Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• materiální prostředky – zajišťují, podmiňují a zefektivňují průběh vyučovacího procesu. Jde
o takové předměty, které v úzké souvislosti s vyučovací metodou a organizační formou výuky
napomáhají k dosažení výchovně-vzdělávacích cílů. Jsou to vyučovací pomůcky (usnadňují
proces učení žáků, pomáhají k hlubšímu osvojení vědomostí a dovedností), žákovské potřeby,
učebny a jejich vybavení, didaktická technika.
- Didaktickými prostředky a jejich kombinacemi působí učitel na žáky, stimuluje je pro učení,
navozuje smyslový a rozumový kontakt s učivem, motivuje, uskutečňuje komunikaci,
organizuje poznávací proces, reguluje a kontroluje učební činnosti žáků tak, aby bylo ve
stanoveném čase dosaženo vytyčených cílů.
- Mezi učební pomůcky řadíme: skutečné předměty (přírodniny, výrobky), modely, obrazy,
film, video, zvukové pomůcky (hudební nástroje, gramofonové desky),
dotykové pomůcky (slepecké písmo), literární pomůcky (učebnice, příručky, atlasy),
programy pro vyučovací procesy a pro počítače
- Funkce materiálních didakticých prostředků vyplývá, ze skutečnosti, že člověk získává 80 %
informací zrakem, 12 % sluchem a 5 % hmatem a 3 % ostatními smyly.
Klasifikace materiálních didaktických prostředků dle Kalhous, Obst, Školní didaktika
1. Učební pomůcky
- Originální předměty a relálné skutečnosti: - přírodniny, výtvory a výrobky, jevy a děje –
fyzikální, chemické, biologické
- Zobrazení a znázornění předmětů a skutečností – modely, obrazy, zvukové záznamy
- Textové pomůcky – učebnice, pracovní sešity, encyklopedie, doplňková literatura
- Pořady a programy prezentované didaktickou technikou – televizní, rozhlasové,počítače
- Speciální pomůcky – žákovské experimentální soustavy, pomůcky pro tělesnou výchovu
2. Technické výzkové prostředky
- Auditivní technika – školní rozhlas, gramofony, CD
- Audiovizuální technika – filmové projektory, dataprojektor, videorekordér
- Technika řídící a hodnotící – osobní počítače, trenažéry
3. Organizacní a reprografická technika
- Kopírovací stroje, databázové systémy
4. Výukové prostory a jejich vybavení
- Učebny se standardním vybavením, tabule, násněnky, skříně atd.
- Odobrné učebny
- Laboratoře
- Tělocvičny, hudební sály, dílny, školní pozemky, počítačové učebny
5. Vybavení učitele a žáka
- Psací potřeby, kreslící a rýsovací potřeby, kalkulačky, počítače, notebook, pracovní oděv
Způsoby prezentace obsahu učiva, role učitelova verbálního projevu při práci s
pomůckami.
- Řeč učitele je nejdůležitějším prostředkem sociální komunikace ve výuce
- Učitel by měl hovořit řečí žáků, aby mu rozuměli a vytvářeli správné představy
- Učitel by měl omezit nadměrné užívání cizích slov
- Učitel by měl dodržovat pravidla hlasové hygieny
Prezentace učiva