Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Význam RVP:
➢ Vymezuje základní parametry organizace středního odborného vzdělávání
➢ Vymezuje minimální časové dotace pro jednotlivé předměty + disponibilní časovou dotaci
Struktura ŠVP:
➢ Identifikační údaje školy
➢ Charakteristika školy (koncepce, historie, školní projekty, autoevaluace)
➢ Charakteristika vzdělávacího programu (identifikační údaje oboru, profil absolventa, kompetence
absolventa, organizace výuky, vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně
nadaných, spolupráce se sociálními partnery, začlenění průřezových témat)
➢ Učební plán (přehled rozpracování obsahu vzdělávání v rvp do švp)
➢ Učební osnovy
Význam ŠVP:
➢ Na základě RVP si jednotlivé školy tvoří vlastní školní vzdělávací program (nepodléhá dalšímu
schvalování MŠMT)
➢ Nepopisuje „co má probrat“, ale popisuje, jaké dovednosti mají jeho žáci mít.
➢ Učitel na základě ŠVP dělá tematický plán učiva (jde o rozpracování učiva na vyučovací jednotky)
Základní právní normy pro výkon učitelské profese (z. č. 561/2004 Sb., z. č. 563/2004 Sb., vyhláška
č. 263 /2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád)
z. č. 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
(školský zákon)
• Stručně obsah: informace o předškolním vzdělávání, povinnost školní docházky a základní vzdělávání,
střední vzdělávání, vzdělávání v konzervatoři, vyšší odborné vzdělávání, školská zařízení a školné služby,
financování škol, ředitel školy a školská zařízení a školská rada, ministerstva a česká školní ispekce
Zákon č. 563/2004 Sb., Zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
• informace o pedagogických pracovnících škol a školských zařízení,
Vyhláška č. 263/2007 Sb.
➢ Vyhláška, kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených
Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí
• informace o: postupu souvisejícím se skončením pracovního poměru a odvoláním nebo vzdáním se
pracovního místa, čerpání dovolené, volno k samostudiu, dohled nad žáky, pracovní době pedagogických
pracovníků
Organizační struktura školy, organizační řád školy a specifické funkce pracovníků školy.
ředitel školy
• je statutárním orgánem školy, jmenován radou kraje
• rozhoduje o právech a povinnostech v oblasti státní správy dle §164, 165 zákona č. 561/2004 Sb. o
předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
• řídí ostatní vedoucí pracovníky školy a koordinuje jejich práci
• deleguje pravomoci, rozděluje úkoly vedení mezi sebe, své zástupce, ostatní vedoucí zaměstnance a
další zaměstnance školy
• řídí a koordinuje práci garanta celoživotního vzdělávání, projektové činnosti, pro marketing,
koordinátora ICT, environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty, výchovné poradce, školního metodika
prevence sociálně patologických jevů, předsedů předmětových komisí
• zodpovídá za kontrolu a provoz stravovacího zařízení organizace (školní jídelny)
• spolupracuje s Žákovským parlamentem SZŠ, se Studentskou radou VOŠZ
• spolupracuje se Školskou radou SZŠ a Školskou radou VOŠZ
• spolupracuje se Spolkem
• zpracovává koncepci rozvoje školy a na ni navazující dlouhodobé a roční plány činnosti školy
• vydává vnitřní směrnice, které stanovují organizaci a podmínky provozu školy, • stanovuje pravidla
nakládání s majetkem školy
• stanovuje pravidla zajištění BOZP
• stanovuje pravidla kontrolního systému zaměřeného na dodržování právních a vnitřních předpisů
• přijímá a propouští zaměstnance školy, určuje obsah pracovní náplně všech zaměstnanců