Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
STRES
Stres můžeme definovat jako souhrn fyzických a psychických reakcí na nepřijatelný poměr mezi
skutečnými nebo představovanými osobními zkušenostmi a očekáváními. Podle této definice je stres
odpověď, která v sobě zahrnuje jak fyzické, tak i psychické složky. Jinými slovy, stres je stav organismu,
který je obecnou odezvou na jakoukoliv výrazně působící zátěž
– fyzickou nebo psychickou. Při stresu se uplatňují obranné mechanismy, které umožňují přežití
organismu vystaveného nebezpečí
• Eustres – pozitivní zátěž, která v přiměřené míře stimuluje jedince k vyšším a nebo lepším výkonům.
• Distres – nadměrná zátěž, která může jedince poškodit a vyvolat onemocnění či dokonce smrt.
Příčiny stresu u učitelů
- Žáci se špatnými postoji a nedostatečnou motivací ke školní práci
- Špatná kázeň žáků a vyrušování ve výuce
- Rodiče (stoupající agresivita rodičů, jejich nezájem o dění ve škole, nekritický přístup ke svým dětem)
- Časné reorganizace ve škole a změny učebních programů
- Špatné pracovní podmínky
- Problémy s časem
- Nadměrná pracovní zátěž (termínovaná práce, příliš mnoho úkolů, časová tíseň, velká zodpovědnost
- Konflikty s kolegy a spolupracovníky, s vedením školy
- Nedostatečné společenské hodnocení práce učitele
Emoce jsou neoddělitelnou součástí lidského chování, a to i v kontextu školního prostředí. Vzdělávací
proces není pouze o předávání znalostí, ale také o rozvoji emocionální inteligence, zvládání emocí a
jejich vlivu na kognitivní procesy a výkon žáků. Důležité je si uvědomit, že pozitivní a negativní emoce
mohou mít zásadní vliv na školní výkony, motivaci, vztahy mezi žáky, učiteli a celkový psychický stav.
1. Funkce emocí ve škole Emoce mají v kontextu školy několik klíčových funkcí:
a) Motivační funkce Emoce jsou silným motivátorem pro jednání a učení. Pozitivní emoce, jako je radost, uspokojení nebo
nadšení, mohou zvyšovat motivaci žáků a podporovat jejich angažovanost v učebním procesu. Naopak,
negativní emoce, jako je strach nebo frustrace, mohou motivaci žáka buď snížit, nebo jej stimulovat k
tomu, aby se pokusil vyhnout situacím, které způsobují nepohodlí.
b) Regulační funkce Emoce pomáhají regulovat naše chování, což je důležité pro zachování rovnováhy mezi výkonem a
psychickým zdravím. V rámci školy mohou emoce pomáhat žákům přizpůsobit své reakce na situace, ať
už jde o zvládání stresu před testem nebo o reagování na konflikt s ostatními žáky.
c) Komunikační funkce Emoce slouží jako nástroj komunikace – nejen mezi žáky a učiteli, ale také mezi žáky navzájem.
Rozpoznání emocí může pomoci při identifikaci potřeb žáků, například pokud se dítě cítí ztracené nebo
frustrované, nebo naopak, pokud je velmi nadšené a aktivně se zapojuje.