Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Plánovat smysluplné učení.

Diferencovat podle potřeb žáků.

Řídit čas, tempo, metody a cíle hodiny.

Zvyšovat jistotu a profesionalitu v průběhu vyučování.

Co má příprava obsahovat:

1. Cíl hodiny / očekávané výstupy z učení (v návaznosti na RVP/ŠVP).
2. Struktura hodiny (motivace, expozice, fixace, aplikace, reflexe).
3. Metody a formy výuky – frontální, skupinová, individuální aj.
4. Pomůcky a materiály – pracovní listy, IKT, modely, obrázky.
5. Organizační aspekty – rozložení aktivity, řízení času.
6. Diferenciace – úprava pro různé úrovně žáků.
7. Očekávané problémy a návrh řešení – prevence krizových situací.

II. Typické chyby při tvorbě přípravy

Typ chyby

Příklad

Dopad

Nejasně stanovené cíle „Žáci si něco zopakují.“ Není jasné, co žák umí na konci.

Přeplnění aktivitami

10 činností v 45
minutách

Ztráta spádu, nedokončení učiva.

Nedostatečná
diferenciace

Všichni stejný pracovní
list

Žáci nejsou motivovaní, frustrace.

Opomíjení aktivizace

Frontální výklad celou
hodinu

Nízké zapojení, únava, pasivita.

Chybějící reflexe

Žáci nic neříkají na závěr

Není uzavření učiva, učitel neví, co si
žáci odnesli.

III. Řízení realizace výuky Učitel v hodině nejen „učí“, ale především řídí učební proces.
A. Plynulost a spád hodiny

Hodina má mít jasnou strukturu, přirozený tok a tempo.

Přechody mezi činnostmi by měly být plynulé, bez zbytečného prostojování.

Střídání činností udržuje pozornost a motivaci.

B. Organizační pokyny

Pokyny by měly být:

o

jasné, stručné a srozumitelné,

o

vhodné k věku a vývojové úrovni žáků,

o

doplněné o vizuální či demonstrační podporu, je-li potřeba.

C. Sledování a řízení žáků

Sledujeme:

o

zapojení žáků,

o

míru porozumění,

o

známky neklidu, frustrace.

Průběžná intervence: motivace, povzbuzení, přesměrování pozornosti.

Práce s dynamikou třídy: podporovat klidnou, podnětnou atmosféru.

IV. Reflexe a sebereflexe učitele
🪞 A. Reflexe hodiny (vnější pohled):

Co se dařilo?

Co by šlo udělat lépe?

Jak žáci reagovali? Co si odnesli?

Může probíhat:

o

s kolegou (hospitace),

o

skrze videozáznam,

o

na základě žákovské zpětné vazby.

B. Sebereflexe (vnitřní pohled):

Jak jsem zvládl řízení hodiny?

Co mi šlo a proč?

Jak jsem reagoval na nečekané situace?

Učitel reflektuje:

o

své emoce a postoje,

o

efektivitu metod,

o

interakci se žáky.

C. Význam reflexe:

Zvyšuje profesionalitu.

Pomáhá cíleně se zlepšovat.

Podporuje celoživotní učení učitele.

Shrnutí

Oblast

Co je důležité

Příprava na
výuku

Stanovit jasné cíle, vhodně strukturovat hodinu, myslet na
individualizaci.

Řízení hodiny

Témata, do kterých materiál patří