Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Tato technika pomáhá žákům přemýšlet o problémech z různých úhlů pohledu. Učitelé mohou žákům
nabídnout různé role nebo perspektivy, které by měli zaujmout při řešení problému. Například mohou být
požádáni, aby uvažovali o problému jako: "Co by udělal optimista?", "Co by udělal pesimista?", "Jak by
to viděl odborník?" Tato technika rozvíjí empatii, schopnost analyzovat problém z více stran a podporuje
kreativní přístup k hledání řešení.
m) Design Thinking Design Thinking je proces, který se zaměřuje na řešení problémů a tvorbu inovativních nápadů
prostřednictvím empatie, analýzy a prototypování. Žáci jsou vyzváni, aby nejprve porozuměli problému
(empatie), poté definovali konkrétní výzvu (definice), přicházeli s nápady (kreativní fáze), vybrali
nejlepší řešení (prototypování) a nakonec testovali své nápady v praxi. Tento proces podporuje
spolupráci, kreativitu a aplikované řešení problémů.
n) Tvoření v kruhu (Circle Time) Tato technika je oblíbená v mateřských a základních školách, kde se žáci scházejí v kruhu a diskutují o
určitém tématu nebo problému. Každý žák má možnost vyjádřit svůj názor a přispět k řešení. Tato metoda
podporuje nejen kreativitu, ale i respekt k různým názorům a schopnost komunikovat.
o) Projektová výuka Projektová výuka je metoda, při které žáci pracují na komplexních úkolech nebo projektech, které
vyžadují kreativní přístup a týmovou spolupráci. Žáci mohou například navrhnout a realizovat svůj
vlastní projekt (např. experiment, prezentaci, umělecké dílo), což jim umožňuje aplikovat teoretické
znalosti do praxe a přicházet s novými nápady. Tato technika podporuje kreativitu a zároveň zlepšuje
dovednosti v oblasti organizace, spolupráce a samostatnosti.

Závěr Kreativita je nezbytnou součástí vzdělávacího procesu, která pomáhá žákům nejen ve škole, ale i v životě,
v osobním i profesním rozvoji. Učitelé mají možnost podporovat kreativitu žáků prostřednictvím různých
technik a metod, které stimuluji jejich myšlení, zvyšují motivaci a zlepšují schopnost řešit problémy.
Kreativní výuka tak připravuje žáky na komplexní svět, ve kterém je schopnost inovovat a přizpůsobovat
se změnám klíčová pro úspěch.

Kreativní techniky ve výuce jsou efektivním nástrojem, který pomáhá rozvíjet kreativitu u žáků,
podporuje jejich kognitivní a emocionální růst a učí je řešit problémy inovativním způsobem. Využití
těchto technik umožňuje žákům nejen prohlubovat znalosti, ale také získávat dovednosti, které budou
potřebovat v reálném životě. Pro učitele je to způsob, jak udržet výuku zajímavou, dynamickou a
přizpůsobenou potřebám žáků.

6.A Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v pojetí RVP. Systémy podpůrných
opatření žáků. Didaktické zásady v práci učitele s heterogenní skupinou.
Žák se spec. vz. potřebami = je žák, který k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění a
užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření1).
Tito žáci mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření z výčtu uvedeného v § 16 školského
zákona
• Závazný rámec pro obsahové a organizační zabezpečení základního vzdělávání všech žáků vymezuje
RVP ZV, který je východiskem pro tvorbu ŠVP. Podle ŠVP se uskutečňuje vzdělávání všech žáků dané
školy. Pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními prvního stupně je ŠVP podkladem pro zpracování
PLPP a pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními od druhého stupně podkladem pro tvorbu IVP. Na
úrovni IVP je možné na doporučení ŠPZ (v případech stanovených Přílohou č. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb.)
v rámci podpůrných opatření upravit očekávané výstupy stanovené ŠVP1), případně upravit
vzdělávací obsah
2) tak, aby byl zajištěn soulad mezi vzdělávacími požadavky a skutečnými možnostmi
žáků a aby vzdělávání směřovalo k dosažení jejich osobního maxima.

Témata, do kterých materiál patří