Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

strukturu a podobně, muže mít jak pozitivní tak i negativní důsledky, pozitivně se skryté kurikulum
projevuje kladným vztahem ke škole a školním elementům, negativně pak nechutí chodit do školy,
různými typy asociálního, popřípadě v nejzazší formě antisociálního chován

-někde byly uvedeny ještě tyto dva typy:
• Zamýšlené kurikulum – to, co je plánováno na úrovni státu (národní kurikulu, RVP), školy (ŠVP),
konkrétního učitele
• Dosažené kurikulum – skutečné výsledky osvojené žáky na základě toho, co bylo plánováno a
realizováno (znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty)


Základní kurikulární dokumenty současné české základní a střední školy

Kurikulární dokument = pedagogický dokument, který vymezuje především koncepci, cíle a vzdělávací
obsah dané etapy vzdělávání a vzniká na dvojí úrovni. Státní úroveň tvoří rámcové vzdělávací programy
(RVP). Školní úroveň tvoří školní vzdělávací program (ŠVP).
• Státní úroveň – Národní program rozvoje vzdělávání v ČR a rámcové vzdělávací programy, které
vydává MŠMT pro předškolní, základní, gymnaziální a odborné vzdělávání
• Školní úroveň – školní vzdělávací programy


Státní úroveň kurikulárních dokumentů:
-vymezuje: hlavní zásady kutikulární politiky státu, obecné požadavky na vzdělávání žákl, pravidla pro
tvorbu rámcových a školních vzdělávacích programů, podmínky pro jejich zavádění do škol, předpoklady
pro realizaci kutikulární politiky státu
Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ Dokument Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ je klíčový strategický dokument
MŠMT, který určuje směr českého školství na období let 2020–2030. Byl schválen vládou v roce 2020 a
vychází ze široké odborné i veřejné diskuse.

Hlavní cíle strategie 2030+

1. Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a

osobní život.

Důraz na klíčové kompetence, nejen znalosti.

Podpora kritického myšlení, spolupráce, kreativity, digitální gramotnosti, občanských postojů.

Posílení funkční gramotnosti (čtenářské, matematické, finanční...).

2. Snížit nerovnosti ve vzdělávání.

Zlepšit dostupnost kvalitního vzdělávání pro všechny žáky bez ohledu na rodinné zázemí, místo
bydliště nebo speciální potřeby.

Podpora inkluzivního vzdělávání.

Zajištění rovných příležitostí – především v předškolním a základním vzdělávání.

Opatření a priority strategie

Kurikulární reforma

Revize rámcových vzdělávacích programů (RVP).

Snížení přehlcení obsahem, více prostoru pro hlubší učení a propojení s praxí.

Podpora rozvoje kompetencí a hodnot.

Profesní rozvoj učitelů

Systém podpory celoživotního vzdělávání učitelů.

Témata, do kterých materiál patří