Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

• Dosažené efekty jsou diskutovány v týmech uvnitř instituce, a tak dochází ke změnám а k
neustálému růstu a zdokonalování
- Cílem akčního výzkumu v učitelské praxi je:
• zvýšit profesionalitu učitele
• rozvíjet jeho pedagogické myšlení a dovednosti
• zkvalitnit jeho rozhodovací procesy
• ovlivnit hodnotovou orientaci a zlepšit vlastní pedagogické zkušenosti
- Využití výsledků AV v edukační realitě:
• personální rozvoj (posílení důvěry pedagogů v jejich vlastní praxi, hledání nových cest k
zavádění změn)
• sociální rozvoj (kooperace s ostatními, redukce fenoménu „osamělého učitele“)
• profesionální rozvoj (role výzkumníka, reflexe své činnosti)
• celkový rozvoj školy, posílení kvality školy (dosažených výsledků žáků – efektivní
vyučovací metody, lepší výstupy)
• oblast postojů a hodnot (podpora pozitivních přístupů k práci, modifikace žákova
hodnotového systému vzhledem k některým aspektům života)
• další vzdělávání učitelů (zlepšování pedagogických dovedností, rozvoj nových metod výuky,
rozvoj sebereflexe a sebehodnocení;)
• řízení (využívání a aplikace nových strategií a technik)
• administrativa (růst efektivity některých administrativních procesů ve škole)

Vlastní hodnocení školy (autoevaulace) jako prostředek rozvoje školy - Napomáhá ke zkvalitnění a zefektivnění vzdělávání a výchovy ve škole.
- Cílem autoevaulace je zjistit aktuální informace o stavu školy a tím získat podklady pro
plánování a realizaci dalšího rozvoje školy.
- Vnitřní hodnocení školy stanoví i školský zákon.
- Oblasti autoevaluace:
• Podmínky ve vzdělávání (lidské zdroje, materiální zdroje, finanční zdroje)
• Průběh vzdělávání (charakteristika učících se, cíle vzdělávání a ŠVP, vzdělávací proces a
jeho organizace, učení se žáků)
• Kultura školy (podpora školy žákům, spolupráce s rodiči, vzájemné vztahy, výchovné
poradenství, práce třídního učitele, image školy, vztahy s regionem a okolím)
• Řízení školy (vize a vnitřní hodnoty školy, plánování, organizace školy, vedení lidí,
kontrola, vlastní hodnocení školy)
• Výsledky vzdělávání
• Výsledky práce školy vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům.
- Kritéria autoevaluace jsou stanovována pro jednotlivé dílčí cíle, které si škola stanovuje na
každý školní rok (jsou stanoveny v rámcovém plánu práce pro každý školní rok).
- Nástroje autoevaluace:
• rozbor dokumentace školy
• rozhovory s učiteli, rodiči
• dotazníky pro rodiče, žáky a učitele
• srovnávací prověrky, dovednostní testy (např. testy, SCIO, OSP)
• hospitace
- Časové rozvržení autoevaluačních činností:
• hospitační činnost (v průběhu celého škol. roku)
• sebehodnocení práce učitelů a hodnocení ředitelem školy za minulý školní rok (začátek škol.
roku)
• projednání struktury vlastního hodnocení školy s pedagogickou radou (do konce září)

Témata, do kterých materiál patří