Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) – zákonná povinnost.
Dále důležité:
•
schopnost vztahové práce s žáky a rodiči,
•
respekt k individualitě žáka,
•
schopnost týmové spolupráce v rámci školy i s externími odborníky,
•
etické uvažování a rozhodování.
3. Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
Co to je?
Je tým odborníků působících uvnitř školy, kteří zajišťují poradenské, diagnostické, metodické a
intervenční služby pro žáky, pedagogy i rodiče.
Složení ŠPP:
Složení není pevně dáno, ale obvykle zahrnuje tyto klíčové role:
Role
Hlavní náplň činnosti
Význam pro učitele
Výchovný poradce
Podpora při řešení problémů žáků
(výchovných, vzdělávacích, kariérních).
Konzultace o žácích, pomoc s
plánem podpory.
Školní metodik
prevence (ŠMP)
Koordinace preventivního programu, řešení
rizikového chování.
Podpora při šikaně, rizikových
projevech chování.
Školní psycholog
Diagnostika, intervence, krizová pomoc,
podpora duševního zdraví.
Konzultace, práce s třídou,
individuální intervence.
Školní speciální
pedagog
Podpora žáků se SVP (SPU, PAS, LMP…),
spolupráce s SPC, PPP.
Tvorba IVP, konzultace,
doporučení úprav výuky.
Asistent pedagoga
Přímá podpora konkrétních žáků se SVP ve
výuce.
Spolupráce ve výuce,
přizpůsobení výuky.
Poznámka: Někdy mohou být role sloučeny (např. psycholog a ŠMP), nebo chybět – v malých
školách je ŠPP méně formální, často suplováno výchovným poradcem a ŠMP.
4. Využití ŠPP při práci učitele
Učitelé jsou v první linii – ale nemusí být na všechno sami. Spolupráce se ŠPP jim umožňuje:
•
konzultovat výukové i výchovné potíže žáků,
•
získat metodickou podporu (např. úprava hodnocení u žáků se SVP),
•
společně vytvářet podpůrná opatření (IVP, plán pedagogické podpory),
•
reagovat na šikanu, agresi, úzkosti, záškoláctví apod.,
•
získat podporu při práci s třídním kolektivem (klima třídy),
•
využít krizovou intervenci v případě náročných situací (úmrtí, domácí násilí, sebepoškozování…).
Učitelé mohou spolupracovat se ŠPP na následujících úkolech:
1. Diagnostika a podpora žáků:
o
Konzultace problémů s chováním, učením nebo emocemi.
o
Spolupráce při vytváření individuálních vzdělávacích plánů (IVP) pro žáky se
speciálními vzdělávacími potřebami.
2. Prevence a intervence:
o
Pomoc s prevenčními programy (šikana, kyberšikana, závislosti).
o
Včasná intervence v případě krizových situací (úmrtí, rozvod, šikana).
3. Podpora žáků ve výuce:
o
Pomoc při práci s žáky s dyslexií, ADHD, PAS nebo jinými problémy.
o
Doporučení vhodných metod a přístupů pro různé typy žáků.
4. Krizová intervence:
o
Pomoc v případě, že žák zažije traumatizující událost.