Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

6. hodnotící posouzení - posouzení hodnoty myšlenek, dokumentů, výtvorů,...je to komplexní proces, v
němž se uplatňují všechny nižší taxonomické úrovně, členění: posouzení vnitřních kriterií, posouzení
vnějšími kriterii.
Taxonomie podle B. Niemierka
- rozlišuje dvě základní úrovně osvojení:
- VĚDOMOSTI - zapamatování poznatků - žák si dokáže vybavit termíny, fakta, zákony,... nezaměňuje
je a nezkresluje je - porozumění poznatkům - žák dokáže poznatky předložit v jiné formě, než v té, jak si
je zapamatoval, dovede je uspořádat i zestručnit
- DOVEDNOSTI - používání vědomostí v typových situacích - žák dovede používat vědomosti podle
dříve předložených vzorů (tyto vzory by se neměly lišit od praxe) - používání vědomostí v problémových
situacích - žák dovede formulovat problém, provádět analýzu, syntézu,...

Při práci s těmito taxonomiemi učitel v přípravné fázi výuky učitel analyzuje učivo daného tématu z
pozice jednotlivých kategorií, rozkládá učivo na základní a doplňující, promýšlí jeho návaznost a
stanovuje úroveň osvojení - dále musí formulovat konkrétní cíle, aby žák přesně věděl co se naučit
• opakovat, napsat, definovat,...
• dokázat, formulovat, vysvětlit, vypočítat,...
• aplikovat, načrtnout, použít,...
• provést, rozbor, rozhodnout, rozlišit,...
- ze stanovení specifického cíle vyplývá volba vyučovacích metod, forem a prostředků
- pokud je takto stanovena struktura vyučovacích jednotek, žáci od počátku vědí, k čemu učitel směřuje a
jsou mu nápomocni
- další význam mají specifické cíle i při ověřování vědomostí
- učitel přesně ví, co a jak má ověřovat a žák ví jak se má připravit
- specifický cíl by měl být žákům sdělen nebo prezentován na začátku vyučovací jednotky a během
výuky by měl být připomínán, učitel by měl konfrontovat společně se žáky jak je cíl postupně plněn
- jak již bylo uvedeno na začátku, cíle výchovného procesu nejsou jen kognitivní ale i afektivní
(postojové) Taxonomie afektivních (postojových) cílů –
- axonomie jsou budovány na postupném zvnitřňování hodnot vychovávaného subjektu

Taxonomie D.B.Kratwohla

- pracuje s pěti kategoriemi:

přijímání - charakterizuje se citlivostí jedince k existenci určitých jevů - má tři sub kategorie: uvědomění
- jedinec postřehl situaci, jev, předmět nebo stav věcí
ochota přijímat - stav, kdy je jedinec ochoten podnětům věnovat pozornost
výběrová pozornost - jedinec vnímá podnět jasněji, dává mu jistou přednost
reagování - od předchozí úrovně se liší zvýšenou aktivitou jedince a vyšším stupněm jeho
zainteresovanosti. Souhlas s reagováním - jedince se bez odporu podrobuje stanoveným pravidlům
chování. Ochota reagovat - nejde jen o podřízení se ale o činnost z vlastní vůle. Uspokojení z reagování -
k reagování z dobrovolného rozhodnutí přistupuje pocit uspokojení.
oceňování hodnoty - určité skutečnosti nabývají pro jedince skutečnou vnitřní hodnotu (jedinec jej
nejprve akceptuje, pak preferuje a nakonec je o ní přesvědčen)
integrování hodnot (organizace) - jedinec hodnoty začleňuje do soustavy hodnot a stanovuje základní
hodnoty v soustavě
internalizace hodnot v charakteru - hodnoty získávají pevné místo v hodnotové hierarchii jedince
Niemierko tuto taxonomii zjednodušil:
1. úroveň – účast na činnosti - žák se přizpůsobuje situaci, dané činnosti se ani nevyhýbá, ani ji
nevykonává z vlastní vůle. Podjímání se činnosti - žák se nejen přizpůsobuje situaci, ale určitým
způsobem ji organizuje

Témata, do kterých materiál patří