Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Velmi závislé na vnější zpětné vazbě – od rodičů a učitelek.
•
Neexistuje vnitřní konzistence – dítě může o sobě říkat různé věci podle momentální nálady.
•
Příklady výroků:
•
„Jsem nejlepší, protože skáču nejvýš.“
•
„Jsem princezna.“
•
„Učitelka mě má ráda, takže jsem hodná.“
Mladší školní věk (6–11 let)
•
Sebepojetí se zjemňuje a rozšiřuje, dítě už dokáže srovnávat se spolužáky.
•
Vzniká specifické školní sebepojetí: „jsem dobrý ve čtení, ale špatný v matematice“.
•
Upevňuje se vztah k výkonu – dítě začíná vnímat sebe skrze úspěch/neúspěch.
•
Učitel a známky mají velký vliv na formování sebeobrazů.
•
Dochází k rozvoji kognitivních schopností – dítě začíná chápat sebe jako soubor různých
charakteristik, které se mohou lišit v různých situacích.
•
Sebepojetí se začíná diferencovat podle oblastí:
•
akademické (jsem dobrý v češtině, ale slabý v matice),
•
sociální (mám kamarády),
•
tělesné (jsem pomalý, ale silný).
•
Vzniká porovnávání s druhými – významná roli hraje srovnání s vrstevníky.
•
Významně ovlivněno školním hodnocením a očekáváním dospělých.
•
Příklady výroků:
•
„Nejsem tak dobrý jako Tomáš v matematice, ale v angličtině jsem lepší.“
•
„Dostávám jedničky, takže jsem chytrý.“
•
„Nikdo si se mnou nechce hrát, asi jsem nudný.“
Dospívání (12–19 let)
•
Vývoj směrem k abstraktnímu, diferencovanému a stabilnějšímu sebepojetí.
•
Dochází k vnitřnímu konfliktu identit (krize identity – viz Erikson).
•
Sebepojetí je citlivé na sociální hodnocení a přijetí.
•
Formuje se globální sebehodnocení, integrace různých rolí (žák, kamarád, sportovec…).
•
Sebepojetí je více abstraktní, integrované, strukturované.
•
Dochází k vnitřní diferenciaci sebepojetí – adolescent reflektuje, že v různých kontextech může
být „jiný“ (doma, ve škole, s kamarády).
•
Narůstá schopnost sebereflexe, introspekce, vytváření identity.
•
Objevuje se konflikt mezi ideálním a reálným sebepojetím – to může být zdrojem napětí („chtěl
bych být jiný“).
•
Velmi citlivé na sociální hodnocení, vnímání okolí.
•
Výrazný vliv mají média, sociální sítě, vrstevnická skupina.
•
Příklady výroků:
•
„Jsem dobrý v informatice, ale celkově jsem spíš introvert.“
•
„Chci být sebevědomější, ale mám problém vystoupit před třídou.“
•
„Mám pocit, že nejsem tak zajímavý jako ostatní na Instagramu.“
Shrnutí vývoje sebepojetí v tabulce
Věk
Charakter sebepojetí
Klíčové vlivy
Typické projevy
Předškolní
Globální, konkrétní,
pozitivní
Rodiče, učitelky, hra
„Jsem nejlepší.“
Mladší
školní
Diferencované podle
oblastí