Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) – zákonná povinnost.

Dále důležité:

schopnost vztahové práce s žáky a rodiči,

respekt k individualitě žáka,

schopnost týmové spolupráce v rámci školy i s externími odborníky,

etické uvažování a rozhodování.

3. Školní poradenské pracoviště (ŠPP)

Co to je?

Je tým odborníků působících uvnitř školy, kteří zajišťují poradenské, diagnostické, metodické a
intervenční služby pro žáky, pedagogy i rodiče.

Složení ŠPP:

Složení není pevně dáno, ale obvykle zahrnuje tyto klíčové role:

Role

Hlavní náplň činnosti

Význam pro učitele

Výchovný poradce

Podpora při řešení problémů žáků
(výchovných, vzdělávacích, kariérních).

Konzultace o žácích, pomoc s
plánem podpory.

Školní metodik
prevence (ŠMP)

Koordinace preventivního programu, řešení
rizikového chování.

Podpora při šikaně, rizikových
projevech chování.

Školní psycholog

Diagnostika, intervence, krizová pomoc,
podpora duševního zdraví.

Konzultace, práce s třídou,
individuální intervence.

Školní speciální
pedagog

Podpora žáků se SVP (SPU, PAS, LMP…),
spolupráce s SPC, PPP.

Tvorba IVP, konzultace,
doporučení úprav výuky.

Asistent pedagoga

Přímá podpora konkrétních žáků se SVP ve
výuce.

Spolupráce ve výuce,
přizpůsobení výuky.

Poznámka: Někdy mohou být role sloučeny (např. psycholog a ŠMP), nebo chybět – v malých

školách je ŠPP méně formální, často suplováno výchovným poradcem a ŠMP.

4. Využití ŠPP při práci učitele

Učitelé jsou v první linii – ale nemusí být na všechno sami. Spolupráce se ŠPP jim umožňuje:

konzultovat výukové i výchovné potíže žáků,

získat metodickou podporu (např. úprava hodnocení u žáků se SVP),

společně vytvářet podpůrná opatření (IVP, plán pedagogické podpory),

reagovat na šikanu, agresi, úzkosti, záškoláctví apod.,

získat podporu při práci s třídním kolektivem (klima třídy),

využít krizovou intervenci v případě náročných situací (úmrtí, domácí násilí, sebepoškozování…).

Učitelé mohou spolupracovat se ŠPP na následujících úkolech:

1. Diagnostika a podpora žáků:

o

Konzultace problémů s chováním, učením nebo emocemi.

o

Spolupráce při vytváření individuálních vzdělávacích plánů (IVP) pro žáky se
speciálními vzdělávacími potřebami.

2. Prevence a intervence:

o

Pomoc s prevenčními programy (šikana, kyberšikana, závislosti).

o

Včasná intervence v případě krizových situací (úmrtí, rozvod, šikana).

3. Podpora žáků ve výuce:

o

Pomoc při práci s žáky s dyslexií, ADHD, PAS nebo jinými problémy.

o

Doporučení vhodných metod a přístupů pro různé typy žáků.

4. Krizová intervence:

o

Pomoc v případě, že žák zažije traumatizující událost.

Témata, do kterých materiál patří