Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- Nevýhody: omezená výpovědní hodnota – teď a tady, odpovědi silně ovlivnitelné
(momentální nálada, aktuální pocity ve třídě, sympatie zadávajícího pedagoga u dětí atd.)
Škály
- Rozlišujeme škály posuzovací, postojové a vývojové
- Mohou vyjadřovat výskyt určitého jevu a také jeho míru
- Využití: charakterizování nebo hodnocení žáka, třídy, učitele, jevu apod., součást jiných
metod, popř. pozorování, dotazníku
- Významný přínos mají sebeposuzovací stupnice
- Nevýhody: zaměřují se pouze na pozorovatelné chování, výrazně ovlivněny osobností
pozorovatele
Dotazníky
- Zprostředkovaná forma dotazování, založená na schopnosti introspekce.
- Většina dotazníku pedagogicko-psychologické diagnostiky jsou standardizované.
- Soubor promyšlených otázek, který je prezentovaný testované osobě.
- Stále více se využívá počítačové techniky.
- Výhoda: vyhodnocování nebývá složité a je možné oslovit velké množství respondentů.
- Nevýhody: ovlivnitelnost výsledků
Testy v užším významu
- Test (v užším významu) = psychometricky podložená zkouška při které je nutno dodržovat
předepsaná pravidla, užívat jednotné pomůcky a jednotným způsobem vyhodnocovat získané
informace.
- K vyhodnocení slouží normy vzniklé standardizací.
- Patří do rukou psychologovi, který je administruje buď individuálně, či skupinově.
- Mají mnoho podob a můžeme jimi zjišťovat jakoukoliv stránku lidské psychiky, jednotlivé
procesy, stavy nebo vlastnosti i osobnost jako celek
- Testy dělíme na výkonové, testy osobnosti a testy sociálních vztahů
- Výkonové testy: testy inteligence, testy speciálních schopností a jednotlivých psychických
funkcí (paměti, kreativity ap.), testy vědomostí, testy dovedností)
- Testy osobnosti: projektivní testy, objektivní testy osobnosti, dotazníky, posuzovací stupnice
- Testy sociálních vztahů: testy rodinných vztahů, testy vztahů v jiné skupině
Metody didaktické diagnostiky Didaktická diagnostika se zaměřuje na sledování a hodnocení výsledků vzdělávacího procesu,
přičemž jejím cílem je zjistit, jak efektivně žák ovládá učivo a jaké jsou jeho silné a slabé
stránky. Metody didaktické diagnostiky umožňují učitelům získat cenné informace o pokroku
žáků a přizpůsobit výuku jejich individuálním potřebám.
1. Ústní a písemné zkoušení
•
Ústní zkoušení:
o
Ústní zkoušení je jednou z nejběžnějších metod didaktické diagnostiky, která
se používá k ověření úrovně znalostí žáků v reálném čase.
o
Výhodou ústní formy je, že umožňuje okamžitou zpětnou vazbu a umožňuje
učiteli vyhodnotit nejen znalosti, ale i způsob myšlení a argumentace žáka.
o
Ústní zkoušení může být formální (např. zkoušení na konci semestru) nebo
neformální (běžné otázky během výuky, ústní odpovědi na domácí úkoly).