Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

- Prezentace učiva musí být v souladu se současnou vědní disciplínou, z níž téma vychází.
Vyučovací proces musí žákům umožňovat získat aktuální vědecké poznatky. Vyučovací
proces musí korespondovat s aktuálním stavem pedagogicko-psychologických disciplín.

1. Organizační formy výuky a jejich využití ve vztahu k výstupům z učení

Organizační forma výuky = způsob uspořádání výukové činnosti v čase a prostoru, rozdělení
rolí mezi učitele a žáky.
Hlavní organizační formy:

Forma výuky

Charakteristika

Vhodné pro výstupy z učení

Činnost učební
frontální

Všichni žáci pracují pod vedením
učitele společně

Zavedení nové látky, jednotné
procvičování, expozice učiva

Skupinová výuka

Žáci pracují v menších skupinách,
často na problému nebo projektu

Rozvoj spolupráce, kritického
myšlení, sociálních dovedností

Individuální
výuka

Každý žák pracuje sám dle svého
tempa

Podpora autonomie, diferenciace,
individualizace

Kooperativní
učení

Žáci se učí skrze interakci ve
skupině, sdílejí odpovědnost

Rozvoj komunikace, řešení
problémů, hlubší porozumění

Projektová výuka

Dlouhodobější úkol s reálným
přesahem

Tvorba komplexních výstupů,
propojení předmětů, praktická
aplikace

Tandemová a
týmová výuka

Dva nebo více učitelů vedou výuku

Interdisciplinární přístup, sdílení
odbornosti, inspirace

Didaktický princip: Forma výuky by měla odpovídat zamýšlenému výstupu z učení
(learning outcome)
– tedy tomu, co má žák umět, znát nebo být schopen aplikovat na konci
výukového procesu.

2. Materiální didaktické prostředky (pomůcky)

Pomůcky jsou všechny prostředky, které napomáhají zprostředkovat obsah učiva. Slouží
k:

aktivizaci žáků,

názornosti,

upevňování učiva,

diferenciaci výuky.

Druhy pomůcek:

Typ

Příklady

Využití

Audiovizuální

videa, animace, prezentace,
AR/VR

motivace, názornost, demonstrace

Manipulativní a
konkrétní

modely, kostky, mikroskopy,
mapy, pracovní listy

praktické procvičení, badatelská
výuka

Digitální technologie

interaktivní tabule, aplikace,
Kahoot, Canva

samostatná práce, gamifikace,
tvorba výstupů

Textové a obrazové
materiály

knihy, časopisy, plakáty,
nástěnky

rozvoj čtenářské gramotnosti,
orientace v informacích

➡ Výběr pomůcek by měl reflektovat věk, schopnosti a učební styl žáků, stejně jako
vzdělávací cíl hodiny.

3. Způsoby prezentace obsahu učiva

a) Expozice učiva (učitelský výklad)

Systematické, přehledné předání informací.

Vhodné při zavádění nové látky.

Doplňuje se pomůckami (vizualizace, schémata).

b) Demonstrace

Učitel předvádí jev nebo proces (např. pokus, matematický postup).

Vysoce efektivní pro názornost a zapamatování.

c) Diskuze a rozhovor

Aktivní zapojení žáků, výměna názorů.

Témata, do kterých materiál patří