Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- Prezentace učiva musí být v souladu se současnou vědní disciplínou, z níž téma vychází.
Vyučovací proces musí žákům umožňovat získat aktuální vědecké poznatky. Vyučovací
proces musí korespondovat s aktuálním stavem pedagogicko-psychologických disciplín.
1. Organizační formy výuky a jejich využití ve vztahu k výstupům z učení
Organizační forma výuky = způsob uspořádání výukové činnosti v čase a prostoru, rozdělení
rolí mezi učitele a žáky.
Hlavní organizační formy:
Forma výuky
Charakteristika
Vhodné pro výstupy z učení
Činnost učební
frontální
Všichni žáci pracují pod vedením
učitele společně
Zavedení nové látky, jednotné
procvičování, expozice učiva
Skupinová výuka
Žáci pracují v menších skupinách,
často na problému nebo projektu
Rozvoj spolupráce, kritického
myšlení, sociálních dovedností
Individuální
výuka
Každý žák pracuje sám dle svého
tempa
Podpora autonomie, diferenciace,
individualizace
Kooperativní
učení
Žáci se učí skrze interakci ve
skupině, sdílejí odpovědnost
Rozvoj komunikace, řešení
problémů, hlubší porozumění
Projektová výuka
Dlouhodobější úkol s reálným
přesahem
Tvorba komplexních výstupů,
propojení předmětů, praktická
aplikace
Tandemová a
týmová výuka
Dva nebo více učitelů vedou výuku
Interdisciplinární přístup, sdílení
odbornosti, inspirace
Didaktický princip: Forma výuky by měla odpovídat zamýšlenému výstupu z učení
(learning outcome) – tedy tomu, co má žák umět, znát nebo být schopen aplikovat na konci
výukového procesu.
2. Materiální didaktické prostředky (pomůcky)
Pomůcky jsou všechny prostředky, které napomáhají zprostředkovat obsah učiva. Slouží
k:
•
aktivizaci žáků,
•
názornosti,
•
upevňování učiva,
•
diferenciaci výuky.
Druhy pomůcek:
Typ
Příklady
Využití
Audiovizuální
videa, animace, prezentace,
AR/VR
motivace, názornost, demonstrace
Manipulativní a
konkrétní
modely, kostky, mikroskopy,
mapy, pracovní listy
praktické procvičení, badatelská
výuka
Digitální technologie
interaktivní tabule, aplikace,
Kahoot, Canva
samostatná práce, gamifikace,
tvorba výstupů
Textové a obrazové
materiály
knihy, časopisy, plakáty,
nástěnky
rozvoj čtenářské gramotnosti,
orientace v informacích
➡ Výběr pomůcek by měl reflektovat věk, schopnosti a učební styl žáků, stejně jako
vzdělávací cíl hodiny.
3. Způsoby prezentace obsahu učiva
a) Expozice učiva (učitelský výklad)
•
Systematické, přehledné předání informací.
•
Vhodné při zavádění nové látky.
•
Doplňuje se pomůckami (vizualizace, schémata).
b) Demonstrace
•
Učitel předvádí jev nebo proces (např. pokus, matematický postup).
•
Vysoce efektivní pro názornost a zapamatování.
c) Diskuze a rozhovor
•
Aktivní zapojení žáků, výměna názorů.