Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

• Marie Montessori (1870-1952), 1907 Casa di bambini v Římě (od 3-7 let) = vzorové předškolní
zařízení,
• od r. 1913 mezinárodní kurzy pro vychovatele, přednáškové turné po Ev. a Am.,
• Mezinárodní asociace Montessori (sídlo v Holandsku, přes 30 organizací v ní sdružených),
• svobodný, spontánní rozvoj tvůrčích schopností dítěte (NE přizpůsobení se světu dospělých),
• vhodné prostředí rozhodujícím činitelem (prostředí dospělého je nepřiměřené) – adaptace věcí a vhodný
did.materiál (navazuje na Rousseaua a froebelovské dárky k účelné manipulaci),
• fenomén Montessori = dítě má velkou schopnost soustředit se, pokud ho činnost dost upoutá,
• individualizace činnosti (volba, tempo),
• úloha učitele = připravit vhodné podmínky, nezasahovat do činnosti, pozorovat a vyhledávat pak
účinnější konstelaci podmínek.
c) Feinetovská škola (Freinetova „moderní škola“)
• Celestin Freinet (1896-1966),
• prostředky k oživení a aktivizování žáků, princip aktivnosti,
• pracovní aktivita – práce má uspokojovat zákl. potřeby (potřebu vyjádření, komunikace, tvořit),
• svobodná výchova = žák si může zvolit práci, dělat ji vlastními postupy a tempem, kázeň vyplyne z
pracovního režimu (NE nátlak),
• radostná a tvůrčí atmosféra, uspokojení z práce,
• individualizace činnosti X vést ke kooperaci, školní společenství, did. prostředky (školní tiskárna,
svobodný text, kniha života dané školy, školní korespondence, časopis)
• ankety, konference, umělec. aktivity, sběratelské činnosti, řemeslnické a tech. kroužky, exkurze,
• školní kartotéka, pracovní knihovna, školní slovník, časopis, audiovizuální technika (Ne učebnice!),
• třída uspořádána podle potřeb určité činnosti.
d) Jenská škola
• Školu založil roku 1923 v Jeně (v Německu) univerzitní profesor pedagogiky Peter Petersen. Dnes jsou
jenské školy především v Holandsku (cca 200), dále v Německu a Belgii. V ČR dříve existovala jen jedna
jenská škola, a ta zanikla. V září 2016 byly v ČR otevřeny dvě nové školy – Hučák v Hradci Králové a
Kairos na Praze – západ.
• Společenství s rodinnou atmosférou, přirozené a podnětné prostředí pro svobodný rozvoj. Vzhled
učeben se blíží vzhledu dětského pokoje, hodnocení je slovní. Děti jsou v tzv. kmenových skupinách
spojujících vždy 2-3 ročníky (starší si berou patronát nad mladšími), ale na některých úkolech z
týdenního plánu pracují ve skupinách podle úrovně – podle individuální zralosti. Specializují se
prostřednictvím volitelných předmětů.
• Pracuje se podle týdenních plánů a využívá se 4 základních pedagogických situací:

*rozhovorů (ranní kruh, rozhovory k projektovým tématům, organizační rozhovor o týdenní plánu v
pondělí ráno a reflexe v pátek na konci vyučování)
*her – od volné hry v herně po hry didaktické (vyučovací)
*práce – úkoly a aktivity nastavené jako situace či problémy vybízející k aktivitě, aplikaci poznatků,
spolupráci atd.
*slavností – slavnosti rána, narozenin či vánoc, dramatická představení, přijímání nových žáků
e) Daltonská škola (Daltonský učební plán)
• Zavedený 1920 v Daltonu (USA), Helena Parkhurstová (1897-1957),
• zvýšený důraz na aktivnost vedl k rozvinutí metod samostatného učení žáků – vhodné pomůcky (NE
tradiční výuka učitelem), zrušeno rozdělení do tříd podle věku,
• odborné pracovny a laboratoře pro jednotlivé předměty (pomůcky, knihovna),
• celoroční látka rozdělena na měsíční úkoly – plněno podle individuálního programu a tempa.
Nedostatky:
- jednostranně knižní studium,
- přílišný individualismus,
- malý kontakt s živými ped. podněty.

Témata, do kterých materiál patří