Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Věk Charakteristiky
Důsledky pro výuku
11–15
let
posilování vlivu vrstevníků, hledání identity,
skupinová dynamika
význam vrstevnických vztahů,
riziko šikany, důraz na klima třídy
15–19
let
formování osobnosti, sebepojetí, vzdor vůči
autoritám, zkoumání rolí (rodinných,
partnerských)
důležitost respektu, partnerství v
komunikaci, možnost seberealizace
Využitelné pro učitele: týmová práce, vytváření bezpečného prostředí, možnost
spolupodílení na rozhodování.
3. Emoční vývoj
Věk
Charakteristiky
Důsledky pro výuku
11–15
let
emoční labilita, citlivost na neúspěch,
potřeba ocenění
vhodná zpětná vazba, pozitivní posilování,
nepoužívat ironii
15–19
let
hlubší emoční prožitky, empatie,
sebepoznávání
prostor pro vlastní názor, uznání
individuality, respekt k pocitům
Využitelné pro učitele: citlivý přístup, emoční podpora, rozvoj empatie u žáků (např.
pomocí literatury, dramatické výchovy).
III. Typické problémy a pedagogické situace + jejich řešení
Problém
Věk
Možné řešení
Ztráta motivace
13–16 let
vnitřní motivace, autonomie, projektová
výuka
Konflikty ve třídě
11–15 let
budování třídního klimatu, třídnické hodiny
Vzdor vůči autoritám
15–18 let
partnerská komunikace, stanovování
jasných pravidel
Problém
Věk
Možné řešení
Nezvládání emocí (výbuchy,
úzkosti)
obě věkové
skupiny
podpůrné rozhovory, kontakt s ŠPP,
relaxační techniky
IV. Vývojové odchylky: akcelerace, retardace, disharmonie
1. Akcelerace vývoje
•
= Rychlejší vývoj (např. intelekt, fyzický vývoj).
•
Příčiny: genetické, kulturní, výživové, stimulační.
•
Důsledky: může vést k nudě, frustraci, sociální izolaci (mentálně napřed oproti
vrstevníkům).
•
Škola by měla: nabídnout rozšiřující učivo, zařadit soutěže, individuální plán.
2. Retardace vývoje
•
= Zpomalený vývoj (např. řeči, kognitivních funkcí).
•
Příčiny: biologické (porodní trauma, nemoc), sociální (deprivace), psychické.
•
Důsledky: problémy se zvládáním učiva, nižší sebevědomí.
•
Škola by měla: pracovat diferencovaně, využívat podpůrná opatření.
3. Disharmonický vývoj
•
= nerovnoměrný vývoj v jednotlivých oblastech (např. dítě intelektově vyspělé, ale
emočně nezralé).
•
Důsledky: potíže s adaptací, neporozumění od vrstevníků.
•
Škola by měla: individualizovat přístup, spolupracovat s poradenským zařízením.
Závěr
Vývojové charakteristiky žáků významně ovlivňují jejich chování, učení, vztahy a školní
prospěch.
Učitel by měl respektovat vývojovou úroveň, přizpůsobovat metody a formy práce, a
vytvářet prostředí podporující rozvoj každého žáka.
Pochopení vývojových odchylek a práce s nimi je klíčem k inkluzi a k prevenci školního