Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
slovního hodnocení lze zvolit pro hodnocení výsledků práce žáka ve všech předmětech nebo
pouze v některých z nich.
Slovní hodnocení je třeba formulovat ve smyslu pozitivní motivace a podpory osobního
rozvoje žáka. Sdělení by měla být ve své formě kladná, avšak objektivní, v případě potřeby
negativního hodnocení oslabená ve významu používání slov jako ,,často“, „převážně“, apod.,
prezentována vždy jako projev zájmu o žáka.
Slovní hodnocení obsahuje:
konkrétní informace o výsledcích, dosažených v jednotlivých předmětech, jejich srovnání s
předešlými výkony žáka, míru splnění požadavků daného předmětu, přesvědčení o dalším
možném zlepšení výkonu žáka
popis chování při výuce, způsob zvládání požadavků kladených na žáka, výpověď o jeho
sociálním chování, schopnost spolupracovat, podřídit se, pomoci druhým atd.
posouzení individuálních vlastností žáka, mají-li vztah k sledovanému pokroku ve vývoji jeho
osobnosti.
V. Zásady pro stanovení celkového hodnocení žáka na vysvědčení:
1. Celkové hodnocení žáka se na vysvědčení vyjadřuje stupni:
a) prospěl(a) s vyznamenáním, b) prospěl(a), c) neprospěl(a).
2. Žák je hodnocen stupněm
a) prospěl(a) s vyznamenáním, není-li v žádném z povinných předmětů stanovených školním
vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu horším než 2 -
chvalitebný, průměr stupňů prospěchu ze všech povinných předmětů stanovených školním
vzdělávacím programem není vyšší než 1,5 a jeho chování je hodnoceno stupněm velmi
dobré,
b) prospěl(a), není-li v žádném z povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím
programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu 5 - nedostatečný nebo odpovídajícím
slovním hodnocením,
c) neprospěl(a), je-li v některém z povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím
programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu 5 - nedostatečný nebo odpovídajícím
slovním hodnocením.
3. Výsledky práce v zájmových útvarech organizovaných školou se v případě použití
klasifikace hodnotí na vysvědčení stupni:
a) pracoval(a) úspěšně,
b) pracoval(a).
- Každé pololetí se vydává žákovi vysvědčení; za první pololetí lze místo vysvědčení vydat
žákovi výpis z vysvědčení.
- Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno klasifikačním stupněm
(dále jen "klasifikace"), slovně nebo kombinací obou způsobů. O způsobu hodnocení
rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady a se souhlasem zákonného zástupce.
- Je-li žák hodnocen slovně, převede třídní učitel po projednání s vyučujícími ostatních
předmětů slovní hodnocení do klasifikace při přestupu na jinou školu, pokud o to škola
požádá a nebo zákonný zástupce žáka a také pro účely přijímacího řízení ke střednímu
vzdělávání.
- V posledním roce plnění povinné školní docházky vydá škola výstupní hodnocení žákovi,
který se hlásí k přijetí ke vzdělávání ve střední škole.
Nejčastější chyby při posuzování jiných osob:
a) Chyby zapříčiněné osobními charakteristikami posuzovatele
1. Potřeby a city
2. Očekávání – člověk vidí především to, co očekává, že uvidí
3. Přání – člověk soudí, že je to takové, protože chtěl, aby tomu tak bylo
4. Obavy – člověk soudí, že tomu tak bude, protože se obával, že to tak dopadne