Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Důraz na mentoring, kolegiální učení, sdílení praxe.
•
Učitel jako reflektující profesionál, nikoli jen předavatel informací.
Podpora škol jako centra učení
•
Škola jako bezpečné a podnětné prostředí, které rozvíjí všechny žáky.
•
Autonomie škol v souladu s jasně stanovenými cíli a odpovědností.
•
Podpora školních týmů a vedení školy.
Podpora žáků a individualizace
•
Rozvoj formativního hodnocení, sebehodnocení, zpětné vazby.
•
Práce s rozdílnými potřebami žáků.
•
Posílení školních poradenských pracovišť.
Další klíčová témata a priority
Proměna obsahu vzdělávání
•
Revize RVP – méně encyklopedických znalostí, více praktického uplatnění učiva.
•
Podpora mezioborového učení, projektové výuky, digitální a environmentální gramotnosti.
Změna role učitele a podpora jeho profesního rozvoje
•
Učitel jako facilitátor učení, průvodce, nikoli „předavač“ informací.
•
Posílení autonomie, podpory a prestiže učitelské profese.
•
Důraz na další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP), mentoring, spolupráci mezi učiteli.
Podpora škol jako center vzdělávání a komunitního života
•
Škola jako otevřená instituce, která spolupracuje s rodinou a komunitou.
•
Rozvoj kolegiální spolupráce ve škole, práce s daty, plánování školního rozvoje.
Digitální transformace školství
•
Rozvoj digitálních kompetencí žáků i učitelů.
•
Integrace moderních technologií do výuky.
•
Rovný přístup k technologiím (zajištění technického vybavení).
Zlepšení řízení systému a práce s daty
•
Zavedení systémového hodnocení kvality vzdělávání.
•
Podpora strategického řízení škol a zřizovatelů.
•
Lepší sběr a využívání dat pro rozhodování ve školství.
Přínos Strategie 2030+ pro učitele a školní praxi
•
Větší důraz na smysluplné učení, méně mechanického memorování.
•
Větší prostor pro individuální přístup k žákům.
•
Posílení spolupráce mezi školami, sdílení příkladů dobré praxe.
•
Podpora školních týmů (speciální pedagog, psycholog, asistent pedagoga).
•
Uznání a zvyšování prestiže učitelské profese.
Přesahy a spolupráce
•
Propojení formálního a neformálního vzdělávání.
•
Podpora spolupráce škol s rodiči, obcemi, zaměstnavateli.
•
Důraz na vzdělávání pro udržitelný rozvoj a digitální kompetence.
Strategie je rozdělena do dvou implementačních etap:
•
2020–2023 (1. fáze – příprava a první změny).
•
2023–2030 (2. fáze – systémové zavádění a vyhodnocování efektů).
Proč je důležitá?
•
Udává dlouhodobý směr školství.
•
Reaguje na výzvy 21. století – měnící se trh práce, digitalizaci, klimatické otázky.
•
Má za cíl modernizovat školství tak, aby odpovídalo potřebám současné společnosti i žáků.