Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Jak vnímám své emoce, schopnost je zvládat a chápat.

Tato složka se vztahuje k sebepoznání v oblasti prožívání – zda dítě ví, co cítí, proč to cítí, a
jestli to umí ovlivnit.

Rozvíjí se zejména ve středním školním věku a adolescenci.

Příklad: „Jsem přecitlivělý“, „Dokážu se uklidnit“, „Snadno se rozčílím“.

5. Morální sebepojetí

Vztahuje se k vlastnímu vnímání správnosti chování, hodnotového rámce, svědomí.

Obsahuje představy o tom, jaký jsem člověk z hlediska dobra/zla, spravedlnosti, poctivosti.

Důležité pro formování identity a vztah k autoritám.

Příklad: „Jsem poctivý“, „Někdy lžu, ale jen trošku“, „Učitelé mi věří“.

6. Globální (celkové) sebepojetí

Celkové hodnocení sebe sama – syntéza všech předchozích složek.

Vyjadřuje, jak se člověk sám se sebou cítí, jaký má o sobě obraz jako o celku.

Silně ovlivňuje sebedůvěru, motivaci, emocionální stabilitu.

Příklad: „Jsem v pohodě člověk“, „Jsem outsider“, „Moc si nevěřím“.

Doplňková členění (podle některých teorií)

Např. podle Marshova modelu se akademické sebepojetí dále rozděluje na:

verbální (jazykové, humanitní předměty),

matematické,

obecné školní schopnosti.

Někteří autoři dále přidávají:

profesní sebepojetí (dospívající si vytváří představu, co může v budoucnu dělat),

rodinné sebepojetí (jakou roli hraje doma, jak ho vnímá rodina),

duchovní sebepojetí (kdo jsem v širším smyslu, otázky smyslu a víry – objevuje se v
adolescenci).

Složka sebepojetí Obsah

Význam ve škole

Tělesné

Vzhled, síla, pohyb Sebevědomí při tělocviku, tělesná pohoda

Sociální

Přátelství, přijetí

Klima třídy, motivace být ve škole

Akademické

Schopnosti učit se

Výkon, motivace, sebedůvěra v učení

Emocionální

Práce s emocemi

Seberegulace, zvládání stresu

Morální

Hodnoty, správnost Vztah k pravidlům, autoritám

Globální

Obecný obraz o sobě Psychická pohoda, aspirace, identita

2. Vývoj sebepojetí v dětství a dospívání

Sebepojetí se vyvíjí ve vztahu k okolí – především díky zpětné vazbě od rodičů, učitelů, vrstevníků a
prostředí školy.
Předškolní věk (cca 3–6 let)

Sebepojetí je konkrétní a nerealisticky pozitivní.

Dítě se hodnotí podle vnějších znaků („umím běhat“, „mám nové boty“).

Není schopno srovnání nebo abstrakce – sebeobraz je nestabilní.

Silný vliv má okamžitá zpětná vazba a emoční klima (pochvala, ocenění, přijetí).

Sebepojetí je globální, konkrétní, jednostranné a nerealisticky pozitivní.

Dítě se vnímá skrze konkrétní činnosti a vnější znaky – např. „jsem rychlý“, „mám modré
tričko“, „umím malovat“.

Neexistuje diferenciace mezi různými oblastmi, chybí reflexe.

Témata, do kterých materiál patří