Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

- Nevýhody: ovlivnitelnost výsledků

Testy v užším významu
- Test (v užším významu) = psychometricky podložená zkouška při které je nutno dodržovat
předepsaná pravidla, užívat jednotné pomůcky a jednotným způsobem vyhodnocovat získané
informace.
- K vyhodnocení slouží normy vzniklé standardizací.
- Patří do rukou psychologovi, který je administruje buď individuálně, či skupinově.
- Mají mnoho podob a můžeme jimi zjišťovat jakoukoliv stránku lidské psychiky, jednotlivé
procesy, stavy nebo vlastnosti i osobnost jako celek
- Testy dělíme na výkonové, testy osobnosti a testy sociálních vztahů
- Výkonové testy: testy inteligence, testy speciálních schopností a jednotlivých psychických
funkcí (paměti, kreativity ap.), testy vědomostí, testy dovedností)
- Testy osobnosti: projektivní testy, objektivní testy osobnosti, dotazníky, posuzovací stupnice
- Testy sociálních vztahů: testy rodinných vztahů, testy vztahů v jiné skupině

Pedagogicko-psychologická diagnostika
je systematický proces zjišťování, popisu, analýzy
a hodnocení individuálních charakteristik žáka, jeho učení, chování a vývoje, s cílem
podpořit vzdělávací proces, rozvoj osobnosti a prevenci problémů.
Cílem není „nálepkovat“, ale porozumět a pomoci.
Je součástí širšího rámce diagnostické práce učitele, v níž se kombinuje odborný vhled,
pozorování i spolupráce s dalšími odborníky (např. školní psycholog, speciální pedagog,
PPP).

2. Fáze diagnostického procesu Diagnostika je proces, ne jednorázové měření:

Fáze

Popis

1. Předběžná fáze

Zjištění potřeby diagnostiky (např. potíže v učení, chování,
vztazích)

2. Formulace hypotéz

Na základě předběžných informací (např. domněnky o
příčinách problémů)

3. Volba metod a nástrojů

Výběr vhodných způsobů zjišťování (testy, pozorování,
rozhovory...)

4. Sběr dat

Systematické pozorování, práce s testy, rozhovory s žákem i
rodiči

5. Interpretace výsledků

Vyhodnocení a propojení dat, hledání příčin a souvislostí

6. Návrh intervence /

doporučení

Jak žákovi pomoci – úprava výuky, podpora, konzultace

7. Zpětná vazba a sledování Zhodnocení účinnosti opatření, další kroky v praxi

3. Metody pedagogicko-psychologické diagnostiky
A. Pozorování

Přímé sledování žáka v přirozeném prostředí (třída, přestávka).

Lze sledovat chování, komunikaci, pracovní tempo, sociální vztahy.

Užitečné např. u dětí s ADHD, PAS, poruchami chování.

Výhoda: nenáročné, přirozené prostředí

Omezení: subjektivita, zkreslení

B. Rozhovor

S žákem, rodiči, kolegy.

Polostrukturovaný nebo otevřený.

Výhoda: individuální přístup, hlubší vhled

Omezení: závislé na důvěře, komunikačních dovednostech

C. Dotazníky a škály

Sebehodnocení, dotazníky klimatu třídy, vývojové dotazníky.

Témata, do kterých materiál patří