Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Důraz na mentoring, kolegiální učení, sdílení praxe.

Učitel jako reflektující profesionál, nikoli jen předavatel informací.

Podpora škol jako centra učení

Škola jako bezpečné a podnětné prostředí, které rozvíjí všechny žáky.

Autonomie škol v souladu s jasně stanovenými cíli a odpovědností.

Podpora školních týmů a vedení školy.

Podpora žáků a individualizace

Rozvoj formativního hodnocení, sebehodnocení, zpětné vazby.

Práce s rozdílnými potřebami žáků.

Posílení školních poradenských pracovišť.

Další klíčová témata a priority

Proměna obsahu vzdělávání

Revize RVP – méně encyklopedických znalostí, více praktického uplatnění učiva.

Podpora mezioborového učení, projektové výuky, digitální a environmentální gramotnosti.

Změna role učitele a podpora jeho profesního rozvoje

Učitel jako facilitátor učení, průvodce, nikoli „předavač“ informací.

Posílení autonomie, podpory a prestiže učitelské profese.

Důraz na další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP), mentoring, spolupráci mezi učiteli.

Podpora škol jako center vzdělávání a komunitního života

Škola jako otevřená instituce, která spolupracuje s rodinou a komunitou.

Rozvoj kolegiální spolupráce ve škole, práce s daty, plánování školního rozvoje.

Digitální transformace školství

Rozvoj digitálních kompetencí žáků i učitelů.

Integrace moderních technologií do výuky.

Rovný přístup k technologiím (zajištění technického vybavení).

Zlepšení řízení systému a práce s daty

Zavedení systémového hodnocení kvality vzdělávání.

Podpora strategického řízení škol a zřizovatelů.

Lepší sběr a využívání dat pro rozhodování ve školství.

Přínos Strategie 2030+ pro učitele a školní praxi

Větší důraz na smysluplné učení, méně mechanického memorování.

Větší prostor pro individuální přístup k žákům.

Posílení spolupráce mezi školami, sdílení příkladů dobré praxe.

Podpora školních týmů (speciální pedagog, psycholog, asistent pedagoga).

Uznání a zvyšování prestiže učitelské profese.

Přesahy a spolupráce

Propojení formálního a neformálního vzdělávání.

Podpora spolupráce škol s rodiči, obcemi, zaměstnavateli.

Důraz na vzdělávání pro udržitelný rozvoj a digitální kompetence.

Strategie je rozdělena do dvou implementačních etap:

2020–2023 (1. fáze – příprava a první změny).

2023–2030 (2. fáze – systémové zavádění a vyhodnocování efektů).

Proč je důležitá?

Udává dlouhodobý směr školství.

Reaguje na výzvy 21. století – měnící se trh práce, digitalizaci, klimatické otázky.

Má za cíl modernizovat školství tak, aby odpovídalo potřebám současné společnosti i žáků.

Témata, do kterých materiál patří