7. Židé ve střední Evropě a jejich kultura
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
7. ŽIDÉ VE STŘEDNÍ EVROPĚ A JEJICH KULTURA
Židé v latinském křesťanském světě
v latinském křesťanském světě vládla vůči židům v raném středověku určitá tolerance- to se ale mělo rychle změnit s vyhlášením první křížové výpravy v Clermontu v roce 1095. Za normální okolností byli židé ceněni jako výborní městští kolonisté a provozovatelé a udržovatelé nejvýhodnějších obchodních sítí. Postupem času se ale úřady chovaly k židům čím dál tím víc rozporuplně:
1) světská šlechta ráda považovala židy za svůj osobní majetek, se kterým může hospodařit (volně nakládat s jejich kapitálem)
2) církevní šlechta si také cenila jejich hospodářského přínosu - pokud vystupovala v roli městských představených; v roli duchovních pastýřů pro ni však nastával problém
podle všeobecně uznávané teologické teze židé o Ježíšovi věděli, že je Mesiášem, ale zavrhli ho a v tomto zavržení setrvávají dodnes, protože mají zkažená srdce
všechny důkazy proti nim se dají najít v Bibli, kterou si koneckonců sami napsali jako svou obžalobu
křesťanští apologetové v této době většinou nepožadovali, aby židé pykali za prohřešek svých biblických předků -> kladli důraz na to, že Ježíše odmítli uznat, protože byl chudý a jejich největším proviněním je, že ve své zatrvrzelosti pořád setrvávají
Protižidovská démonologie
tato teze se stala novým impulsem pro antisemitismus - protože poznali pravdu, ale stále odmítají Ježíšovu zvěst, nemůžou snad být ani lidmi
tuto pověru ještě umocňují židovské zákony ohledně kašrutu, jídla, obřízce apod.
Židé jsou po vyhlášení kruciaty také často chápáni jako přisluhovači muslimů
20. března 1144 (těsně před velikonocemi a Pesachem) se v Norwichi v Anglii ztratil chlapec William, později byl nalezen mrtvý s ranami na hlavě jako od trnové koruny, mnich Thomas z Monmouthu ve svém spisu Život a zázraky svatého Williama z Norwiche popisuje, že Williamova matka obvinila ze synovy vraždy norwichské židy, přičemž tvrdila, že vražda byla zopakováním Kristova umučení
propaganda se začala rozjíždět -> postupně se začalo poukazovat na to, že vražda byla odhalena druhý den Pesachu (tedy v den, kdy židé jedí macesy (nekvašený chléb)) -> od tohoto faktu byl už jen krůček k tvrzení, že židé potřebují do macesů léčivou Kristovu krev - a že tedy musí každý rok zabít nějakého křesťana stejný způsobem, jakým byl zabit Kristus
Innocenc III. vydává v roce 1216 řadu protižidovských zákonů a zároveň rozšiřuje christologii o nový druh svátosti oltářní - o hostie -> antisemité získávají novou munici k obvinění vůči židům
1243 jsou židé v Berlíně poprvé obviněni z toho, že ukradli posvěcenou hostii - pomluvy o hostiích přesně zapadají do křesťanské teorie o tom, že židé poznali pravdu, ale nepřijali ji (ve skutečnosti totiž měli věřit, že je hostie Kristovým tělem a má nadpřirozenou moc)
většina obvinění vůči židům ale byla výmysl, a pokud došlo k ustavení opravdové církevní vyšetřovací komise, vždy došlo k očištění židovské obce od nařčení