Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Známky, učitel,
vrstevníci

„Jsem dobrý v
matice.“

Středoškolák

Abstraktní, vnitřně
konfliktní

Skupiny, očekávání,
srovnání

„Nejsem dost
dobrý.“

3. Vliv sebepojetí na školní úspěšnost a prožívání žáka

Co to znamená v praxi?

Sebepojetí žáka – tedy to, jak sám sebe vnímá, jaké má o sobě představy jako o žákovi, kamarádovi,
osobnosti – zásadně ovlivňuje:

jak se učí,

jak si věří,

jak se cítí ve škole,

a jaké výkony podává.

1. Vliv na školní úspěšnost

Pozitivní sebepojetí

Žák si věří, že něco dokáže → má vnitřní motivaci učit se.

Věří, že chyba není konec → učí se z neúspěchu.

Lépe snáší zátěžové situace (testy, prezentace, ústní zkoušení).

Často si klade vyšší cíle (aspirační úroveň) a vytrvaleji za nimi jde.

Negativní sebepojetí

Nízké sebevědomí → strach z neúspěchu → vnitřní bloky.

Může docházet k sebenaplňujícím proroctvím („stejně mi to nikdy nešlo“).

Žák se sám „zařadí“ do role slabého → rezignuje na zlepšení.

Výrazně častěji se objevují problémy s učením i motivací.

Silná je zde zpětná vazba – výkonnost ovlivňuje sebepojetí, a to následně ovlivňuje další výkonnost

(pozitivní nebo negativní spirála).

2. Vliv na prožívání žáka

Sebepojetí silně ovlivňuje:

emoční prožívání ve škole,

pocit bezpečí, jistoty,

sociální vztahy.

Při pozitivním sebepojetí:

Žák se ve škole cítí kompetentní a přijatý.

Dokáže přijímat kritiku a zlepšovat se.

Lépe zvládá stresové situace (zkoušení, nová třída).

Má větší šanci navazovat zdravé vztahy s vrstevníky i učiteli.

Při negativním sebepojetí:

Objevuje se úzkost, nejistota, strach z hodnocení.

Žák se může stávat pasivním nebo defenzivním (vyhýbá se úkolům).

V extrému → riziko naučené bezmocnosti: „Nemá cenu se snažit.“

Častěji zažívá školní neúspěch jako osobní selhání, což zhoršuje psychické zdraví.

Specifické příklady vlivu:

Oblast

Pozitivní sebepojetí

Negativní sebepojetí

Vztah k učení

Vnímá učení jako výzvu, má vnitřní
motivaci

Bojí se selhání, vyhýbá se úkolům

Emoce ve škole

Radost, zvědavost, sebejistota

Strach, úzkost, frustrace

Zvládání
neúspěchu

Využívá jako zpětnou vazbu

Vzdává to, bere chyby jako důkaz
neschopnosti

Sociální vztahy

Otevřenost, schopnost spolupráce

Uzavřenost, obavy z odmítnutí

Výkonnost

Stabilní, rostoucí

Kolísavá, často klesající

Krátká poznámka k aspirační úrovni a naučené bezmocnosti:

Aspirační úroveň:
= úroveň cílů, které si žák klade. Sebepojetí ji přímo ovlivňuje.
Pozitivní sebepojetí → realistické, ale ambiciózní cíle.
Negativní sebepojetí → nízké, někdy úplně žádné cíle.

Témata, do kterých materiál patří