7. Židé ve střední Evropě a jejich kultura
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
protireformace:
židy tradičně využívali i papežové - stejně jako světská knížata je za nemalý poplatek ochraňovali
židovské vlny ze Sefardu sice způsobovaly problémy podobné těm v Benátkách, ale papežové si většinou zachovali víceméně vstřícný přístup
změna 1555 -> nastupuje Pavel IV., inkvizitor a pronásledovatel židů -> dva měsíce po svém zvolení vydává bulu Cum nimis absurdam, ve které aplikuje benátský postup segregace na Řím
ghetto se tak začíná šířit do ostatních papežských měst, od roku 1562 se pojem ghetto používá jako oficiální termín v protižidovských zákonech
dochází k pálení hebrejských kniha
vrchnosti nevadili starousedlí židé, jako spíš nově příchozí, kteří s sebou podle představ mnohých přinášejí závadné myšlenky
židovská migrace a rozvoj podnikání:
kromě znepokojivých myšlenek přinášeli židé ale i nové nebo účinnější způsoby řešení problémů
Max Weber tvrdí, že moderní kapitalismus je plodem náboženských koncepcí, konkrétně tzv. „protestantské etiky“
dnešní sociologie se přiklání spíš k názoru, že tím hlavní hybatelem nebyl protestantismus, ale spíše přesídlování, na němž měli židé velký podíl
komunity židů; kalvinisti a luteráni v Anglii, Nizozemí a později v Severní Americe - všechny tyto komunity zavrhují církevní hierarchie s před náboženskou vládou dávají přednost osobnímu svědomí
židé žijí v ovzduší intelektuální snášenlivosti, obce si samy volí rabína
stali se mistry ve zdokonalování technik nezbytných pro přistěhovalce -> obzvlášť dobře se vyznali v tom, jak koncentrovat bohatství tak, aby se dalo rychle přemístit -> to byl jeden z hlavních důvodů, proč měli židé jakoby pořád přístup k provoznímu kapitálu (někteří židovští myslitelé v tom vidí znamení, že je Bůh neopustil)
křesťané si postupně osvojili židovské obchodní a finanční dovednosti a židé tak ztráceli svou užitečnost -> dvě možné cesty: buď se přestěhovat do méně vyspělých oblastí a tam prosperovat, nebo vypracovat nové metody, jak se udržet (jedna ze sociologických teorií zabývající se strategií přežití židů rozvíjí teorii, že ničení starých pořádků, metod a tradic v nich nevyvolávalo žádnou lítost a přehnaný sentiment- věci, které mohli od radikálních zásahů do systému držet zpátky křesťany)
židé se tak stávali prvními kapitalistickými podnikateli
postavení outsiderů ve společnosti jim dovolovalo svobodně se řídit logikou rozumu -> přinutili evropskou kulturu, aby se smířila s penězi a s mocí, která z nich vyplývala (až sv. Pavel stanovil, že „láska k penězům je kořenem veškerého zla“ -> židé se jako první stali obětí této teze a jako první proti ní začali bojovat (např. dvojí normou pro peněžní transakce- jednu pro židy a druhou pro nežidy)
judaismus ve své tradic nevylučuje spojení zbožnosti s prosperitou („správně vedené obchodování je nejen slučitelné s přísnou morálkou, ale vede i k mravní čistotě. Vždyť umožňovalo dobré skutky a systematickou dobročinnost.“)