Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
2. Souvislost emocí s kognitivními procesy Emoce a kognitivní procesy (vnímání, myšlení, paměť) jsou neoddělitelně propojeny. Emoce mohou
ovlivnit, jak žáci vnímají informace, jak je zpracovávají a jak se je následně učí a zapamatovávají.
a) Vliv emocí na paměť a učení
•
Pozitivní emoce mohou zlepšit schopnost uchovávat a vybavovat si informace, protože příjemné
pocity podporují vyšší úroveň kognitivní flexibility a otevřenosti vůči novým informacím.
•
Negativní emoce, zejména strach a úzkost, mohou zhoršit kognitivní procesy, jako je koncentrace
a paměť. Například stres může vést k blokování paměti nebo k problémům se soustředěním.
b) Vliv intenzity emocí
•
Intenzivní pozitivní emoce mohou žáka motivovat k lepšímu výkonu, ale v případě, že jsou příliš
silné (například euforie), mohou vést k povrchní pozornosti a chybám při vykonávání úkolů.
•
Intenzivní negativní emoce mohou mít destruktivní vliv na výkon žáka. Přílišný stres, strach
nebo frustrace mohou způsobit, že žák nebude schopen adekvátně vykonávat úkoly, bude mít
problémy se soustředěním nebo bude vykazovat znaky vyhoření.
c) Emoce a rozhodovací procesy Emoce hrají důležitou roli ve všech rozhodovacích procesech. Pozitivní emoce podporují otevřenost k
novým možnostem, zatímco negativní emoce mohou zúžit vnímání možností a ovlivnit racionalitu
rozhodnutí.
3. Vliv pozitivních a negativních emocí na žáka a jeho výkon
a) Pozitivní emoce
•
Motivace a engagement: Pozitivní emoce mohou vést k větší motivaci k učení a vyšší míře
angažovanosti. Žáci, kteří se cítí dobře, jsou více ochotni přijímat výzvy, podílet se na aktivitách a
investovat úsilí do úkolů.
•
Zlepšení vztahů: Pozitivní emoce podporují lepší komunikaci mezi žáky, jejich spolupráci a
vytvářejí příjemné a podpůrné prostředí ve třídě.
•
Podpora kreativity: Emocionální pohoda podporuje kreativní myšlení a schopnost přicházet s
novými řešeními a nápady.
b) Negativní emoce
•
Úzkost a strach: Úzkost spojená s hodnocením nebo testováním může vést k tomu, že žáci budou
podvýkonní. Přílišná nervozita může blokovat kognitivní schopnosti a vést k nízké sebedůvěře.
•
Frustrace a deprese: Pokud žák opakovaně neuspěje nebo nemá dostatečnou podporu, může se
cítit frustrovaný a demotivovaný. To může vést k vyhýbání se úkolům nebo k negativnímu postoji
vůči škole jako takové.
•
Vliv na vztahy: Negativní emoce mohou ztížit mezilidskou komunikaci a vést k problémům ve
vztazích mezi žáky nebo mezi žákem a učitelem.
4. Faktory ovlivňující emoční stav žáka Různé faktory mohou ovlivnit emoční stav žáka, který se následně projeví na jeho výkonu ve škole.
a) Rodinné prostředí
•
Podmínky v rodině, jako jsou rodinné problémy, nedostatek podpory nebo negativní vztahy,
mohou vést k negativním emocím, jako jsou stres a úzkost, které následně ovlivní školní výkon.