Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

MOTIVACE
Úspěch sám o sobě člověka odměňuje, informuje jej, že postupuje správně, že má adekvátní schopnosti,
vyvolává příjemné emoce, zvyšuje sebehodnocení a zesiluje motivaci. Když zažívá úspěch žák, je
odměňován také svým okolím – učitelem, rodinou ... (vnější motivace). Úspěch je také spojen se
vztahem učitel – žák. Kombinace úspěchu a kladného vztahu s učitelem je jedním z nejsilnějších
motivačních faktorů. Úspěch zvyšuje zájem žáka o danou problematiku.
Součástí úspěchu ve škole by neměl být pouze výsledný výkon žáka, ale také postup a činnost, která k
němu vedla. Neúspěch má většinou negativní vliv na sebehodnocení žáka. Pokud si žák chce udržet svoji
úroveň sebeobrazu, musí vyvinout veliké úsilí. Trvalé neúspěchy mohou vyvolat stav naučené
bezmocnosti.
V oblasti výkonové motivace:
– tendence dosáhnout úspěchu – sem řadíme žáky vytrvalé, kteří úspěch přisuzují svým schopnostem a
úsilí, neúspěch přisuzují nedostatku úsilí, vybírají si úkoly střední obtížnosti
–tendence vyhnout se neúspěchu – snaha se vyhnout úkolové situaci; neúspěch přisuzují svým
nedostatečným schopnostem, které vnímají jako stabilní, po neúspěchu se vzdávají a vynakládají nižší
úsilí.
– tendence vyhnout se úspěchu – může se objevit ve chvíli, kdy úspěšný výkon žáka má negativní vliv na
jeho postavení ve třídě
Podpora a posilování úsilí patří k nejpoužívanějším motivačním činitelům.
– Odměna je řazena k motivaci pozitivní, tresty k motivaci negativní.
– Jsou prostředky vnější motivace. Obojí působí krátkodobě a přibližně na stejné úrovni. Odměny mají
ale lepší dlouhodobé působení. Odměny navozují příjemné emoce, vzbuzují zájem o učení, zvyšují
aspiraci, žáci je vyhledávají.

1. Současné trendy ve vzdělávání Současné trendy ve vzdělávání reflektují změny v technologickém, sociálním, ekonomickém i politickém
kontextu. Tyto trendy se zaměřují na individuální přístup, digitalizaci výuky, inkluzi a rozvoj dovedností,
které jsou nezbytné pro život v 21. století.
a) Digitální a technologická transformace ve vzdělávání

Využití technologií ve výuce: S rozvojem nových technologií a internetových nástrojů je
vzdělávání stále více propojeno s digitálním světem. e-learning a blended learning
(kombinovaná výuka) se stávají standardem, kde žáci mohou využívat online kurzy, platformy pro
sdílení materiálů a interaktivní aplikace pro učení.

Gamifikace: Tento trend přináší prvky herního designu do výuky s cílem zvýšit motivaci žáků.
Využití her, soutěží a bodových systémů pomáhá žákům udržet zájem o učení a aktivně se zapojit
do vzdělávacího procesu.

Adaptivní učení: Technologie umožňují personalizaci výuky. Pomocí algoritmů se adaptivní
vzdělávací systémy přizpůsobují individuálním potřebám žáků, umožňují jim učit se svým
vlastním tempem a poskytnout zpětnou vazbu v reálném čase.

Témata, do kterých materiál patří