Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Plánovat smysluplné učení.
•
Diferencovat podle potřeb žáků.
•
Řídit čas, tempo, metody a cíle hodiny.
•
Zvyšovat jistotu a profesionalitu v průběhu vyučování.
Co má příprava obsahovat:
1. Cíl hodiny / očekávané výstupy z učení (v návaznosti na RVP/ŠVP).
2. Struktura hodiny (motivace, expozice, fixace, aplikace, reflexe).
3. Metody a formy výuky – frontální, skupinová, individuální aj.
4. Pomůcky a materiály – pracovní listy, IKT, modely, obrázky.
5. Organizační aspekty – rozložení aktivity, řízení času.
6. Diferenciace – úprava pro různé úrovně žáků.
7. Očekávané problémy a návrh řešení – prevence krizových situací.
II. Typické chyby při tvorbě přípravy
Typ chyby
Příklad
Dopad
Nejasně stanovené cíle „Žáci si něco zopakují.“ Není jasné, co žák umí na konci.
Přeplnění aktivitami
10 činností v 45
minutách
Ztráta spádu, nedokončení učiva.
Nedostatečná
diferenciace
Všichni stejný pracovní
list
Žáci nejsou motivovaní, frustrace.
Opomíjení aktivizace
Frontální výklad celou
hodinu
Nízké zapojení, únava, pasivita.
Chybějící reflexe
Žáci nic neříkají na závěr
Není uzavření učiva, učitel neví, co si
žáci odnesli.
III. Řízení realizace výuky Učitel v hodině nejen „učí“, ale především řídí učební proces.
A. Plynulost a spád hodiny
•
Hodina má mít jasnou strukturu, přirozený tok a tempo.
•
Přechody mezi činnostmi by měly být plynulé, bez zbytečného prostojování.
•
Střídání činností udržuje pozornost a motivaci.
B. Organizační pokyny
•
Pokyny by měly být:
o
jasné, stručné a srozumitelné,
o
vhodné k věku a vývojové úrovni žáků,
o
doplněné o vizuální či demonstrační podporu, je-li potřeba.
C. Sledování a řízení žáků
•
Sledujeme:
o
zapojení žáků,
o
míru porozumění,
o
známky neklidu, frustrace.
•
Průběžná intervence: motivace, povzbuzení, přesměrování pozornosti.
•
Práce s dynamikou třídy: podporovat klidnou, podnětnou atmosféru.
IV. Reflexe a sebereflexe učitele
🪞 A. Reflexe hodiny (vnější pohled):
•
Co se dařilo?
•
Co by šlo udělat lépe?
•
Jak žáci reagovali? Co si odnesli?
•
Může probíhat:
o
s kolegou (hospitace),
o
skrze videozáznam,
o
na základě žákovské zpětné vazby.
B. Sebereflexe (vnitřní pohled):
•
Jak jsem zvládl řízení hodiny?
•
Co mi šlo a proč?
•
Jak jsem reagoval na nečekané situace?
•
Učitel reflektuje:
o
své emoce a postoje,
o
efektivitu metod,
o
interakci se žáky.
C. Význam reflexe:
•
Zvyšuje profesionalitu.
•
Pomáhá cíleně se zlepšovat.
•
Podporuje celoživotní učení učitele.
Shrnutí
Oblast
Co je důležité
Příprava na
výuku
Stanovit jasné cíle, vhodně strukturovat hodinu, myslet na
individualizaci.
Řízení hodiny
