Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• zlepšuje se paměť a postupně přechází od mechanické k logické a od krátkodobé k dlouhodobé, mozek
přestane růst cca v 10 letech
V dnešní době tolik rozšířené videohry a animované seriály (Disney) jsou jednoznačným mínusem pro
rozvoj dítěte. Obrázky jsou sice líbivé, často ale demoralizující, příliš agresivní, figurky jsou typizované a
dítě nijak neobohacují, nerozvíjí. Navíc sledování pořadů snižuje četnost čtení (chybí tak automatismus
čtení) a pravděpodobnost vzniku či projevu dyslexie, dysgrafie či jiných mozkových dysfunkcí je pak
mnohonásobně vyšší.
• Pubescence (11-15 let) = emoční nevyváženost, problémy se sebepřijetím, rozpoluplnost, idealismus
• Adolescence (15-18 let) = touha stát se dospělým, mění se vztahy k vrstevníkům – vyšší požadavky,
1. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v pojetí RVP V Rámcovém vzdělávacím programu (RVP) jsou žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)
vymezeni jako žáci, kteří mají omezené možnosti účasti na standardním vzdělávacím procesu z důvodu
zdravotních, mentálních, emocionálních nebo jiných poruch. RVP klade důraz na inkluzi, tedy integraci
žáků se SVP do běžných tříd a podporu jejich individuálních potřeb. Tento přístup vychází z principu, že
všichni žáci mají právo na kvalitní vzdělání a školu, která bude reagovat na jejich individuální potřeby.
RVP stanoví, že školy musí vytvořit podmínky pro to, aby všechny děti a žáci, včetně těch se SVP, mohli
dosahovat co nejlepších vzdělávacích výsledků. Tato koncepce se zaměřuje na:
•
Individuální přístup k žákům se SVP,
•
Vytváření podpůrného a přizpůsobeného učebního prostředí,
•
Komplexní podporu žáků ve všech oblastech jejich vývoje.
Pro žáky se SVP je důležitý individuální vzdělávací plán (IVP), který je vytvářen na základě
konkrétních potřeb žáka a stanovuje potřebné podpůrné opatření. IVP je součástí školního vzdělávacího
programu, který musí být přizpůsoben specifickým potřebám žáka, a to jak po stránce učební, tak i v
oblasti sociální integrace.
2. Systémy podpůrných opatření žáků se SVP Podpůrná opatření pro žáky se SVP jsou součástí školského zákona č. 561/2004 Sb., který rozlišuje tři
úrovně podpory, jež jsou poskytovány na základě individuálních potřeb žáků. Tyto úrovně podpory
zahrnují různé formy pomoci, které škola poskytuje, aby zajistila optimální podmínky pro vzdělávání
těchto žáků.
a) První stupeň podpory (běžné školní podmínky) Tento stupeň zahrnuje běžné podpůrné opatření, která nejsou specifická pro žáky se SVP, ale mohou být
využita pro všechny žáky v rámci diferencované výuky. Patří sem například:
•
Úpravy ve výuce (differenciace výukových metod, zpomalování tempa, podpora komunikace),