Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Chrání sebeobraz, ale narušuje vztahy a spolupráci.

C. Behaviorální obranné strategie Týkají se konkrétního chování ve škole.
a) Vyhýbání se školní práci

Žák se výuce vyhýbá – zapomíná úkoly, není připravený.

Tím se vyhne hodnocení, ale situaci neřeší.

b) Sabotáž vlastního výkonu

Vědomé nebo nevědomé zhoršování výsledku.

„Neučím se, protože když neuspěju, bude to kvůli tomu, ne kvůli mým schopnostem.“

Úzce souvisí se sebeznevýhodňováním (viz předchozí odpověď).

c) Agresivita nebo odpor

Odmítání spolupráce, zesměšňování učitele nebo spolužáků.

Slouží jako obrana před vlastním pocitem méněcennosti.

3. Proč žáci používají obranné strategie?

Ochrana identity – udržení pozitivního obrazu sebe sama.

Snížení úzkosti – vyrovnání se s tlakem na výkon a hodnocení.

Nedostatek nástrojů pro zvládání neúspěchu – absence emoční gramotnosti.

Vliv prostředí – soutěživé, autoritářské nebo jednostranně výkonnostní prostředí strategie
posiluje.

4. Jak učitel může pomoci?

Rozvíjet otevřenou a bezpečnou atmosféru

Kde je „OK“ chybovat a neúspěch je přirozenou součástí učení.

Podporovat růstové myšlení

Důraz na proces učení, ne jen na výsledek.

Oceňování snahy, zlepšení, vytrvalosti.

Poskytovat podpůrnou zpětnou vazbu

Místo srovnávání s ostatními raději porovnání se sebou samým v čase.

Zpětná vazba by měla být konkrétní, věcná a povzbudivá.

Učit žáky emoční gramotnosti

Pomoc se zvládáním emocí, reflexí vlastního učení, regulací stresu.

Shrnutí:

Obranné strategie nejsou známkou lenosti nebo nezájmu. Jsou to adaptivní reakce žáků na ohrožení
sebevědomí
. Dlouhodobě však blokují učení a vedou k nižší školní úspěšnosti. Klíčem je empatie,
bezpečné hodnocení a podpora autonomie žáka
.
Emocionální dopad na rodiče

Hodnocení žáka je často vnímáno jako hodnocení rodiče („nejsem dobrý rodič, když má dítě
špatné známky“).

To může vést k nadměrnému tlaku na dítě nebo naopak k odtažení se od školních záležitostí.

Rodiče mohou zprostředkovávat žákovi druhotnou emoční reakci – např. zklamání, hněv,
zmatek, což dále prohlubuje dopad hodnocení.

Vliv na emoce žáka a vznik obranných postojů

Pokud žák dlouhodobě zažívá negativní hodnocení, vytváří si obranné strategie:

o

zpochybňování autority učitele („stejně to není spravedlivý učitel“)

o

snížení zájmu o předmět („mě to nebaví“)

o

snížení aspirací („stejně to nikdy nebudu umět“)

Tento proces je popsán ve výzkumech jako “self-handicapping“, „sebeznevýhodňující
strategie”
– žák záměrně sníží svůj výkon, aby si „ospravedlnil“ neúspěch a zachoval si pozitivní
sebeobraz.

Témata, do kterých materiál patří