Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Plynulost, efektivní komunikace, práce s třídou a pozorností žáků.

Reflexe

Vnitřní i vnější pohled na průběh výuky – klíč k profesnímu růstu.



9.B Charakteristika pojmu a procesu učení, typy učení (podmiňováním,
sociální, senzomotorické, verbální učení, pojmové učení) - jejich vztah k
učebním činnostem a motivaci žáků. Zákony učení (motivace, zpětné vazby,
transferu, opakování) a jejich vliv na učení.
Učení
= dle Čápa (1997) je to proces získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho
života
V širším pojetí jde o získávání jakýchkoliv zkušeností v průběhu celého života.
V užším pojetí jde o záměrně navazovanou činnost k získání určitých znalostí, dovedností,
postojů...
Učební styl je způsob, jakým člověk přijímá nové poznatky. U každého se může lišit.

● učení senzomotorické ○ učení se manuálním zručnostem, návykům, dovednostem a
motorickým operacím
○ např. řízení motorového vozidla, při zvládání různých druhů sportu, při nácviku psaní,
chůze, tance
○ opakováním se snižuje možnost chyb v přenosu a provedení

● učení podmiňováním ○ pasivní, bezděčná reakce
○ výsledkem je podmíněná reakce na podmíněný podnět
○ I.P.Pavlov
○ nepodmíněný podnět = evokuje vrozenou reakci bez předchozího učení (jídlo)
○ nepodmíněná reakce = vrozená odezva na nepodmíněný podnět (slinění)
○ podmíněný podnět = původně neutrální stimul (světlo, metronom), který získá schopnost
vyvolat vrozenou reakci (slinění)
○ podmíněná reakce = původně nepodmíněná reakce (slinění), kterou vyvolal podmíněný
podnět (tikání, světlo)
○ opožděné podmiňování = nejprve podmíněný podnět (světlo, zvuk), teprve později
nepodmíněný (jídlo) – nejefektivnější učení (efektivnější než současné či zpětné
podmiňování)
○ generalizace (zobecňování) = reflexivní reakci vyvolávají podněty, které se podobají
původnímu podmíněnému
○ diskriminace (rozlišování) = organismus se učí reagovat pouze na některé podněty a ostatní
ignorovat
○ vyhasínání = podmíněný reflex postupně slábne, protože nenásleduje nepodmíněný (jídlo)
○ emoční podmiňování = citové reakce vůči původně neutrálním podnětům; mnohé podněty
lidem signalizují na co se máme připravit: podmíněné podněty negativní (zvuk zubařské
vrtačky) vyvolávají strach
○ nejrozšířenější druh lidského učení (osvojování básní, definicí, cizojazyčných slov…)
○ vzniká v dětství na podkladě první signální soustavy (oblast mozkové kůry, kde se
soustřeďují všechny podněty působící na smyslové orgány), na níž se vytvářejí podmíněné
signály. ➢ Podněty se spojují s názvy a jejich soubor tvoří druhou signální soustavu. Dochází
k přebírání informací a osvojování pravidel řeči, v dětství především formou zvukovou,
později prostřednictvím písma.

Témata, do kterých materiál patří