Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Po 2. sv. válce: důraz na rovný přístup ke vzdělání, rozvoj psychologie učení
(Skinner, Piaget, Vygotskij).
•
7. 21. století – vzdělávání pro život v digitálním světě
•
Vznik kurikulárních reforem (kompetence místo memorování),
•
Důraz na inkluzivní vzdělávání, kritické myšlení, digitální gramotnost,
•
Učitel v roli průvodce učením, ne pouze předávajícího znalosti,
•
Globální cíle OSN (SDGs) ovlivňují vzdělávání – udržitelný rozvoj, rovnost pohlaví,
sociální spravedlnost.
•
Globální důraz na kompetenční model výuky – rozvoj měkkých dovedností,
spolupráce, digitalizace, rovné příležitosti.
• Podpora inkluzivního vzdělávání a wellbeing žáků.
•
Výuka reaguje na společenské změny – klimatická výchova, mediální gramotnost,
duševní zdraví.
Období
Světový kontext
Český kontext
Srovnání / poznámky
Středověk
Klášterní a církevní
školy
Latinské školy, školy při
klášterech
Stejný vývoj –
vzdělávání pod vlivem
církve
Humanismus
Renesanční školy, návrat
k antice
Učení bratrské školy,
humanistické
gymnázium
Společný důraz na
jazyk, rétoriku, klasické
vzdělání
17. stol. –
Komenský
Komenský jako světová
osobnost
Zakladatel moderní
pedagogiky i v ČR
Významný světový i
český reformátor
18. stol. –
osvícenství
Vznik státních škol,
Pestalozzi
Reforma Marie Terezie
(1774), povinná školní
docházka
V ČR dříve než v
mnoha evropských
zemích
19. stol.
Institucionalizace,
didaktika, Herbart
Vznik učitelských
ústavů, rozvoj
národního školství
Velmi podobný vývoj –
důraz na systémovost
První
republika
Demokratizace vzdělání
Silné školství,
modernizace metod,
pedagogická elita
Česká pedagogika na
špičce Evropy
1948–1989
Různé směry – Západ vs.
Východ (USA vs. SSSR)
Ideologizace školství,
marxistická pedagogika
Československo
východní blok –
ideologická výchova
Po 1989
Návrat k individualizaci,
kurikulární reforma
Reforma školství,
zavedení RVP,
otevřenost světu
Synchronizace se
Západem, modernizace
výuky
Současnost
Kompetenční model,
digitalizace, inkluze
Kurikulum dle RVP,
důraz na klíčové
kompetence, digitální
školy
Český vývoj odpovídá
globálním trendům
3. Aktuální trendy v českém vzdělávání Současné trendy v českém vzdělávání vycházejí z předchozích historických zkušeností, ale
zároveň reflektují globální změny, technologie a moderní pedagogické teorie.
a) Žákově orientovaný přístup Jedním z nejvýraznějších trendů je přechod od tradičního učitelského výkladu k aktivnímu
učení, které staví do centra zájmu žáka. Tento přístup podporuje kreativitu, kritické myšlení
a samořízené učení. Učitel se stává facilitátorem, který žáka provází učením a podporuje jeho
individuální rozvoj.
b) Personalizace výuky Personalizovaná výuka je trend, který se opírá o přizpůsobení výuky individuálním potřebám
žáků. Zohledňuje se různorodost žáků ve třídě, a to jak z hlediska jejich schopností, zájmů,
tak i specifických vzdělávacích potřeb. Tento přístup zahrnuje např. diferencovanou výuku
nebo individuální studijní plány.
c) Inkluzivní vzdělávání