Realismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
realismus a jeho principy
Realismusjako umělecký směr nastupuje ve Francii proti romantismu ve 40.letech 19st. Vrchol je v 50. a 60.letech
v akademické podobě přežívá i v době impresionismu. Z Francie působí na ostatní země Evropy
pokrok vědy a pozitivismus ovládá všechny vědy, filozofii aj. Realismus se nejprve ukazuje v literatuře a v malířství. Sochařství a architektura ho příliš nepřijímá.
název realismus je sporný - užíval se i v rané reanesanci a holandském malířsví 17st.
v 19st měl pejorativní obsah - barbarská, ošklivá malba - kritici mluvili o Courbetovi
znaky francouzského realismu 19st.:
objektivnost - objektivní pozorování skutečnosti
kult věci - místo romantické imaginace. Co je neviditelné, abstraktní do malby nepatří
přítomnost - místo romantických vzdálených krajů a historie se zaměřují na tady a teď
přitahování vědou
optimismus - víra v pokrok a společenský vývoj
materialistický názor nebo agnosticismem
v období realismu pokračuje historismus, novogotiku však často střídá novorenesance - lépe splňuje funkci architektury. Spojeno s rozmachem stavebního podnikání raného kapitalismu
Francie: velkolepá přestavba Paříže - prefekt Haussmann - široké bulváry a uvolněny památné stavby. Založen Buloňský lesík. Dostavba Louvru (Visconti a Lefuel) - spojeno s Tuileriemi - novobarokní prvky
novobarok s novorenesančními prvky - pařížská Opera (Charles Garnier), kostel sv.Augustina v Paříži (Victor Baltard) - železná konstrukce s kameným obkladem.
víra v pokrok se projevuje novými materiály - železo, ocel. Pařížská tržnice (Baltard), Severní nádraží (Hittorff), most v Bordeaux (Eiffel). Oba průmyslové paláce na výstavy byly z železa.
železobeton prvně užit na stavbu domu v Saint-Denis - Francois Cognet 1852
Anglie: novogotika se drží i v druhé půli 19st. Buržoazie stále dává přednost dekorativnímu eklekticismu - novogotika a novorenesance. Střídavé pásy cihel a kamene, malovaná okna. Kostel všech svatých v Londýně (William Butterfield)
nové materiály byly užity na Křišťálovém paláci - John Paxton na popud prince Alberta v Hyde Parku pro Světovou výstavu 1851. Železo a sklo se užilo i na londýnských nádražích - King´s Cross, Paddington
Belgie: novogotická burza v Antverpách (J.Schadde), novobarokní Justiční palác v Bruselu (Joseph Poelaert)
Německo: eklekticismus. Snaha o vytvoření národního slohu - "bismarckovský sloh". Gustav Ebe v Berlíně a Julius Benda. Georg von Dollman - Linderhof, řídil stavbu Neuschwansteinu (podle Riedla). teoretikem byl Gottfried Semper - profesor v Drážďanech - navrhl tam divadlo a galerii
Rakousko: 1858 nechal František Josef I. strhnout hradby a rozšířit bulváry. Na místě hradeb veřejné budovy a sady - Ringstrasse. Votivní kostel (Heinrich von Ferstel) a Nová univerzita (Ferstel). Novorenesanční opera (der Null a von Sicardsburg). Ve stejném slohu i Severní a Jižní nádraží. Restaurování sv. Štěpána, dostavba katedrály v Kolíně a novogotická radnice Vídně - Friedrich von Schmidt.
Čechy: první český novorenesančí architekt byl Ignác Ullmann - farní kostel Cyrila a Metoděje v Karlíně, budova České spořitelny (dnes AV), Prozatimní divadlo (součást ND), budovu Sokola v Sokolské třídě, Česká technika na Karlově náměstí - u všech vliv pozdně renesančních paláců. Vídeňská architektura je cítit na paláci Lažanských a Šebkově paláci. Domácí renesanční tradicí se inspiroval u Vyšší dívčí školy ve Vodičkově
Josef Hlávka - pražská porodnice. Působil ve Vídni (např.: Opera). Do tohoto období spadá i velmi raná tvorba Josefa Zítka