Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Verbální agrese: Žák používá hrubý jazyk, uráží ostatní, vykřikuje, nebo se dopouští
šikanování. Tyto projevy agresivního chování mohou narušit nejen výuku, ale i vztahy
mezi žáky a učiteli.
•
Fyzická agrese: Fyzické napadání spolužáků nebo učitelů, rozbíjení věcí nebo ničivá
činnost. Fyzická agrese je často spojena s těžšími poruchami chování, jako jsou
poruchy osobnosti nebo frustrace z dlouhodobého stresu.
•
Antisociální chování: Dítě se odklání od normy chování, porušuje pravidla, včetně
krádeží, lhaní nebo ignorování společenských norem. Tato porucha se může projevit i
v problémech se zákonem v pozdějších letech.
3. Přístupy k ovlivnění žákova chování Existují různé metody a techniky, jak ovlivnit žákovo chování, zejména když jsou poruchy
chování zjevné. Tyto metody se zaměřují na posilování žádoucích projevů, formování
nových vzorců chování a oslabení nežádoucích projevů.
a) Metody posilování žádoucích projevů:
•
Pozitivní posilování: Je založeno na odměnách (verbálních, materiálních, nebo
aktivitních), které motivují žáka, aby opakoval žádoucí chování. Například chvála,
body nebo volný čas.
•
Sociální odměny: Zahrnují uznání od učitele, spolužáků nebo rodičů, což podporuje
pozitivní sebehodnocení a motivaci.
•
Konzistentní reakce na pozitivní chování: Důležité je, aby byla odměna udělena co
nejdříve po žádoucím chování, aby žák pochopil souvislost mezi chováním a pozitivní
zpětnou vazbou.
b) Metody formování nových vzorců chování:
•
Modelování: Učitel nebo rodič ukazuje žákovi správné chování a následně ho nechává
opakovat. Tato metoda je efektivní zejména u mladších dětí.
•
Trénink dovedností: Žák se učí konkrétní dovednosti, jako jsou sociální dovednosti,
řešení konfliktů, nebo vyjadřování emocí slovy místo agresivních reakcí.
•
Behaviorální terapie: Tato metoda zahrnuje identifikaci nežádoucího chování a
vytváření náhradních, konstruktivních vzorců chování. Může se jednat o nácvik
sebeovládání a emocionální regulace.
c) Metody oslabování nežádoucích projevů:
•
Negativní posilování: Tato metoda zahrnuje odstranění negativního stimulu, když žák
přestane projevovat nežádoucí chování. Například odstranění sankcí, pokud žák
dodržuje pravidla.
•
Sankce a tresty: Když žák vykazuje agresivní nebo porušující chování, mohou být
použity mírné tresty (např. napomenutí, ztráta výhody), které ho vedou k pochopení
důsledků jeho chování.
•
Kognitivně-behaviorální terapie: Pomáhá žákovi rozpoznat, jak jeho myšlenky
ovlivňují jeho chování, a pracovat na změně myšlenkových vzorců, které vedou k
nežádoucím projevům.
4. Problémy ve škole u dětí s diagnózou ADHD, ADD a neurotickým vývojem
a) ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder):
