Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Rámcové vzdělávací programy pro předškolní, základní, gymnaziální, střední odborné, základní
umělecké, jazykové vzdělávání, případně další vymezují konkrétní cíle, formy, délku a povinný obsah
vzdělávání pro daný obor vzdělávání, organizační uspořádání, profesní profil, vzdělávací obsah –
očekávaný výstup vzdělávání, základní učivo, učební plány, podmínky průběhu a ukončování vzdělávání
a zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů.
- vznikly v návaznosti na Bílou knihu
-obsahová pravidla pro jejich tvorbu vymezuje Státní program vzdělávání
-z RVP vychází školní vzdělávací programy
-RVP vymezuje: vzdělávací cíle, kompetence/standardy výsledků vzdělávání, základní učivo, rámcové
učební plány, podmínky pro realizaci vzdělávání podle RVP, zásady pro tvorbu školních vzdělávacích
programů (ŠVP), další pravidla pro zavádění ŠVP do škol
-RVP pro základní > (RVP ZV) vymezuje představy státu o zaměření, obsahu a výsledcích základního
(primárního a nižšího sekundárního) vzdělávání
-RVP pro střední odborné vzdělávání > (RVP OV)
Školní úroveň kurikulárních dokumentů:
-školní vzdělávací program pro daný typ vzdělávání, který si vytváří každá škola v souladu s příslušným
rámcovým vzdělávacím programem s přihlédnutím ke konkrétním potřebám žáků, podmínkám školy,
perspektivám rozvoje vzdělávání na dané škole apod.
Školní vzdělávací program vzniká na úrovni školy a je také záležitostí školy a nebude tudíž shora
schvalován, nicméně podle nového školského zákona (2004) bude hodnocen školskou inspekcí a musí být
v souladu s RVP. ŠVP vymezuje základní představy školy o způsobech realizace RVP v konkrétních
podmínkách dané školy a musí respektovat všechny závazné části RVP. Učivo může být uspořádáno do
vzdělávacích oblastí, do předmětů, do modulů nebo i jinak. ŠVP vytváří ho škola, tj. ředitel a
pedagogický sbor podle RVP nebo vzorových školních vzdělávacích programů (škola si jeden vybere,
upraví ho pro své konkrétní podmínky a stanoví způsoby jeho realizace). Školní vzdělávací program
podle zákona vydává ředitel a musí být ve škole umístěn na veřejně dostupném místě (př. hala), každý
může nahlížet a dělat si opisy.
-struktura ŠVP:
• Identifikační údaje (název vzdělávacího programu, studijní forma vzdělávání apod.)
• Charakteristika ŠVP (profilace školy, profil absolventa, organizační formy výuky apod.)
• Učební plán – vlastní učební plán školy vytvořený na základě rámcového učebního plánu (= obsahuje
výčet vyučovacích předmětů, jejich hodinovou dotaci, celkové počty hodin v jednotlivých ročnících a
poznámky)
• Učební osnovy – vyučovací předměty, rozpracování očekávaných výstupů, výběr učiva (=očekávané
výstupy a učivo)
• Hodnocení žáků a autoevaluace školy
Klíčové pojmy ŠVP v návaznosti na příslušný RVP základního či středního vzdělávání dle
studijního oboru studenta.
• Profil absolventa – popisuje, co absolvent školy prokazatelně dokáže
• Kompetence – cílem vzdělávání není jen osvojení poznatků a dovedností, ale i vytváření způsobilostí
potřebných pro život nebo výkon povolání
• klíčové kompetence = soubor požadavků na vzdělávání zahrnující vědomosti, dovednosti, postoje a
hodnoty, které jsou důležité pro osobní rozvoj jedince, jeho zapojení do společnosti a pracovní uplatnění
• odborné kompetence = vztahují se k výkonu pracovních činností a vyjadřují profesní profil absolventa
oboru vzdělání, jeho způsobilosti pro výkon povolání. Odvíjejí se od kvalifikačních požadavků na výkon
konkrétního povolání a charakterizují způsobilost absolventa k pracovní činnosti. Tvoří je soubor
odborných vědomostí, dovedností, postojů a hodnot potřebných pro výkon pracovních činností daného
povolání nebo skupiny příbuzných povolání.
• Učební plán – odvíjejí se od něj učební osnovy dané školní instituce, uspořádává učivo do určitých
celků, stanoví vyučovací předměty a určuje jejich sled a časovou dotaci