Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

materiální prostředky – zajišťují, podmiňují a zefektivňují průběh vyučovacího procesu. Jde
o takové předměty, které v úzké souvislosti s vyučovací metodou a organizační formou výuky
napomáhají k dosažení výchovně-vzdělávacích cílů. Jsou to vyučovací pomůcky (usnadňují
proces učení žáků, pomáhají k hlubšímu osvojení vědomostí a dovedností), žákovské potřeby,
učebny a jejich vybavení, didaktická technika.

- Didaktickými prostředky a jejich kombinacemi působí učitel na žáky, stimuluje je pro učení,
navozuje smyslový a rozumový kontakt s učivem, motivuje, uskutečňuje komunikaci,
organizuje poznávací proces, reguluje a kontroluje učební činnosti žáků tak, aby bylo ve
stanoveném čase dosaženo vytyčených cílů.
- Mezi učební pomůcky řadíme: skutečné předměty (přírodniny, výrobky), modely, obrazy,
film, video, zvukové pomůcky (hudební nástroje, gramofonové desky),


dotykové pomůcky (slepecké písmo), literární pomůcky (učebnice, příručky, atlasy),
programy pro vyučovací procesy a pro počítače
- Funkce materiálních didakticých prostředků vyplývá, ze skutečnosti, že člověk získává 80 %
informací zrakem, 12 % sluchem a 5 % hmatem a 3 % ostatními smyly.

Klasifikace materiálních didaktických prostředků dle Kalhous, Obst, Školní didaktika
1. Učební pomůcky
- Originální předměty a relálné skutečnosti: - přírodniny, výtvory a výrobky, jevy a děje –
fyzikální, chemické, biologické
- Zobrazení a znázornění předmětů a skutečností – modely, obrazy, zvukové záznamy
- Textové pomůcky – učebnice, pracovní sešity, encyklopedie, doplňková literatura
- Pořady a programy prezentované didaktickou technikou – televizní, rozhlasové,počítače
- Speciální pomůcky – žákovské experimentální soustavy, pomůcky pro tělesnou výchovu
2. Technické výzkové prostředky
- Auditivní technika – školní rozhlas, gramofony, CD
- Audiovizuální technika – filmové projektory, dataprojektor, videorekordér
- Technika řídící a hodnotící – osobní počítače, trenažéry
3. Organizacní a reprografická technika
- Kopírovací stroje, databázové systémy
4. Výukové prostory a jejich vybavení
- Učebny se standardním vybavením, tabule, násněnky, skříně atd.
- Odobrné učebny
- Laboratoře
- Tělocvičny, hudební sály, dílny, školní pozemky, počítačové učebny
5. Vybavení učitele a žáka
- Psací potřeby, kreslící a rýsovací potřeby, kalkulačky, počítače, notebook, pracovní oděv

Způsoby prezentace obsahu učiva, role učitelova verbálního projevu při práci s
pomůckami.

- Řeč učitele je nejdůležitějším prostředkem sociální komunikace ve výuce
- Učitel by měl hovořit řečí žáků, aby mu rozuměli a vytvářeli správné představy
- Učitel by měl omezit nadměrné užívání cizích slov
- Učitel by měl dodržovat pravidla hlasové hygieny

Prezentace učiva

Témata, do kterých materiál patří