Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- Nevýhody: ovlivnitelnost výsledků
Testy v užším významu
- Test (v užším významu) = psychometricky podložená zkouška při které je nutno dodržovat
předepsaná pravidla, užívat jednotné pomůcky a jednotným způsobem vyhodnocovat získané
informace.
- K vyhodnocení slouží normy vzniklé standardizací.
- Patří do rukou psychologovi, který je administruje buď individuálně, či skupinově.
- Mají mnoho podob a můžeme jimi zjišťovat jakoukoliv stránku lidské psychiky, jednotlivé
procesy, stavy nebo vlastnosti i osobnost jako celek
- Testy dělíme na výkonové, testy osobnosti a testy sociálních vztahů
- Výkonové testy: testy inteligence, testy speciálních schopností a jednotlivých psychických
funkcí (paměti, kreativity ap.), testy vědomostí, testy dovedností)
- Testy osobnosti: projektivní testy, objektivní testy osobnosti, dotazníky, posuzovací stupnice
- Testy sociálních vztahů: testy rodinných vztahů, testy vztahů v jiné skupině
Pedagogicko-psychologická diagnostika je systematický proces zjišťování, popisu, analýzy
a hodnocení individuálních charakteristik žáka, jeho učení, chování a vývoje, s cílem
podpořit vzdělávací proces, rozvoj osobnosti a prevenci problémů.
Cílem není „nálepkovat“, ale porozumět a pomoci.
Je součástí širšího rámce diagnostické práce učitele, v níž se kombinuje odborný vhled,
pozorování i spolupráce s dalšími odborníky (např. školní psycholog, speciální pedagog,
PPP).
2. Fáze diagnostického procesu Diagnostika je proces, ne jednorázové měření:
Fáze
Popis
1. Předběžná fáze
Zjištění potřeby diagnostiky (např. potíže v učení, chování,
vztazích)
2. Formulace hypotéz
Na základě předběžných informací (např. domněnky o
příčinách problémů)
3. Volba metod a nástrojů
Výběr vhodných způsobů zjišťování (testy, pozorování,
rozhovory...)
4. Sběr dat
Systematické pozorování, práce s testy, rozhovory s žákem i
rodiči
5. Interpretace výsledků
Vyhodnocení a propojení dat, hledání příčin a souvislostí
6. Návrh intervence /
doporučení
Jak žákovi pomoci – úprava výuky, podpora, konzultace
7. Zpětná vazba a sledování Zhodnocení účinnosti opatření, další kroky v praxi
3. Metody pedagogicko-psychologické diagnostiky
A. Pozorování
•
Přímé sledování žáka v přirozeném prostředí (třída, přestávka).
•
Lze sledovat chování, komunikaci, pracovní tempo, sociální vztahy.
•
Užitečné např. u dětí s ADHD, PAS, poruchami chování.
Výhoda: nenáročné, přirozené prostředí
Omezení: subjektivita, zkreslení
B. Rozhovor
•
S žákem, rodiči, kolegy.
•
Polostrukturovaný nebo otevřený.
Výhoda: individuální přístup, hlubší vhled
Omezení: závislé na důvěře, komunikačních dovednostech
C. Dotazníky a škály
•
Sebehodnocení, dotazníky klimatu třídy, vývojové dotazníky.