Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

1. Vymezení sebepojetí a jeho složky

Co je to sebepojetí?

Sebepojetí je soubor představ, postojů, hodnocení a očekávání, které má jedinec o sobě samém. Je to
psychologická struktura, která ovlivňuje, jak člověk vnímá své schopnosti, vztahy, tělo, hodnotu a
identitu.
= systém představ, které jedinec má o sobě samém – o svých schopnostech, vlastnostech, vztazích a
roli ve společnosti. Vývoj této struktury je dynamický a probíhá v interakci s prostředím, především s
rodiči, učiteli a vrstevníky.

Jednoduše: „Kdo jsem já?“ a „Jaký jsem já?“

Sebepojetí se vytváří v průběhu celého života a je zásadním prvkem osobnosti, který silně ovlivňuje
chování, motivaci a výkon.

Hlavní složky sebepojetí:

1. Kognitivní složka (sebepoznání)

Co o sobě vím – znalosti o vlastnostech, schopnostech, rolích („jsem zodpovědný“, „umím
kreslit“).

2. Afektivní složka (sebehodnocení, sebeúcta)

Jak se hodnotím, jaký vztah mám sám k sobě.

Např. „jsem dobrý žák“ nebo „nejsem dost chytrý“.

Zahrnuje globální sebehodnocení i specifické (školní, sociální, tělesné).

3. Konativní složka (seberegulace, sebekontrola)

Vztah ke svému jednání, vůli, plánování, cílení.

Schopnost sebeřízení, aspirace, vytrvalost.

Sebepojetí je mnohovrstevnatý konstrukt, který obsahuje různé dimenze – dítě nevnímá jen to, jak
vypadá nebo jak se učí, ale i to, jak vychází s ostatními, jestli se chová správně, nebo jak si stojí v
porovnání s ostatními
.
Složky se vyvíjejí postupně a diferencují se s věkem a kognitivním vývojem dítěte.

Hlavní složky sebepojetí- další možné členění:

1. Tělesné (fyzické) sebepojetí

Jak dítě vnímá svůj vzhled, tělesnou zdatnost, pohybové schopnosti.

Významné především v předškolním věku a pak znovu výrazně v adolescenci.

Ovlivňuje sebevědomí zejména u dívek (vzhled), u chlapců (sila, výkon).

Příklad: „Jsem rychlý běžec“, „Nelíbím se sám sobě“, „Jsem malý, to je trapný“.

2. Sociální sebepojetí

Jak vnímám své postavení mezi lidmi: Jsem oblíbený? Umím si najít kamarády?

Odráží interpersonální dovednosti a pocit přijetí ostatními.

Silně ovlivňuje školní pohodu – pokud se dítě necítí začleněné, má to dopad i na výkon.

Příklad: „Ve třídě mě nikdo nemá rád“, „Jsem ten, kdo pomáhá ostatním“, „Lidi se mi smějou“.

3. Akademické (kognitivní) sebepojetí

Jak dítě vnímá své schopnosti učit se, chápat, přemýšlet – celkově vztah ke školnímu výkonu.

Diferencuje se dle předmětů (jsem dobrý v češtině, slabý v matice).

Velmi úzce souvisí se školním sebevědomím a motivací.

Příklad: „Jsem chytrý“, „Učení mi nejde“, „Stejně dostanu pětku“.

4. Emocionální sebepojetí

Témata, do kterých materiál patří