Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• projednání vlastního hodnocení školy v pedagogické radě za minulý školní rok (do konce
října)
• dovednostní testy (podzim)
• srovnávací prověrky (průběžně celý škol. rok)
• dotazníky na klima školy (1x za 2 roky)
• průběžně: rozhovory s učiteli a žáky, výstupy z jednání školské rady
1. Co je akční výzkum?
Definice:
Akční výzkum je systematické zkoumání a reflektování vlastní pedagogické praxe učitelem
(nebo týmem učitelů), s cílem zlepšit výuku, žákovské výsledky, klima nebo další aspekty
vzdělávacího procesu.
„Učitel je výzkumníkem své vlastní praxe.“ (Kurt Lewin – zakladatel akčního výzkumu)
Cyklický proces akčního výzkumu:
1. Identifikace problému – Co potřebuji ve své výuce zlepšit?
2. Plánování změny – Navrhnu novou strategii/metodu.
3. Implementace do praxe – Vyzkouším ve výuce.
4. Pozorování a sběr dat – Co funguje? Sleduji reakce žáků, výkony, klima.
5. Reflexe – Zhodnotím výsledky a rozhodnu se, zda pokračovat, upravit nebo zkusit
jiný přístup.
🡪 Cyklus se může opakovat – rozvíjí profesní reflexi a pedagogickou citlivost.
Význam akčního výzkumu pro učitele:
•
Rozvoj sebereflexe – učitel reflektuje vlastní metody.
•
Zlepšování výuky – založeno na konkrétní zkušenosti.
•
Inovace a změna – bezpečný způsob, jak zavádět nové přístupy.
•
Profesní růst – vede k hlubšímu porozumění žákům i výukovým procesům.
•
Spolupráce v týmu – kolektivní akční výzkum posiluje kulturu školy.
🡪 Podporován v rámci profesního standardu učitele i RVP a koncepce dalšího vzdělávání
pedagogů.
2. Vlastní hodnocení školy (autoevaluace)
Definice:
Autoevaluace školy je systematické, plánované a pravidelné zhodnocování vnitřního
fungování školy, její kvality a efektivity v různých oblastech.
Oblasti autoevaluace (dle školské legislativy a metodiky ČŠI):
•
Podmínky vzdělávání (materiální, personální, organizační)
•
Průběh a výsledky vzdělávání žáků
•
Podpora žáků a spolupráce s rodiči
•
Řízení školy a kvalita práce pedagogů
•
Klima školy (vztahy, bezpečí, komunikace)
Nástroje autoevaluace:
•
Dotazníky pro žáky, rodiče, učitele
•
Hospitace a rozhovory
•
Analýza výsledků vzdělávání (testy, srovnávací zkoušky)
•
SWOT analýza školy
•
Sebehodnocení pedagogů
🛠 Význam autoevaluace pro rozvoj školy:
•
Identifikuje silné a slabé stránky školy.
•
Podporuje strategické plánování (školní vzdělávací program, koncepce rozvoje
školy).
•
Posiluje odpovědnost a kulturu spolupráce mezi učiteli.
•
Je podkladem pro vnější hodnocení školy (ČŠI).
•
Má motivační charakter – učitelé i vedení vidí smysl v dalším rozvoji.
Vztah mezi akčním výzkumem a autoevaluací
Akční výzkum