Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
strukturu a podobně, muže mít jak pozitivní tak i negativní důsledky, pozitivně se skryté kurikulum
projevuje kladným vztahem ke škole a školním elementům, negativně pak nechutí chodit do školy,
různými typy asociálního, popřípadě v nejzazší formě antisociálního chován
-někde byly uvedeny ještě tyto dva typy:
• Zamýšlené kurikulum – to, co je plánováno na úrovni státu (národní kurikulu, RVP), školy (ŠVP),
konkrétního učitele
• Dosažené kurikulum – skutečné výsledky osvojené žáky na základě toho, co bylo plánováno a
realizováno (znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty)
Základní kurikulární dokumenty současné české základní a střední školy
Kurikulární dokument = pedagogický dokument, který vymezuje především koncepci, cíle a vzdělávací
obsah dané etapy vzdělávání a vzniká na dvojí úrovni. Státní úroveň tvoří rámcové vzdělávací programy
(RVP). Školní úroveň tvoří školní vzdělávací program (ŠVP).
• Státní úroveň – Národní program rozvoje vzdělávání v ČR a rámcové vzdělávací programy, které
vydává MŠMT pro předškolní, základní, gymnaziální a odborné vzdělávání
• Školní úroveň – školní vzdělávací programy
Státní úroveň kurikulárních dokumentů:
-vymezuje: hlavní zásady kutikulární politiky státu, obecné požadavky na vzdělávání žákl, pravidla pro
tvorbu rámcových a školních vzdělávacích programů, podmínky pro jejich zavádění do škol, předpoklady
pro realizaci kutikulární politiky státu
Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ Dokument Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ je klíčový strategický dokument
MŠMT, který určuje směr českého školství na období let 2020–2030. Byl schválen vládou v roce 2020 a
vychází ze široké odborné i veřejné diskuse.
Hlavní cíle strategie 2030+
1. Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a
osobní život.
•
Důraz na klíčové kompetence, nejen znalosti.
•
Podpora kritického myšlení, spolupráce, kreativity, digitální gramotnosti, občanských postojů.
•
Posílení funkční gramotnosti (čtenářské, matematické, finanční...).
2. Snížit nerovnosti ve vzdělávání.
•
Zlepšit dostupnost kvalitního vzdělávání pro všechny žáky bez ohledu na rodinné zázemí, místo
bydliště nebo speciální potřeby.
•
Podpora inkluzivního vzdělávání.
•
Zajištění rovných příležitostí – především v předškolním a základním vzdělávání.
Opatření a priority strategie
Kurikulární reforma
•
Revize rámcových vzdělávacích programů (RVP).
•
Snížení přehlcení obsahem, více prostoru pro hlubší učení a propojení s praxí.
•
Podpora rozvoje kompetencí a hodnot.
Profesní rozvoj učitelů
•
Systém podpory celoživotního vzdělávání učitelů.