Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Slovní výměna informací: Zahrnuje mluvení a psaní, kdy jsou informace předávány
prostřednictvím slov.

Využití v učitelském prostředí: Předávání informací ve formě výkladu, pokynů,
diskuzí s žáky a kolegy, nebo zpětné vazby.

Nonverbální komunikace

Výraz tváře, gesta, postoj: Nonverbální komunikace je stejně důležitá jako verbální a
často doplňuje nebo mění význam slov.

Využití v učitelském prostředí: Učitel může prostřednictvím mimiky a gest vyjádřit
podporu, souhlas, nebo nesouhlas s chováním žáků, čímž ovlivňuje jejich motivaci a
chování.

Komunikace neverbální prostřednictvím technologií

Email, online platformy: Moderní technologie umožňují efektivní komunikaci mezi
učiteli a rodiči, mezi učiteli a žáky, což usnadňuje organizaci a poskytování informací.

Výhody: Rychlost, možnost uchování komunikace a snadná dostupnost informací.

Interpersonální komunikace

Mezi jednotlivci: Toto je osobní komunikace mezi učitelem a žákem, mezi učitelem a
rodičem, mezi učiteli, která má za cíl předávání informací nebo řešení problémů na
osobní úrovni.

Skupinová komunikace

Komunikace v rámci třídy nebo pedagogického sboru: Využívá se v diskusích,
kolektivních rozhodnutích a při výuce, kdy se sdílejí názory a zkušenosti.

Využití: Podporuje spolupráci, týmovou práci a zlepšuje atmosféru v třídě nebo na
pedagogickém sboru.

2. Cíle komunikace ve škole Komunikace ve škole má několik klíčových cílů, které jsou zaměřeny jak na proces učení, tak
i na vytváření pozitivních vztahů mezi žáky, učiteli a rodiči.
Předávání informací

Základním cílem je informovat o učebním plánu, výsledcích, změnách v rozvrhu,
pravidlech chování nebo speciálních akcích.

Komunikace také slouží k předávání pokynů a instrukcí, které jsou nezbytné pro
efektivní výuku.

Podpora rozvoje žáka

Komunikace s žáky by měla podporovat jejich osobní rozvoj, sebevědomí a motivaci.

Učitel by měl žáky nejen informovat, ale i povzbudit, vést je k aktivnímu myšlení a
zapojení do výuky.

Řešení problémů a konfliktů

Komunikace je klíčová při řešení problémů a konfliktů, které mohou vzniknout mezi
žáky, mezi žákem a učitelem nebo mezi učitelem a rodičem.

Efektivní komunikace umožňuje řešit problémy dříve, než se stanou závažnými, a
podporuje prevenci vzniku konfliktů.

Budování vztahů

Komunikace má zásadní roli při budování vzorců důvěry a respektu mezi učiteli, žáky
a rodiči.

Vytváření pozitivní školní atmosféry a podpora spolupráce mezi všemi zúčastněnými
je klíčovým dlouhodobým cílem.

3. Typy problémové komunikace na školách Komunikace může být náročná v případech, kdy se žák nebo rodič nachází v náročné
emocionální situaci, což může negativně ovlivnit efektivitu vzájemného porozumění. Některé
typy problémové komunikace vyžadují zvláštní přístup:
Komunikace s agresivním jedincem

Témata, do kterých materiál patří