztahy mezi žáky, učiteli a celkový psychický stav.

1. Funkce emocí ve škole Emoce mají v kontextu školy několik klíčových funkcí:
a) Motivační funkce Emoce jsou silným motivátorem pro jednání a učení. Pozitivní emoce, jako je radost, uspokojení nebo
nadšení, mohou zvyšovat motivaci žáků a podporovat jejich angažovanost v učebním procesu. Naopak,
negativní emoce, jako je strach nebo frustrace, mohou motivaci žáka buď snížit, nebo jej stimulovat k
tomu, aby se pokusil vyhnout situacím, které způsobují nepohodlí.
b) Regulační funkce Emoce pomáhají regulovat naše chování, což je důležité pro zachování rovnováhy mezi výkonem a
psychickým zdravím. V rámci školy mohou emoce pomáhat žákům přizpůsobit své reakce na situace, ať
už jde o zvládání stresu před testem nebo o reagování na konflikt s ostatními žáky.
c) Komunikační funkce Emoce slouží jako nástroj komunikace – nejen mezi žáky a učiteli, ale také mezi žáky navzájem.
Rozpoznání emocí může pomoci při identifikaci potřeb žáků, například pokud se dítě cítí ztracené nebo
frustrované, nebo naopak, pokud je velmi nadšené a aktivně se zapojuje.

Témata, do kterých materiál patří