Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

2. úroveň – naladění k činnosti - žák má vnitřní potřebu činnost vykonávat, kladně hodnotí její výsledky,
je jí nakloněn přitahuje k ní spolužáky ale chybí mu širší zobecnění vztahu k ní. Systém činnosti - žák se
s danými zásadami jednání identifikuje tak, že je možné tyto zásady považovat za rysy osobnosti

Vymezování afektivních cílů
- v pedagogických dokumentech jsou afektivní cíle charakterizovány v obecných rovinách, chybí jim
konkrétní propracovanost
- práce s nimi vyžaduje jiné metodické postupy, pedagogický takt, navození vhodné motivace, dovednost
funkčně skloubit vzdělávací a postojové funkce
- výhoda práce s postojovými cíli je v tom, že se v určitém období na jejich fixaci může podílet více
vyučujících
- vytvoření požadovaného systému hodnot je nejsložitější, značně dlouhodobé a velmi se zde promítají
předcházející zkušenosti toho kterého žáka
- postižitelnost zafixování postojových cílů je velmi obtížná, hodnocení bývá subjektivní
- v praxi toto všechno znamená, aby si vyučující uměl obecné a dlouhodobé postojové cíle tvořivě
rozpracovat pro svůj předmět a specifické podmínky v dané třídě
- tj. stanoví si konkrétní, splnitelné a kontrolovatelné dílčí afektivní cíle, a prostřednictvím plnění těchto
cílů se přibližuje ke splnění dlouhodobého výchovného cíle

Taxonomie psychomotorických cílů
Taxonomie podle R..Davea - obsahuje pět kategorií:
imitace - žák po impulsu vědomě danou činnost pozoruje a začíná ji napodobovat
manipulace - žák vykonává určitou činnost podle slovního návodu - člení se na sub kategorie: instrukce,
selekce, fixace
zpřesňování - žák uložený pohybový úkol vykonává s větší přesností a účinností koordinace - žák
vykonává několik různých činností v požadovaném sledu za sebou
automatizace - v činnosti se objevují automatizované prvky; při minimálním využití energie se dostavuje
maximální výkon
- při práci s výukovými cíli není vhodné slučovat kognitivní, afektivní a psychomotorické cíle, tj snažit se
je vyjádřit společně
- samotné efektivitě výuky vypovídá vztah mezi cílovými a zpětnými informacemi

• cílové informace udávají, čeho by mělo být dosaženo
• zpětné informace udávají čeho se skutečně dosáhlo
- veškeré stanovené výukové cíle (kognitivní, afektivní, i psychomotorické) se dosahují prostřednictvím
plnění učebních úloh.

• Učební úloha


Učební úlohou lze nazvat všechny učební situace, které žáky vedou k aktivní činnosti, k vyřešení této
situace. Učební úlohu lze také chápat jako pedagogickou situaci, která je vytvořena proto, aby
zabezpečila u žáků dosažení stanoveného cíle. Učební úlohy zahrnují širokou škálu všech učebních
zadání od jednoduchých úkolů, vyžadujících pamětní reprodukci až po náročnější úkoly, které vyžadují
tvůrčí přístup a tvůrčí myšlení (Kropáč a kol., 2004). V didaktické literatuře se vyskytují synonyma k
pojmu úloha: zadání, otázka, cvičení, úkol, příklad apod.
- plní všestranné funkce a ve své každodenní práci je využívá každý učitel
- prostupují celým výchovně vzdělávacím procesem a plní v něm různé funkce (aktivizují a motivují
žáky, navozují u nich učební činnosti, jsou nástrojem pro zjišťování výsledků učení apod.)
- jejich tvorba je, přestože většina učitelů ji takto nevnímá, poměrně náročná

Témata, do kterých materiál patří