Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

• Učební osnovy – vymezují cíle a pojetí vyučovacích předmětů, stanoví rozsah učiva, detailněji
specifikují jeho náplň a doporučí základní metody a formy výuky, případně evaluaci žákovských výkonů,
při koncipování učebních osnov se uplatňují různé požadavky (požadavky jednotlivých oborů lidského
poznání, vědních disciplín, potřeby společenské praxe, aspekty sociologické, psychologické,
pedagogické, etické, osobnosti žáka)
• Organizace vzdělávání – délka a forma vzdělávání, dosažený stupeň vzdělání, podmínky pro přijetí ke
vzdělávání,..
• Učivo – v učebních osnovách je uspořádáno různým způsobem, rozlišují se tři: lineární, cyklické a
spirálové
• Průřezová témata – průřezová témata mají především ovlivňovat postoje, hodnotový systém a jednání
žáků, jsou vnímána jako aktuální a mají formativní charakter. Tvoří povinnou součást vzdělávání,
integrovaným pojetím výuky vhodně ovlivňují proces utváření a rozvíjení klíčových kompetencí. Obsah
průřezových témat je rozpracován do tematických okruhů, které procházejí napříč vzdělávacími oblastmi
a umožňují propojení vzdělávacích obsahů oborů

• Cíle vzdělávání
- uvedené v RVP vyjadřují společenské požadavky na celkový vzdělanostní a osobnostní rozvoj žáků,
vymezují záměry výuky a její výstupy / výsledky, zahrnují hodnoty a postoje, produktivní činnosti a
praktické dovednosti, poznatky a porozumění
-cíle vzdělávání jsou v RVP vyjádřeny na třech úrovních: jako obecné cíle středního vzdělávání
(Delorsovy cíle), jako kompetence absolventa oboru vzdělání a jako výukové cíle (výsledky vzdělávání)
jednotlivých vzdělávacích oblastí (kurikulárních rámců)
-obecné cíle vzdělávání jsou vyjádřeny z pozice pedagogických pracovníků a formulují to, k čemu má
vzdělávání směřovat, o co mají vyučující svou výukou usilovat
-kompetence absolventa a výukové cíle jsou vyjádřeny z pozice žáka, uvádějí, jak žák umí na konci
výuky získané vědomosti a dovednosti používat.

• Kurikulum – se rozumí: 1. Vzdělávací program, projekt, plán; 2. Průběh studia a jeho obsah; 3. Obsah
veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujících, její plánování a
hodnocení.
• Kurikulární dokumenty – vymezují a popisují program vzdělávání (kurikulum)
• Kurikulární rámce – vymezují v RVP výukové cíle a obsah vzdělávání (učivo všeobecného a odborného
vzdělávání pro jednotlivé obory odborného vzdělávání)
• Obsah vzdělávání – je v RVP chápán jako prostředek k dosažení požadovaných kompetencí absolventa.
Je vymezen formou kurikulárních rámců. Zahrnuje poznatky, dovednosti a hodnoty z různých oblastí
vzdělávání (např. komunikativní, osobnostní, společenské, profesní, informativní). V RVP je uveden
formou požadovaných (předpokládaných) výsledků vzdělávání (výsledků učení žáka) a jim
odpovídajícího učiva. Obsah vzdělávání je v RVP strukturován nadpředmětově podle vzdělávacích oblastí
(např. jazykové vzdělávání, vzdělávání v ICT, společenskovědní vzdělávání, ekonomické vzdělávání,
odborné vzdělávání) a obsahových okruhů, od nichž se budou na školní úrovni odvíjet konkrétní
vyučovací předměty.

• Výsledky vzdělávání – viz cíle vzdělávání

Klíčové kompetence a jejich akceptace učitelem při plánování a realizaci výuky
Mít kompetenci znamená, že člověk (žák) je vybaven celým složitým souborem vědomostí, dovedností a
postojů, ve kterém je vše propojeno tak výhodně, že díky tomu člověk může úspěšně zvládnout úkoly a
situace, do kterých se dostává ve studiu, v práci, v osobním životě. Mít určitou kompetenci znamená, že se
dokážeme v určité přirozené situaci přiměřeně orientovat, provádět vhodné činnosti, zaujmout přínosný
postoj.

Témata, do kterých materiál patří