7. Židé ve střední Evropě a jejich kultura
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
napravování židů a zrod moderního antisemitismu:
rakouský zákon z roku 1787 ukládá židům přijmout německá jména, aby byla usnadněna administrativa výběru daní a evidence vojenské povinnosti
1784 Ludvík XVI. ruší židovskou daň z hlavy, zavádí reformy, ve kterých se ale odrážejí silné protižidovské nálady
francouzská revoluce situaci moc nevyřešila- požaduje po židech, aby zanechali separatismu, protože „nemůže existovat národ uvnitř národa. Židům má být odepřeno vše jako národu, ale vše jako jednotlivcům poskytnuto“. 1791 je v Národním shromáždění s obtížemi prosazen dekret O úplné emancipaci židů. Ve Francii, Holandsku i Batavské republice jsou rušena ghetta.
2 skupiny:
sefardové- Španelsko, severní Afrika, Osmanská říše (to znamená, že žili na území, které ovládal islám)
Aškenáziové- žijí na území křesťanské Evropy, hlavně v dnešním Německu
to, kde židé žili a odkud přišli ovlivnilo jejich jazyk, kulturu, věrouku, filosofii a celé myšlení
v Evropě žili většinou aškenázi, na konci 15. stol jsou sefardi vyhnáni ze Španělska a přicházejí do východní Evropy, zde žijí vedle sebe aškenazi i sefardi a začínají se navzájem přibližovat, postupně se stírají rozdíly
v RN žili v říši; ve Francii jich bylo málo- stejně jako v Anglii (tam měli až do 50.let 17. stol. zakázán vstup), ze Španělska vyhnáni, takže se komunity přesouvají do střední a východní Evropy, hlavně do Polska
„židovská centra“: křižovatky obchodu
- Praha- hlavně 15. stol., doba Rudolfova
- Amsterdam- ze Španělska a Portugalska
- Benátky
- další významná místa- Hamburk, Krakov, Frankfurt
rozdíl v přístupu k židům mezi katolíky a protestanty
„zabili krista, rituální vraždy, otravují studně, ...“
na katolických územích měli lepší postavení, než u protestantů
postavení židů mezi protestanty ovlivnil osobní názor Luthera (ten byl ze začátku k židům vstřícný, protože doufal, že se k němu připojí a že konvertují, tím by podle věrouky nastal konec světa, což se hodilo do tehdejšího chiliastického očekávání, to operovalo s tím, že reformace je přípravou na apokalypsu, která přijde, když židé konvertují -> když to židé odmítli, začal být Luther silně protižidovský, v rétorice 19. století by se dalo říci antisemitský - antisemitismus v té době totiž ještě neexistoval!!).
židé ve středovýchodní Evropě:
země koruny české
ČECHY
Do Ladislava Pohrobka hlavně v královských městech (Cheb, České Budějovice, Jihlava, ...). Pohrobka ale ovlivnil Kapistrán, od 1450 v poddanských. jen v některých královských městech zůstali až do 20. stol.- např. v Kolíně, v Praze
V Praze na poč. 16. stol. žily 2-3 000 židů, za Rudolfa pak údajně až 15 000. Pražská židovská čtvrť se jmenovala Josefov. (Josef II. nařídil zbourat hradby a začlenit ghetto do Starého města).