Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

b) Nízké sebevědomí a nejistota

Žáci s nízkým sebehodnocením mají tendenci chránit se před dalším potvrzením své „nedomnělé
nedostatečnosti“.

Self-handicapping jim umožňuje „udržet tvář“.

c) Zkušenosti s předchozím neúspěchem

Opakované negativní hodnocení (zejména bez podpůrné zpětné vazby) vede k tomu, že žák ztrácí
víru v úspěch a raději se přestává snažit.

Dopady na učení a rozvoj

Krátkodobě žákovi pomáhají zvládat stres, ale

Dlouhodobě brání rozvoji, vedou k:

o

ztrátě motivace,

o

horším výsledkům,

o

zvýšenému stresu a frustraci,

o

narušení vztahu k sobě i ke škole.

Prevence a intervence
a) Bezpečné klima ve třídě

Učitel by měl vytvořit prostředí, kde je bezpečné chybovat a kde se oceňuje snaha, nikoli jen
výsledek.

b) Formativní hodnocení a zpětná vazba

Hodnocení by mělo být konkrétní, podporující a zaměřené na progres, nikoli na srovnávání.

c) Rozvoj růstového myšlení (growth mindset)

Důraz na to, že schopnosti nejsou pevně dané, ale dají se rozvíjet.

Podpora vytrvalosti a učení z chyb.

d) Podpora autoregulace učení

Žáci se učí plánovat, reflektovat, hodnotit svůj pokrok – čímž se zvyšuje jejich pocit kompetence
a kontroly
.

Sociální dopad hodnocení

Hodnocení ovlivňuje nejen individuální sebepojetí, ale i postavení žáka ve skupině.

o

Žáci s „lepšími známkami“ bývají často společensky oceňováni (i učiteli i spolužáky).

o

Slabší žáci jsou někdy stigmatizováni, což snižuje jejich šance na participaci, a tím i
jejich rozvoj.

Hodnocení tak formuje skupinovou dynamiku a vztahy ve třídě, což může vést k:

o

šikaně,

o

sociálnímu vyloučení,

o

vzniku hierarchií „úspěšných“ a „neúspěšných“.

Současné trendy a doporučení Moderní pedagogická psychologie a praxe zdůrazňuje:

Formativní hodnocení – klade důraz na průběžnou zpětnou vazbu, nikoli na konečnou známku.

Sebehodnocení a vrstevnické hodnocení – posiluje metakognitivní schopnosti a vnitřní
motivaci
.

Individuální přístup – reflektuje osobnostní rysy žáka, jeho tempo a způsob učení.

Podpora růstového myšlení (Carol Dweck) – rozvoj víry v to, že schopnosti nejsou dané, ale dají
se rozvíjet.

Vyhýbání se srovnávacímu hodnocení mezi žáky – raději porovnání s vlastním pokrokem
(„progres“ místo „výkonu“).

2.A Kurikulum – definice, modely, druhy. Základní kurikulární dokumenty současné
české základní a střední školy. Klíčové pojmy ŠVP v návaznosti na příslušný RVP
základního či středního vzdělávání dle studijního oboru studenta. Klíčové
kompetence a jejich akceptace učitelem při plánování a realizaci výuky.
Kurikulum – definice

-lze chápat jako „obsah vzdělávání (učivo) v širším slova smyslu a proces jeho osvojování, tj. jako
veškerou zkušenost žáka (učícího se), kterou získává ve školském (vzdělávacím) prostředí, a činnosti,
které jsou spojeny s jeho osvojováním a hodnocením“
-definice kurikula není vždy jednotná
-užší pojetí: je to vzdělávací dokument (RVP, ŠVP, osnovy, tématický plán, individuální plán)
-v širším pojetí: je to vše, čím vzdělávání získává novou zkušenost
-dle Watterové kurikulum zahrnuje komplex problémů vztahující se k řešení otázek: Proč vzdělávat?
Koho vzdělávat? Co vyučovat? Kdy vzdělávat? Jak vzdělávat? Za jakých podmínek vzdělávat? S jakými
výsledky vzdělávat?

Modely kurikula

-v metodologickém pojetí je model chápán jako spojovací článek mezi realitou, hypotézou a teorií
-definujeme ho jako objekt určité váhy, který je schopen zastoupit zkoumaný objekt tak, aby jeho studium
poskytovalo novou informaci o tomto objektu
-pomocí modelů je možno znázornit vývoj kurikula, jeho proměny a celkovou provázanost
• Fundamentální model kurikula
-tvoří základ pro ostatní modely, navzdory tomu, že se jedná spíše o představu, na základě, které se
posléze tvoří konkrétní kurikula
-subjektem je zde filozof nebo také tvůrce, který určuje obsah vzdělávání podle společenské situace v
daném státě, kultury

Témata, do kterých materiál patří