Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

• projednání vlastního hodnocení školy v pedagogické radě za minulý školní rok (do konce
října)
• dovednostní testy (podzim)
• srovnávací prověrky (průběžně celý škol. rok)
• dotazníky na klima školy (1x za 2 roky)
• průběžně: rozhovory s učiteli a žáky, výstupy z jednání školské rady

1. Co je akční výzkum?

Definice:

Akční výzkum je systematické zkoumání a reflektování vlastní pedagogické praxe učitelem
(nebo týmem učitelů), s cílem zlepšit výuku, žákovské výsledky, klima nebo další aspekty
vzdělávacího procesu
.
„Učitel je výzkumníkem své vlastní praxe.“ (Kurt Lewin – zakladatel akčního výzkumu)

Cyklický proces akčního výzkumu:

1. Identifikace problému – Co potřebuji ve své výuce zlepšit?
2. Plánování změny – Navrhnu novou strategii/metodu.
3. Implementace do praxe – Vyzkouším ve výuce.
4. Pozorování a sběr dat – Co funguje? Sleduji reakce žáků, výkony, klima.
5. Reflexe – Zhodnotím výsledky a rozhodnu se, zda pokračovat, upravit nebo zkusit

jiný přístup.

🡪 Cyklus se může opakovat – rozvíjí profesní reflexi a pedagogickou citlivost.

Význam akčního výzkumu pro učitele:

Rozvoj sebereflexe – učitel reflektuje vlastní metody.

Zlepšování výuky – založeno na konkrétní zkušenosti.

Inovace a změna – bezpečný způsob, jak zavádět nové přístupy.

Profesní růst – vede k hlubšímu porozumění žákům i výukovým procesům.

Spolupráce v týmu – kolektivní akční výzkum posiluje kulturu školy.

🡪 Podporován v rámci profesního standardu učitele i RVP a koncepce dalšího vzdělávání
pedagogů.

2. Vlastní hodnocení školy (autoevaluace)

Definice:

Autoevaluace školy je systematické, plánované a pravidelné zhodnocování vnitřního
fungování školy, její kvality a efektivity v různých oblastech.

Oblasti autoevaluace (dle školské legislativy a metodiky ČŠI):

Podmínky vzdělávání (materiální, personální, organizační)

Průběh a výsledky vzdělávání žáků

Podpora žáků a spolupráce s rodiči

Řízení školy a kvalita práce pedagogů

Klima školy (vztahy, bezpečí, komunikace)

Nástroje autoevaluace:

Dotazníky pro žáky, rodiče, učitele

Hospitace a rozhovory

Analýza výsledků vzdělávání (testy, srovnávací zkoušky)

SWOT analýza školy

Sebehodnocení pedagogů

🛠 Význam autoevaluace pro rozvoj školy:

Identifikuje silné a slabé stránky školy.

Podporuje strategické plánování (školní vzdělávací program, koncepce rozvoje
školy).

Posiluje odpovědnost a kulturu spolupráce mezi učiteli.

Je podkladem pro vnější hodnocení školy (ČŠI).

motivační charakter – učitelé i vedení vidí smysl v dalším rozvoji.

Vztah mezi akčním výzkumem a autoevaluací

Akční výzkum

Témata, do kterých materiál patří