Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Plynulost, efektivní komunikace, práce s třídou a pozorností žáků.
Reflexe
Vnitřní i vnější pohled na průběh výuky – klíč k profesnímu růstu.
9.B Charakteristika pojmu a procesu učení, typy učení (podmiňováním,
sociální, senzomotorické, verbální učení, pojmové učení) - jejich vztah k
učebním činnostem a motivaci žáků. Zákony učení (motivace, zpětné vazby,
transferu, opakování) a jejich vliv na učení.
Učení = dle Čápa (1997) je to proces získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho
života
V širším pojetí jde o získávání jakýchkoliv zkušeností v průběhu celého života.
V užším pojetí jde o záměrně navazovanou činnost k získání určitých znalostí, dovedností,
postojů...
Učební styl je způsob, jakým člověk přijímá nové poznatky. U každého se může lišit.
● učení senzomotorické ○ učení se manuálním zručnostem, návykům, dovednostem a
motorickým operacím
○ např. řízení motorového vozidla, při zvládání různých druhů sportu, při nácviku psaní,
chůze, tance
○ opakováním se snižuje možnost chyb v přenosu a provedení
● učení podmiňováním ○ pasivní, bezděčná reakce
○ výsledkem je podmíněná reakce na podmíněný podnět
○ I.P.Pavlov
○ nepodmíněný podnět = evokuje vrozenou reakci bez předchozího učení (jídlo)
○ nepodmíněná reakce = vrozená odezva na nepodmíněný podnět (slinění)
○ podmíněný podnět = původně neutrální stimul (světlo, metronom), který získá schopnost
vyvolat vrozenou reakci (slinění)
○ podmíněná reakce = původně nepodmíněná reakce (slinění), kterou vyvolal podmíněný
podnět (tikání, světlo)
○ opožděné podmiňování = nejprve podmíněný podnět (světlo, zvuk), teprve později
nepodmíněný (jídlo) – nejefektivnější učení (efektivnější než současné či zpětné
podmiňování)
○ generalizace (zobecňování) = reflexivní reakci vyvolávají podněty, které se podobají
původnímu podmíněnému
○ diskriminace (rozlišování) = organismus se učí reagovat pouze na některé podněty a ostatní
ignorovat
○ vyhasínání = podmíněný reflex postupně slábne, protože nenásleduje nepodmíněný (jídlo)
○ emoční podmiňování = citové reakce vůči původně neutrálním podnětům; mnohé podněty
lidem signalizují na co se máme připravit: podmíněné podněty negativní (zvuk zubařské
vrtačky) vyvolávají strach
○ nejrozšířenější druh lidského učení (osvojování básní, definicí, cizojazyčných slov…)
○ vzniká v dětství na podkladě první signální soustavy (oblast mozkové kůry, kde se
soustřeďují všechny podněty působící na smyslové orgány), na níž se vytvářejí podmíněné
signály. ➢ Podněty se spojují s názvy a jejich soubor tvoří druhou signální soustavu. Dochází
k přebírání informací a osvojování pravidel řeči, v dětství především formou zvukovou,
později prostřednictvím písma.