Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
MOTIVACE
Úspěch sám o sobě člověka odměňuje, informuje jej, že postupuje správně, že má adekvátní schopnosti,
vyvolává příjemné emoce, zvyšuje sebehodnocení a zesiluje motivaci. Když zažívá úspěch žák, je
odměňován také svým okolím – učitelem, rodinou ... (vnější motivace). Úspěch je také spojen se
vztahem učitel – žák. Kombinace úspěchu a kladného vztahu s učitelem je jedním z nejsilnějších
motivačních faktorů. Úspěch zvyšuje zájem žáka o danou problematiku.
Součástí úspěchu ve škole by neměl být pouze výsledný výkon žáka, ale také postup a činnost, která k
němu vedla. Neúspěch má většinou negativní vliv na sebehodnocení žáka. Pokud si žák chce udržet svoji
úroveň sebeobrazu, musí vyvinout veliké úsilí. Trvalé neúspěchy mohou vyvolat stav naučené
bezmocnosti.
V oblasti výkonové motivace:
– tendence dosáhnout úspěchu – sem řadíme žáky vytrvalé, kteří úspěch přisuzují svým schopnostem a
úsilí, neúspěch přisuzují nedostatku úsilí, vybírají si úkoly střední obtížnosti
–tendence vyhnout se neúspěchu – snaha se vyhnout úkolové situaci; neúspěch přisuzují svým
nedostatečným schopnostem, které vnímají jako stabilní, po neúspěchu se vzdávají a vynakládají nižší
úsilí.
– tendence vyhnout se úspěchu – může se objevit ve chvíli, kdy úspěšný výkon žáka má negativní vliv na
jeho postavení ve třídě
Podpora a posilování úsilí patří k nejpoužívanějším motivačním činitelům.
– Odměna je řazena k motivaci pozitivní, tresty k motivaci negativní.
– Jsou prostředky vnější motivace. Obojí působí krátkodobě a přibližně na stejné úrovni. Odměny mají
ale lepší dlouhodobé působení. Odměny navozují příjemné emoce, vzbuzují zájem o učení, zvyšují
aspiraci, žáci je vyhledávají.
1. Současné trendy ve vzdělávání Současné trendy ve vzdělávání reflektují změny v technologickém, sociálním, ekonomickém i politickém
kontextu. Tyto trendy se zaměřují na individuální přístup, digitalizaci výuky, inkluzi a rozvoj dovedností,
které jsou nezbytné pro život v 21. století.
a) Digitální a technologická transformace ve vzdělávání
•
Využití technologií ve výuce: S rozvojem nových technologií a internetových nástrojů je
vzdělávání stále více propojeno s digitálním světem. e-learning a blended learning
(kombinovaná výuka) se stávají standardem, kde žáci mohou využívat online kurzy, platformy pro
sdílení materiálů a interaktivní aplikace pro učení.
•
Gamifikace: Tento trend přináší prvky herního designu do výuky s cílem zvýšit motivaci žáků.
Využití her, soutěží a bodových systémů pomáhá žákům udržet zájem o učení a aktivně se zapojit
do vzdělávacího procesu.
•
Adaptivní učení: Technologie umožňují personalizaci výuky. Pomocí algoritmů se adaptivní
vzdělávací systémy přizpůsobují individuálním potřebám žáků, umožňují jim učit se svým
vlastním tempem a poskytnout zpětnou vazbu v reálném čase.