Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Motivační funkce – správně podané hodnocení může podpořit vnitřní motivaci žáka, vést k větší
snaze a zájmu o učení.

Regulační funkce – slouží jako nástroj pro řízení a usměrnění vzdělávacího procesu (např. učitel
na základě výsledků upravuje tempo výuky).

Socializační funkce – ovlivňuje vztahy ve třídě, žákovu pozici ve skupině a jeho identifikaci se
školní rolí.

Selekční funkce – umožňuje rozhodovat o postupu žáka, přijetí na SŠ/VŠ apod. Tato funkce je ale
zároveň nejvíce kritizována pro svůj normativní a výběrový charakter.

Emocionální složka hodnocení
Emocionální dopad na žáka

Hodnocení není pro žáka neutrální – každá zpětná vazba má emoční náboj, který může být buď
posilující, nebo oslabující.

Pozitivní hodnocení posiluje sebevědomí, podporuje vnitřní motivaci a buduje pozitivní vztah k
učení
.

Negativní hodnocení (např. snižující známky bez podpůrné zpětné vazby) může vést k:

o

úzkosti

o

strachu ze selhání

o

snížené sebedůvěře

o

vytváření obranných postojů (např. předstírání nezájmu)

1. Co jsou obranné strategie?

Jedná se o psychické mechanismy, které žák (často nevědomě) používá, aby ochránil svou
psychickou rovnováhu, sebedůvěru a sebehodnocení
.

Nejčastěji se aktivují ve chvílích, kdy je žák konfrontován s neúspěchem, hodnocením,
kritikou
nebo pocity méněcennosti.

Mohou být adaptivní (krátkodobě pomáhají zvládat stres) nebo maladaptivní (dlouhodobě škodí
učení a osobnostnímu růstu).

2. Typy obranných strategií ve školním prostředí

A. Kognitivní obranné strategie Zaměřené na myšlení, interpretaci situace.
a) Zlehčování selhání

„Tohle mě stejně nikdy nebude bavit, nepotřebuju to.“

Pomáhá snížit důležitost neúspěchu, aby se méně bolel.

Může však vést k cynismu a pasivitě.

b) Racionalizace

Žák si vytvoří „logické“ vysvětlení neúspěchu.

Např. „Kdyby byl test spravedlivější, měl bych lepší známku.“

Umožňuje externalizovat vinu, ale snižuje vlastní odpovědnost.

c) Srovnávání s horšími

„Já jsem na tom aspoň líp než Marek.“

Dočasné zvýšení sebevědomí – relativní úleva, ale nevytváří vnitřní motivaci k rozvoji.

B. Emoční obranné strategie Reagují hlavně na emoce spojené s hodnocením, jako je stud, úzkost nebo hněv.
a) Popření

„To se vlastně vůbec nestalo“, „Ten výsledek není důležitý“.

Může fungovat jako krátkodobá ochrana, ale brání reflexi a učení z chyb.

b) Potlačení emocí

Žák předstírá, že mu to nevadí, i když ho neúspěch bolí.

Neprojevené emoce se mohou hromadit a vést ke stresu, somatizaci, výbuchům.

c) Projekce

Žák připisuje negativní emoce nebo úmysly jiným („učitel mi to schválně ztížil“).

Témata, do kterých materiál patří