Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Klíčové kompetence jsou něčím, co žák rozvíjí a využívá ve všech vyučovacích předmětech, jsou to jisté
univerzální způsobilosti: umění učit se, umění dorozumívat se, spolupracovat, jednat demokraticky, řešit
problémy, pracovat soustředěně... Takové kompetence slouží žákovi v každém předmětu i v dalším
životě. Děti si je neosvojí, když si je nacvičují jenom v jednom z vyučovacích předmětů. Platí, že v
zásadě každý vyučovací předmět v sobě skrývá možnosti, jak rozvíjet i ty klíčové kompetence, které jsou
na první pohled danému předmětu vzdálenější.
Právě podrobný popis klíčové kompetence nám ukazuje, které činnosti bychom měli v hodinách se žáky
dělat. m. Při psaní ŠVP bude právě proto důležité, aby učitelé dobře porozuměli, co všechno v sobě
skrývá − které části má − každá z klíčových kompetencí. Podle toho se budou rozhodovat, jakými
způsoby bude potřeba s látkou předmětů pracovat. Budou také plánovat jinak čas, který výuka potřebuje:
rozvíjení dovedností a budování postojů zabere více času než učitelův výklad látky a cvičení z učebnic.
Někomu se bude zdát, že výuka jde kupředu jen pomalu, že „dříve se dalo stihnout mnohem více látky“.
Věnovat více času rozvoji klíčových kompetencí se nám ale vrátí v tom, že naši žáci budou umět své
znalosti později skutečně používat.
Klíčové kompetence (praktická sestra)
- kompetence k učení, kompetence k řešení problému, komunikativní kompetence, personální a sociální
kompetence, občanská kompetence a kulturní povědomí, kompetence k pracovnímu uplatnění a
podnikatelským aktivitám, matematická kompetence, kompetence využívat prostředky informačních a
komunikačních technologií a pracovat s informacemi
- Kompetence k řešení problémů jsou rozvíjeny především v předmětech Psychologie a komunikace,
Matematika, Ekonomika, Tělesná výchova
-Komunikativní kompetence jsou rozvíjeny zejména v předmětech Český jazyk a literatura, Anglický
jazyk, Psychologie a komunikace, Ošetřovatelství, Ošetřování nemocných.
-Personální a sociální kompetence jsou rozvíjeny především v předmětech Psychologie a komunikace,
Ošetřování nemocných a Ekonomika
-Občanské kompetence a kulturní povědomí jsou rozvíjeny především v předmětech Společenskovědní
základ, Psychologie a komunikace, Český jazyk a literatura, v cizích jazycích.
-Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám podnikání jsou rozvíjeny především v
předmětech Ekonomika, Psychologie a komunikace, Informační a komunikační technologie, Ošetřování
nemocných. Matematické kompetence jsou rozvíjeny hlavně v předmětech Matematika a Ekonomika.
-Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
jsou rozvíjeny především v předmětu Informační a komunikační technologie a též prostupují všemi
ostatními předměty.



2.B Sebepojetí a jeho význam ve vztahu ke školní úspěšnosti: Vymezení sebepojetí a
jeho složky. Vývoj sebepojetí – předškolní dítě, žák základní školy, střední školy. Vliv
sebepojetí na školní úspěšnost a prožívání žáka. Sebepojetí a naučená bezmocnost,
formování aspirační úrovně.

Témata, do kterých materiál patří