Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Po 2. sv. válce: důraz na rovný přístup ke vzdělání, rozvoj psychologie učení
(Skinner, Piaget, Vygotskij)
.

7. 21. století – vzdělávání pro život v digitálním světě

Vznik kurikulárních reforem (kompetence místo memorování),

Důraz na inkluzivní vzdělávání, kritické myšlení, digitální gramotnost,

Učitel v roli průvodce učením, ne pouze předávajícího znalosti,

Globální cíle OSN (SDGs) ovlivňují vzdělávání – udržitelný rozvoj, rovnost pohlaví,
sociální spravedlnost.

Globální důraz na kompetenční model výuky – rozvoj měkkých dovedností,
spolupráce, digitalizace, rovné příležitosti.

• Podpora inkluzivního vzdělávání a wellbeing žáků.

Výuka reaguje na společenské změny – klimatická výchova, mediální gramotnost,
duševní zdraví.

Období

Světový kontext

Český kontext

Srovnání / poznámky

Středověk

Klášterní a církevní
školy

Latinské školy, školy při
klášterech

Stejný vývoj –
vzdělávání pod vlivem
církve

Humanismus

Renesanční školy, návrat
k antice

Učení bratrské školy,
humanistické
gymnázium

Společný důraz na
jazyk, rétoriku, klasické
vzdělání

17. stol. –
Komenský

Komenský jako světová
osobnost

Zakladatel moderní
pedagogiky i v ČR

Významný světový i
český reformátor

18. stol. –
osvícenství

Vznik státních škol,
Pestalozzi

Reforma Marie Terezie
(1774), povinná školní
docházka

V ČR dříve než v
mnoha evropských
zemích

19. stol.

Institucionalizace,
didaktika, Herbart

Vznik učitelských
ústavů, rozvoj
národního školství

Velmi podobný vývoj –
důraz na systémovost

První
republika

Demokratizace vzdělání

Silné školství,
modernizace metod,
pedagogická elita

Česká pedagogika na
špičce Evropy

1948–1989

Různé směry – Západ vs.
Východ (USA vs. SSSR)

Ideologizace školství,
marxistická pedagogika

Československo
východní blok –
ideologická výchova

Po 1989

Návrat k individualizaci,
kurikulární reforma

Reforma školství,
zavedení RVP,
otevřenost světu

Synchronizace se
Západem, modernizace
výuky

Současnost

Kompetenční model,
digitalizace, inkluze

Kurikulum dle RVP,
důraz na klíčové
kompetence, digitální
školy

Český vývoj odpovídá
globálním trendům

3. Aktuální trendy v českém vzdělávání Současné trendy v českém vzdělávání vycházejí z předchozích historických zkušeností, ale
zároveň reflektují globální změny, technologie a moderní pedagogické teorie.
a) Žákově orientovaný přístup Jedním z nejvýraznějších trendů je přechod od tradičního učitelského výkladu k aktivnímu
učení
, které staví do centra zájmu žáka. Tento přístup podporuje kreativitu, kritické myšlení
a samořízené učení. Učitel se stává facilitátorem, který žáka provází učením a podporuje jeho
individuální rozvoj.
b) Personalizace výuky Personalizovaná výuka je trend, který se opírá o přizpůsobení výuky individuálním potřebám
žáků. Zohledňuje se různorodost žáků ve třídě, a to jak z hlediska jejich schopností, zájmů,
tak i specifických vzdělávacích potřeb. Tento přístup zahrnuje např. diferencovanou výuku
nebo individuální studijní plány.
c) Inkluzivní vzdělávání

Témata, do kterých materiál patří