Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Jak vnímám své emoce, schopnost je zvládat a chápat.
•
Tato složka se vztahuje k sebepoznání v oblasti prožívání – zda dítě ví, co cítí, proč to cítí, a
jestli to umí ovlivnit.
•
Rozvíjí se zejména ve středním školním věku a adolescenci.
Příklad: „Jsem přecitlivělý“, „Dokážu se uklidnit“, „Snadno se rozčílím“.
5. Morální sebepojetí
•
Vztahuje se k vlastnímu vnímání správnosti chování, hodnotového rámce, svědomí.
•
Obsahuje představy o tom, jaký jsem člověk z hlediska dobra/zla, spravedlnosti, poctivosti.
•
Důležité pro formování identity a vztah k autoritám.
Příklad: „Jsem poctivý“, „Někdy lžu, ale jen trošku“, „Učitelé mi věří“.
6. Globální (celkové) sebepojetí
•
Celkové hodnocení sebe sama – syntéza všech předchozích složek.
•
Vyjadřuje, jak se člověk sám se sebou cítí, jaký má o sobě obraz jako o celku.
•
Silně ovlivňuje sebedůvěru, motivaci, emocionální stabilitu.
Příklad: „Jsem v pohodě člověk“, „Jsem outsider“, „Moc si nevěřím“.
Doplňková členění (podle některých teorií)
Např. podle Marshova modelu se akademické sebepojetí dále rozděluje na:
•
verbální (jazykové, humanitní předměty),
•
matematické,
•
obecné školní schopnosti.
Někteří autoři dále přidávají:
•
profesní sebepojetí (dospívající si vytváří představu, co může v budoucnu dělat),
•
rodinné sebepojetí (jakou roli hraje doma, jak ho vnímá rodina),
•
duchovní sebepojetí (kdo jsem v širším smyslu, otázky smyslu a víry – objevuje se v
adolescenci).
Složka sebepojetí Obsah
Význam ve škole
Tělesné
Vzhled, síla, pohyb Sebevědomí při tělocviku, tělesná pohoda
Sociální
Přátelství, přijetí
Klima třídy, motivace být ve škole
Akademické
Schopnosti učit se
Výkon, motivace, sebedůvěra v učení
Emocionální
Práce s emocemi
Seberegulace, zvládání stresu
Morální
Hodnoty, správnost Vztah k pravidlům, autoritám
Globální
Obecný obraz o sobě Psychická pohoda, aspirace, identita
2. Vývoj sebepojetí v dětství a dospívání
Sebepojetí se vyvíjí ve vztahu k okolí – především díky zpětné vazbě od rodičů, učitelů, vrstevníků a
prostředí školy.
Předškolní věk (cca 3–6 let)
•
Sebepojetí je konkrétní a nerealisticky pozitivní.
•
Dítě se hodnotí podle vnějších znaků („umím běhat“, „mám nové boty“).
•
Není schopno srovnání nebo abstrakce – sebeobraz je nestabilní.
•
Silný vliv má okamžitá zpětná vazba a emoční klima (pochvala, ocenění, přijetí).
•
Sebepojetí je globální, konkrétní, jednostranné a nerealisticky pozitivní.
•
Dítě se vnímá skrze konkrétní činnosti a vnější znaky – např. „jsem rychlý“, „mám modré
tričko“, „umím malovat“.
•
Neexistuje diferenciace mezi různými oblastmi, chybí reflexe.