Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.


Význam RVP:
➢ Vymezuje základní parametry organizace středního odborného vzdělávání
➢ Vymezuje minimální časové dotace pro jednotlivé předměty + disponibilní časovou dotaci

Struktura ŠVP:
➢ Identifikační údaje školy
➢ Charakteristika školy (koncepce, historie, školní projekty, autoevaluace)
➢ Charakteristika vzdělávacího programu (identifikační údaje oboru, profil absolventa, kompetence
absolventa, organizace výuky, vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně
nadaných, spolupráce se sociálními partnery, začlenění průřezových témat)
➢ Učební plán (přehled rozpracování obsahu vzdělávání v rvp do švp)
➢ Učební osnovy

Význam ŠVP:
➢ Na základě RVP si jednotlivé školy tvoří vlastní školní vzdělávací program (nepodléhá dalšímu
schvalování MŠMT)
➢ Nepopisuje „co má probrat“, ale popisuje, jaké dovednosti mají jeho žáci mít.
➢ Učitel na základě ŠVP dělá tematický plán učiva (jde o rozpracování učiva na vyučovací jednotky)

Základní právní normy pro výkon učitelské profese (z. č. 561/2004 Sb., z. č. 563/2004 Sb., vyhláška
č. 263 /2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád)

z. č. 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
(školský zákon)
• Stručně obsah: informace o předškolním vzdělávání, povinnost školní docházky a základní vzdělávání,
střední vzdělávání, vzdělávání v konzervatoři, vyšší odborné vzdělávání, školská zařízení a školné služby,
financování škol, ředitel školy a školská zařízení a školská rada, ministerstva a česká školní ispekce
Zákon č. 563/2004 Sb., Zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
• informace o pedagogických pracovnících škol a školských zařízení,
Vyhláška č. 263/2007 Sb.
➢ Vyhláška, kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených
Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí
• informace o: postupu souvisejícím se skončením pracovního poměru a odvoláním nebo vzdáním se
pracovního místa, čerpání dovolené, volno k samostudiu, dohled nad žáky, pracovní době pedagogických
pracovníků
Organizační struktura školy, organizační řád školy a specifické funkce pracovníků školy.

ředitel školy
• je statutárním orgánem školy, jmenován radou kraje
• rozhoduje o právech a povinnostech v oblasti státní správy dle §164, 165 zákona č. 561/2004 Sb. o
předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
• řídí ostatní vedoucí pracovníky školy a koordinuje jejich práci
• deleguje pravomoci, rozděluje úkoly vedení mezi sebe, své zástupce, ostatní vedoucí zaměstnance a
další zaměstnance školy
• řídí a koordinuje práci garanta celoživotního vzdělávání, projektové činnosti, pro marketing,
koordinátora ICT, environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty, výchovné poradce, školního metodika
prevence sociálně patologických jevů, předsedů předmětových komisí
• zodpovídá za kontrolu a provoz stravovacího zařízení organizace (školní jídelny)
• spolupracuje s Žákovským parlamentem SZŠ, se Studentskou radou VOŠZ
• spolupracuje se Školskou radou SZŠ a Školskou radou VOŠZ
• spolupracuje se Spolkem
• zpracovává koncepci rozvoje školy a na ni navazující dlouhodobé a roční plány činnosti školy
• vydává vnitřní směrnice, které stanovují organizaci a podmínky provozu školy, • stanovuje pravidla
nakládání s majetkem školy
• stanovuje pravidla zajištění BOZP
• stanovuje pravidla kontrolního systému zaměřeného na dodržování právních a vnitřních předpisů
• přijímá a propouští zaměstnance školy, určuje obsah pracovní náplně všech zaměstnanců

Témata, do kterých materiál patří