Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Velmi závislé na vnější zpětné vazbě – od rodičů a učitelek.

Neexistuje vnitřní konzistence – dítě může o sobě říkat různé věci podle momentální nálady.

Příklady výroků:

„Jsem nejlepší, protože skáču nejvýš.“

„Jsem princezna.“

„Učitelka mě má ráda, takže jsem hodná.“

Mladší školní věk (6–11 let)

Sebepojetí se zjemňuje a rozšiřuje, dítě už dokáže srovnávat se spolužáky.

Vzniká specifické školní sebepojetí: „jsem dobrý ve čtení, ale špatný v matematice“.

Upevňuje se vztah k výkonu – dítě začíná vnímat sebe skrze úspěch/neúspěch.

Učitel a známky mají velký vliv na formování sebeobrazů.

Dochází k rozvoji kognitivních schopností – dítě začíná chápat sebe jako soubor různých
charakteristik
, které se mohou lišit v různých situacích.

Sebepojetí se začíná diferencovat podle oblastí:

akademické (jsem dobrý v češtině, ale slabý v matice),

sociální (mám kamarády),

tělesné (jsem pomalý, ale silný).

Vzniká porovnávání s druhými – významná roli hraje srovnání s vrstevníky.

Významně ovlivněno školním hodnocením a očekáváním dospělých.

Příklady výroků:

„Nejsem tak dobrý jako Tomáš v matematice, ale v angličtině jsem lepší.“

„Dostávám jedničky, takže jsem chytrý.“

„Nikdo si se mnou nechce hrát, asi jsem nudný.“

Dospívání (12–19 let)

Vývoj směrem k abstraktnímu, diferencovanému a stabilnějšímu sebepojetí.

Dochází k vnitřnímu konfliktu identit (krize identity – viz Erikson).

Sebepojetí je citlivé na sociální hodnocení a přijetí.

Formuje se globální sebehodnocení, integrace různých rolí (žák, kamarád, sportovec…).

Sebepojetí je více abstraktní, integrované, strukturované.

Dochází k vnitřní diferenciaci sebepojetí – adolescent reflektuje, že v různých kontextech může
být „jiný“ (doma, ve škole, s kamarády).

Narůstá schopnost sebereflexe, introspekce, vytváření identity.

Objevuje se konflikt mezi ideálním a reálným sebepojetím – to může být zdrojem napětí („chtěl
bych být jiný“).

Velmi citlivé na sociální hodnocení, vnímání okolí.

Výrazný vliv mají média, sociální sítě, vrstevnická skupina.

Příklady výroků:

„Jsem dobrý v informatice, ale celkově jsem spíš introvert.“

„Chci být sebevědomější, ale mám problém vystoupit před třídou.“

„Mám pocit, že nejsem tak zajímavý jako ostatní na Instagramu.“

Shrnutí vývoje sebepojetí v tabulce

Věk

Charakter sebepojetí

Klíčové vlivy

Typické projevy

Předškolní

Globální, konkrétní,
pozitivní

Rodiče, učitelky, hra

„Jsem nejlepší.“

Mladší
školní

Diferencované podle
oblastí

Témata, do kterých materiál patří