Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- motivační etapa – řeší přípravu žáků k osvojení učiva. Ve výuce odborných předmětů se jedná o
nejúčinnější etapu.
- expoziční etapa – se zabývá vytvářením a osvojováním vědomostí a dovedností. Ze všech etap se jedná
o nejnáročnější etapu, jejímž základem je vytváření představ, pojmů, úsudků a soudů. Výběrem vhodných
vyučovacích metod dosáhneme přijatelného střídání učitelova výkladu, názorných otázek a vlastní
činností žáků.
- fixační etapa – je zaměřena na upevňování a prohlubování osvojeného učiva. Definujeme několik fází
etapy: v první fázi, která následuje bezprostředně po výkladu nového učiva, se obvykle
zaměřujeme na nejdůležitější fakta a kontrolujeme míru získaných vědomostí. Abychom byli schopni
udržet pozornost žáků, používáme metodu rozhovoru. Ve druhé fázi, kterou je běžné opakování, se
doporučuje použití problémové metody a vhodně zvolenými otázkami aktivovat žáky. Třetí fází je
souhrnné opakování.
- verifikační etapa – slouží k ověřování vědomostí a dovedností žáků. Je to závěreční fáze vyučovacího
procesu a plní funkci zpětné vazby jak pro učitele, kde ověřuje použití vhodných výukových metod a
prostředků, tak pro žáka z hlediska úrovně jeho dosažených vědomostí a dovedností
3.B Poradenské služby ve škole: kdo je pedagogický pracovník, požadavky na
pedagogického pracovníka. Členové školního poradenského pracoviště – jejich úloha
ve škole – využití při práci učitele. Preventivní programy realizované v rámci
činnosti školy za podpory členů ŠPP. Informace vycházejí z platné legislativy (zejména zákon č. 561/2004 Sb. – školský zákon, vyhlášky č.
72/2005 Sb. a č. 317/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů) a z aktuálních doporučení MŠMT a NPI.
Poradenské služby ve škole
Poradenské služby jsou nedílnou součástí školního prostředí. Jejich cílem je:
•
podpora žáků ve vzdělávání a osobnostním rozvoji,
•
prevence rizikového chování,
•
včasná intervence v případě problémů,
•
podpora učitelů a rodičů.
1. Kdo je pedagogický pracovník?
Vymezení:
Podle § 2 školského zákona je pedagogickým pracovníkem ten, kdo vykonává přímou pedagogickou
činnost a splňuje kvalifikační předpoklady stanovené zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických
pracovnících.
Patří sem:
•
učitelé (MŠ, ZŠ, SŠ, ZUŠ),
•
vychovatelé,
•
školní speciální pedagogové a psychologové,
•
asistenti pedagoga,
•
vedoucí pracovníci škol (ředitelé, zástupci),
•
školní metodici prevence, výchovní poradci atd.
2. Požadavky na pedagogického pracovníka
Zákonné požadavky:
•
odborná kvalifikace (dle § 3 zákona 563/2004 Sb.),
•
morální bezúhonnost (výpis z rejstříku trestů),
•
zdravotní způsobilost,