Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Klíčové kompetence jsou něčím, co žák rozvíjí a využívá ve všech vyučovacích předmětech, jsou to jisté
univerzální způsobilosti: umění učit se, umění dorozumívat se, spolupracovat, jednat demokraticky, řešit
problémy, pracovat soustředěně... Takové kompetence slouží žákovi v každém předmětu i v dalším
životě. Děti si je neosvojí, když si je nacvičují jenom v jednom z vyučovacích předmětů. Platí, že v
zásadě každý vyučovací předmět v sobě skrývá možnosti, jak rozvíjet i ty klíčové kompetence, které jsou
na první pohled danému předmětu vzdálenější.
Právě podrobný popis klíčové kompetence nám ukazuje, které činnosti bychom měli v hodinách se žáky
dělat. m. Při psaní ŠVP bude právě proto důležité, aby učitelé dobře porozuměli, co všechno v sobě
skrývá − které části má − každá z klíčových kompetencí. Podle toho se budou rozhodovat, jakými
způsoby bude potřeba s látkou předmětů pracovat. Budou také plánovat jinak čas, který výuka potřebuje:
rozvíjení dovedností a budování postojů zabere více času než učitelův výklad látky a cvičení z učebnic.
Někomu se bude zdát, že výuka jde kupředu jen pomalu, že „dříve se dalo stihnout mnohem více látky“.
Věnovat více času rozvoji klíčových kompetencí se nám ale vrátí v tom, že naši žáci budou umět své
znalosti později skutečně používat.
Klíčové kompetence (praktická sestra)
- kompetence k učení, kompetence k řešení problému, komunikativní kompetence, personální a sociální
kompetence, občanská kompetence a kulturní povědomí, kompetence k pracovnímu uplatnění a
podnikatelským aktivitám, matematická kompetence, kompetence využívat prostředky informačních a
komunikačních technologií a pracovat s informacemi
- Kompetence k řešení problémů jsou rozvíjeny především v předmětech Psychologie a komunikace,
Matematika, Ekonomika, Tělesná výchova
-Komunikativní kompetence jsou rozvíjeny zejména v předmětech Český jazyk a literatura, Anglický
jazyk, Psychologie a komunikace, Ošetřovatelství, Ošetřování nemocných.
-Personální a sociální kompetence jsou rozvíjeny především v předmětech Psychologie a komunikace,
Ošetřování nemocných a Ekonomika
-Občanské kompetence a kulturní povědomí jsou rozvíjeny především v předmětech Společenskovědní
základ, Psychologie a komunikace, Český jazyk a literatura, v cizích jazycích.
-Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám podnikání jsou rozvíjeny především v
předmětech Ekonomika, Psychologie a komunikace, Informační a komunikační technologie, Ošetřování
nemocných. Matematické kompetence jsou rozvíjeny hlavně v předmětech Matematika a Ekonomika.
-Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
jsou rozvíjeny především v předmětu Informační a komunikační technologie a též prostupují všemi
ostatními předměty.
2.B Sebepojetí a jeho význam ve vztahu ke školní úspěšnosti: Vymezení sebepojetí a
jeho složky. Vývoj sebepojetí – předškolní dítě, žák základní školy, střední školy. Vliv
sebepojetí na školní úspěšnost a prožívání žáka. Sebepojetí a naučená bezmocnost,
formování aspirační úrovně.