Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Věk Charakteristiky

Důsledky pro výuku

11–15
let

posilování vlivu vrstevníků, hledání identity,
skupinová dynamika

význam vrstevnických vztahů,
riziko šikany, důraz na klima třídy

15–19
let

formování osobnosti, sebepojetí, vzdor vůči
autoritám, zkoumání rolí (rodinných,
partnerských)

důležitost respektu, partnerství v
komunikaci, možnost seberealizace

Využitelné pro učitele: týmová práce, vytváření bezpečného prostředí, možnost

spolupodílení na rozhodování.
3. Emoční vývoj

Věk

Charakteristiky

Důsledky pro výuku

11–15
let

emoční labilita, citlivost na neúspěch,
potřeba ocenění

vhodná zpětná vazba, pozitivní posilování,
nepoužívat ironii

15–19
let

hlubší emoční prožitky, empatie,
sebepoznávání

prostor pro vlastní názor, uznání
individuality, respekt k pocitům

Využitelné pro učitele: citlivý přístup, emoční podpora, rozvoj empatie u žáků (např.

pomocí literatury, dramatické výchovy).
III. Typické problémy a pedagogické situace + jejich řešení

Problém

Věk

Možné řešení

Ztráta motivace

13–16 let

vnitřní motivace, autonomie, projektová
výuka

Konflikty ve třídě

11–15 let

budování třídního klimatu, třídnické hodiny

Vzdor vůči autoritám

15–18 let

partnerská komunikace, stanovování
jasných pravidel

Problém

Věk

Možné řešení

Nezvládání emocí (výbuchy,
úzkosti)

obě věkové
skupiny

podpůrné rozhovory, kontakt s ŠPP,
relaxační techniky

IV. Vývojové odchylky: akcelerace, retardace, disharmonie
1. Akcelerace vývoje

= Rychlejší vývoj (např. intelekt, fyzický vývoj).

Příčiny: genetické, kulturní, výživové, stimulační.

Důsledky: může vést k nudě, frustraci, sociální izolaci (mentálně napřed oproti
vrstevníkům).

Škola by měla: nabídnout rozšiřující učivo, zařadit soutěže, individuální plán.

2. Retardace vývoje

= Zpomalený vývoj (např. řeči, kognitivních funkcí).

Příčiny: biologické (porodní trauma, nemoc), sociální (deprivace), psychické.

Důsledky: problémy se zvládáním učiva, nižší sebevědomí.

Škola by měla: pracovat diferencovaně, využívat podpůrná opatření.

3. Disharmonický vývoj

= nerovnoměrný vývoj v jednotlivých oblastech (např. dítě intelektově vyspělé, ale
emočně nezralé).

Důsledky: potíže s adaptací, neporozumění od vrstevníků.

Škola by měla: individualizovat přístup, spolupracovat s poradenským zařízením.

Závěr

Vývojové charakteristiky žáků významně ovlivňují jejich chování, učení, vztahy a školní

prospěch.

Učitel by měl respektovat vývojovou úroveň, přizpůsobovat metody a formy práce, a

vytvářet prostředí podporující rozvoj každého žáka.

Pochopení vývojových odchylek a práce s nimi je klíčem k inkluzi a k prevenci školního

Témata, do kterých materiál patří