Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
Logické myšlení se rozvíjí, ale vázáno na konkrétní situace.
o
Dítě chápe princip zachování množství, časové posloupnosti.
o
Vzniká analyticko-syntetická činnost (čtení, psaní, počítání).
•
Učí se prostřednictvím konkrétních zkušeností, potřebuje názornost.
➡ Pro učitele: pracovat s pomůckami, příklady z běžného života, podporovat samostatné
pozorování a popis.
Střední školní věk:
•
Přechod do formálních operací (Piaget: 11+)
o
Schopnost abstraktního a hypotetického myšlení.
o
Kritické hodnocení, porozumění metaforám a ironiím.
o
Rozvoj logického a vědeckého uvažování.
➡ Pro učitele: zařazovat problémové úlohy, diskuse, podporovat analýzu, práci s hypotézami
a kritické myšlení.
3. Sociální vývoj
Mladší školní věk:
•
Začíná se identifikovat se školní rolí, přijímá autoritu učitele.
•
Důležitou roli hraje rodina a postupně vrstevnické vztahy.
•
Získává návyky spolupráce a týmové práce.
➡ Učitel: vytváří přátelskou a bezpečnou atmosféru, podporuje kooperaci, modeluje vhodné
vzory chování.
Střední školní věk:
•
Významně narůstá vliv vrstevníků, potřeba přijetí a uznání.
•
Může docházet k odmítání autority, zvýšené citlivosti na nespravedlnost.
•
Formuje se sociální identita, hledání místa ve skupině.
➡ Učitel: nastavuje jasná pravidla, podporuje diskuzi a respekt, zapojuje žáky do
rozhodování.
4. Emoční vývoj
Mladší školní věk:
•
Emoce jsou intenzivní, ale dítě je postupně lépe ovládá.
•
Potřebuje pochvalu a uznání, silně reaguje na neúspěch.
•
Citlivé na atmosféru ve třídě.
➡ Učitel: posiluje pozitivní sebehodnocení, nabízí bezpečný prostor pro vyjádření emocí.
Střední školní věk:
•
Zvýšená citlivost a zranitelnost, častější vnitřní konflikty.
•
Prohlubuje se sebepojetí, časté emoční výkyvy.
•
Hledání vlastního postoje, smyslu.
➡ Učitel: respektuje individualitu, nepodceňuje problémy žáků, reflektuje emoce v hodinách
(např. třídnické hodiny).
5. Důsledky pro práci učitele
•
Znalost vývojových charakteristik pomáhá lépe chápat chování žáka a zvolit vhodný
přístup.
•
Nutné individualizovat výuku – podle míry zralosti, tempa učení a emočních potřeb.
•
Učitel musí být empatický, pozorující a reflektující, aby správně reagoval na signály
dětí.
6. Typické problémy a situace
Typ problému
Možný důvod (vývojový)
Doporučené řešení
Strach z
hodnocení
Emoční nezralost, potřeba uznání Posilovat pozitivní zpětnou vazbu
Konflikty mezi
dětmi
Změna postavení ve skupině,
citlivost na přijetí
Budovat pozitivní klima, třídní
dohody
Opožděné tempo
učení
Kognitivní vývoj ještě není
ukončen
Diferencovat zadání,
individualizovat přístup