Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
1. Vymezení sebepojetí a jeho složky
Co je to sebepojetí?
Sebepojetí je soubor představ, postojů, hodnocení a očekávání, které má jedinec o sobě samém. Je to
psychologická struktura, která ovlivňuje, jak člověk vnímá své schopnosti, vztahy, tělo, hodnotu a
identitu.
= systém představ, které jedinec má o sobě samém – o svých schopnostech, vlastnostech, vztazích a
roli ve společnosti. Vývoj této struktury je dynamický a probíhá v interakci s prostředím, především s
rodiči, učiteli a vrstevníky.
Jednoduše: „Kdo jsem já?“ a „Jaký jsem já?“
Sebepojetí se vytváří v průběhu celého života a je zásadním prvkem osobnosti, který silně ovlivňuje
chování, motivaci a výkon.
Hlavní složky sebepojetí:
1. Kognitivní složka (sebepoznání)
•
Co o sobě vím – znalosti o vlastnostech, schopnostech, rolích („jsem zodpovědný“, „umím
kreslit“).
2. Afektivní složka (sebehodnocení, sebeúcta)
•
Jak se hodnotím, jaký vztah mám sám k sobě.
•
Např. „jsem dobrý žák“ nebo „nejsem dost chytrý“.
•
Zahrnuje globální sebehodnocení i specifické (školní, sociální, tělesné).
3. Konativní složka (seberegulace, sebekontrola)
•
Vztah ke svému jednání, vůli, plánování, cílení.
•
Schopnost sebeřízení, aspirace, vytrvalost.
Sebepojetí je mnohovrstevnatý konstrukt, který obsahuje různé dimenze – dítě nevnímá jen to, jak
vypadá nebo jak se učí, ale i to, jak vychází s ostatními, jestli se chová správně, nebo jak si stojí v
porovnání s ostatními.
Složky se vyvíjejí postupně a diferencují se s věkem a kognitivním vývojem dítěte.
Hlavní složky sebepojetí- další možné členění:
1. Tělesné (fyzické) sebepojetí
•
Jak dítě vnímá svůj vzhled, tělesnou zdatnost, pohybové schopnosti.
•
Významné především v předškolním věku a pak znovu výrazně v adolescenci.
•
Ovlivňuje sebevědomí zejména u dívek (vzhled), u chlapců (sila, výkon).
Příklad: „Jsem rychlý běžec“, „Nelíbím se sám sobě“, „Jsem malý, to je trapný“.
2. Sociální sebepojetí
•
Jak vnímám své postavení mezi lidmi: Jsem oblíbený? Umím si najít kamarády?
•
Odráží interpersonální dovednosti a pocit přijetí ostatními.
•
Silně ovlivňuje školní pohodu – pokud se dítě necítí začleněné, má to dopad i na výkon.
Příklad: „Ve třídě mě nikdo nemá rád“, „Jsem ten, kdo pomáhá ostatním“, „Lidi se mi smějou“.
3. Akademické (kognitivní) sebepojetí
•
Jak dítě vnímá své schopnosti učit se, chápat, přemýšlet – celkově vztah ke školnímu výkonu.
•
Diferencuje se dle předmětů (jsem dobrý v češtině, slabý v matice).
•
Velmi úzce souvisí se školním sebevědomím a motivací.
Příklad: „Jsem chytrý“, „Učení mi nejde“, „Stejně dostanu pětku“.
4. Emocionální sebepojetí