Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

− Zde je posíleno postavení vyučujícího a zdůrazňuje se jeho specializace
− Výuku vede tým, který může být složen z několika učitelů, specialistů, rodičů atd.

9. Diferencovaná výuka

- seskupování žáků do homogenních skupin podle určitých kritériích, aby učitel mohl svou
práci lépe organizovat
- diferenciace podle úrovně intelektových schopností, podle nadání, podle zájmů, podle místa
bydliště atd.
- vytvoření homogenní skupiny poskytuje vhodné podmínky pro individuální rozvoj každého
jednotlivce
10. Otevřené vyučování
− Zastánci otevřeného vyučování usilují o celkovou změnu charakteru práce školy zejména ve
dvou směrech 1. Organizační opatření ve vyučování – týdenní plán, volná práce – přijímají
taková opatření, která vedou k převzetí odpovědnosti žáků, za plánování i průběh vlastního
učení.
2. Otevírání školy navenek – spočívá ve vytváření sítě kontaktů s mimoškolním prostředím
(rodiče, obec). Otevřená škola je schopna rychleji a účinněji reagovat na vnější podněty,
vzdělávání se stává více veřejnou záležitostí


Organizační forma výuky podle charakteru výukového prostředí (z minulých SZZ)
− Ve třídě nebo posluchárně
− V odborných učebnách a laboratořích
− V dílně
− Na školním pozemku a v přírodě, terénu apod.
− V muzeu apod.
− Vycházka a exkurze

Organizační forma výuky podle délky trvání
− Vyučovací hodina (základní výuková jednotka) – u nás 45 minut
− Zkrácená nebo prodloužená výuková jednotka – v alternativních koncepcích je délka
upravována podle věku žáka nebo vzhledem k povaze výukových činností
− Vysokoškolská přednáška, seminář, cvičení, speciální kurz

− Každá z uvedených forem má svoje silné i slabé stránky
− Je velmi důležité zvažovat, k jakému cíli lze využít danou formu
− Pro žáky je však dobré zažívat různé formy uspořádání výuky, neboť pestrost podporuje
samotné učení
− V rukou učitele jsou výukové formy nástrojem, kterým řídí, usměrňuje cestu žáka za
vzděláním
− Ve všech těchto didaktických kategoriích probíhá neustálá inovace, hledají se nové přístupy,
projevuje se individuální tvořivost mnohých učitelů, jiní setrvávají u stereotypů

Moderní trendy digitálního vzdělávání v praxi školy
(toto byla celá otázka v minulých státnicích, bylo zde hodně částí co to obsahovalo, tak jsou
zde uvedené + také předtím chtěli Strategii digitální gramotnosti ČR a Strategii digitálního
vzdělávání, tak o tom by asi taky bylo fajn něco vědět)
Pojmy
Interaktivní a programovatelná technika

Interaktivní tabule
- Velká elektronická projekční plocha, propojena s PC a dataprojektorem, promítajícím obraz
z PC na její povrch.
- Učitel nebo žák pracuje na interaktivní tabuli pomocí prstu, elektronické tužky, speciálního
ukazovátka.
- Interaktivní tabule je buď připevněna pevně na stěnu, nebo je na výškově nastavitelném
stojanu.

Dataprojektor
- Dataprojektorem je promítán obraz z počítače, notebooku na projekční plochu. Projekční
plochou může být interaktivní tabule nebo filmové/projekční plátno.

PC a notebook
- Interaktivní učebnice jsou na pevném disku počítače nainstalovány a pomocí dataprojektoru
jsou promítány na interaktivní tabuli.

Hlasovací zařízení
- Elektronické hlasovací zařízení umožňuje žákům vyplňovat elektronické testy promítané na
elektronické tabuli.

Tablet
- Elektronické polohovací zařízení skládající se z aktivní plochy a bezdrátového pera, pomocí
něhož mohou žáci psát na aktivní plochu
- Zápis je přenášen do počítače, k němuž je tablet připojen.

Programovatelná technika – kalkulačka
Virtuální realita
- Technologie, která jedince dočista odřízne od reality.
- Interaktivita, která dokáže provádět úkoly v reálném čase podle přání uživatele. Uživatel má
tak pocit, že se přímo nachází v umělém prostředí.
- Př. Pro výuku biologie by se dala využít aplikace Anatomy 4D, která zobrazí lidské tělo a
uživatel si tak může dopodrobna probírat stavbu kostí nebo svalů.
- Možnost dětem ukázat světové problémy v jiném světle. V projektu „Jeden svět, hodně
příběhů“ se žáci mohli projít nálety zničeným Aleppem a pomocí tlumočníků hovořit s dětmi,
které zažily hrůzy občanské války v Sýrii

Rozšířená realita „augmented reality“ AR
- jde o vnímání běžného, reálného světa rozšířeného o další, virtuální informace, které jsou
generovány počítačem a vhodně doplňují kontext reálného světa o potřebná data, která nejsou
na první pohled patrná.
- Využitím trojrozměrné projekce a uživatelsky přívětivé interaktivní techniky zefektivní
žákům a studentům názorným a hravým způsobem porozumění látky, zlepší týmovou
spolupráci.
- dnes je rozšířená realita experimentálně používána v lékařství, virtuální archeologii,
plánování a výrobě složitých zařízení a ve vojenství.

Informatické myšlení
- schopnost myslet jako informatik při řešení problémů.
- Informatik si vyjasní, co vůbec řeší, identifikuje podstatné rysy problému, systematicky
zvažuje dostupné možnosti a nástroje a hledá efektivní postup. Nevadí mu, že je třeba situace

Témata, do kterých materiál patří