Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Verbální agrese: Žák používá hrubý jazyk, uráží ostatní, vykřikuje, nebo se dopouští
šikanování. Tyto projevy agresivního chování mohou narušit nejen výuku, ale i vztahy
mezi žáky a učiteli.

Fyzická agrese: Fyzické napadání spolužáků nebo učitelů, rozbíjení věcí nebo ničivá
činnost. Fyzická agrese je často spojena s těžšími poruchami chování, jako jsou
poruchy osobnosti nebo frustrace z dlouhodobého stresu.

Antisociální chování: Dítě se odklání od normy chování, porušuje pravidla, včetně
krádeží, lhaní nebo ignorování společenských norem. Tato porucha se může projevit i
v problémech se zákonem v pozdějších letech.

3. Přístupy k ovlivnění žákova chování Existují různé metody a techniky, jak ovlivnit žákovo chování, zejména když jsou poruchy
chování zjevné. Tyto metody se zaměřují na posilování žádoucích projevů, formování
nových vzorců chování
a oslabení nežádoucích projevů.
a) Metody posilování žádoucích projevů:

Pozitivní posilování: Je založeno na odměnách (verbálních, materiálních, nebo
aktivitních), které motivují žáka, aby opakoval žádoucí chování. Například chvála,
body nebo volný čas.

Sociální odměny: Zahrnují uznání od učitele, spolužáků nebo rodičů, což podporuje
pozitivní sebehodnocení a motivaci.

Konzistentní reakce na pozitivní chování: Důležité je, aby byla odměna udělena co
nejdříve po žádoucím chování, aby žák pochopil souvislost mezi chováním a pozitivní
zpětnou vazbou.

b) Metody formování nových vzorců chování:

Modelování: Učitel nebo rodič ukazuje žákovi správné chování a následně ho nechává
opakovat. Tato metoda je efektivní zejména u mladších dětí.

Trénink dovedností: Žák se učí konkrétní dovednosti, jako jsou sociální dovednosti,
řešení konfliktů, nebo vyjadřování emocí slovy místo agresivních reakcí.

Behaviorální terapie: Tato metoda zahrnuje identifikaci nežádoucího chování a
vytváření náhradních, konstruktivních vzorců chování. Může se jednat o nácvik
sebeovládání a emocionální regulace.

c) Metody oslabování nežádoucích projevů:

Negativní posilování: Tato metoda zahrnuje odstranění negativního stimulu, když žák
přestane projevovat nežádoucí chování. Například odstranění sankcí, pokud žák
dodržuje pravidla.

Sankce a tresty: Když žák vykazuje agresivní nebo porušující chování, mohou být
použity mírné tresty (např. napomenutí, ztráta výhody), které ho vedou k pochopení
důsledků jeho chování.

Kognitivně-behaviorální terapie: Pomáhá žákovi rozpoznat, jak jeho myšlenky
ovlivňují jeho chování, a pracovat na změně myšlenkových vzorců, které vedou k
nežádoucím projevům.

4. Problémy ve škole u dětí s diagnózou ADHD, ADD a neurotickým vývojem
a) ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder):

Témata, do kterých materiál patří