Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• informuje rodiče žáků a učitele o činnosti zařízení výchovného poradenství a diagnostických ústavech, o
možnosti využití jejich odborných služeb,
• sleduje změny v právních předpisech týkajících se problematiky výchovného poradenství a seznamuje s
nimi ostatní pedagogické pracovníky,
• organizuje individuální porady s rodiči při řešení výchovných a výukových problémů žáků,
• pomáhá učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciálně pedagogická vyšetření
žáků, podává návrhy na vyšetření v PPP, projednává s rodiči souhlas k vyšetření,
• věnuje pozornost žákům s problémovým vývojem a rizikovým chováním,
• podílí se na zpracování individuálního plánu a další dokumentace pro integrované žáky, pro žáky
problémové, i pro žáky pocházející ze složitých sociálních podmínek, 18
• soustřeďuje odborné zprávy o žácích v poradenské péči,
• ve spolupráci s vedením školy a pedagogickými pracovníky se podílí na výchovných programech,
• sleduje ve spolupráci s třídními učiteli nadané a talentované žáky,
• pomáhá při řešení konfliktních situací ve škole,
• zpracovává plán činnosti výchovného poradce,
• zpracovává zprávu o činnosti výchovného poradce za školní rok jako podklad pro výroční zprávu o
činnosti školy.
Výchovný poradce, kariérové poradenství, školní metodik prevence sociálně patologických jevů
• poskytuje poradenskou činnost pro rodiče a žáky při zájmu o studium na škole,
• zjišťuje zájem žáků o studium na vysokých a vyšších odborných školách,
• eviduje nabídku vysokých a vyšších odborných škol a jiné informace významné pro volbu dalšího
studia,
• spolupracuje s Úřadem práce, eviduje nabídku volných míst ve studovaných oborech,
• zpracovává plán činnosti výchovného poradce,
• sleduje změny v právních předpisech týkajících se problematiky především kariérového poradenství a
seznamuje s nimi ostatní pedagogické pracovníky,
• zpracovává zprávu o činnosti výchovného poradce za školní rok jako podklad pro výroční zprávu o
činnosti školy,
• zpracovává přehled o úspěšnosti absolventů v přijímacím řízení na VŠ a VOŠ.
Školní psycholog
• zkoumá klima ve třídách, chování žáků, vytváří diagnostiku a poskytuje konzultace pro žáky, pedagogy
a rodiče ve škole nebo mimo školu,
• spolupracuje také se zdravotnickými a jinými organizace mimo školu,
• poskytuje edukativní, psychologický i speciální poradenství a psychoterapii,
• poskytuje krizové intervence v obzvláště náročných životních situacích,
• aplikuje klinickou psychologii pod vedením odborného pracovníka se specializovanou způsobilostí,
například provádění diferenciální diagnostiky psychických poruch a odchylek, posuzování vhodnosti a
efektu psychoterapie či rehabilitace, odolnosti vůči zátěži z hlediska zdravotního (spolupráce při
provádění rehabilitace, reedukace a resocializace),
• samostatně provádí náročné kontaktní činnosti zaměřené na jedince a skupiny se zvýšeným rizikem
školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobním a sociální vývoji,
• samostatně provádí individuální a skupinové psychologické vyšetření dětí, žáků a studentů, • provádí
komplexní psychologické diagnostiky a náročné psychologické poradenství při řešení problémů ve vývoji
a vzdělávání žáků ve škole a v rodině,
• provádí bilanční diagnostiky.
Školní metodik prevence sociálně patologických jevů
• náplň činnosti školního metodika prevence sociálně patologických jevů vychází z Vyhlášky č. 72/2005
Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízení a pozdějších
právních předpisů,