Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Někdy mohou být zdrojem konfliktů (např. kliky, „tvrdé jádro“).

f) Konflikty

Součást přirozené dynamiky.

Důležitý je způsob jejich řešení (otevřená komunikace vs. potlačování).

6. Role učitele v třídní skupinové dynamice

Vedení skupiny – učitel je lídr, který ovlivňuje normy, klima, vztahy.

Pozorování a diagnostika vztahů – pomocí metod jako sociometrie.

Podpora koheze a spolupráce – kooperativní aktivity, teambuilding.

Intervence při problémech – šikana, exkluze, konflikty.

Vytváření bezpečného prostředí – otevřenost, důvěra, spravedlivé zacházení.

Závěr Školní třída je složitá sociální struktura, která se dynamicky vyvíjí. Porozumění sociálním
procesům ve třídě pomáhá učiteli efektivně podporovat jak vzdělávací, tak výchovné cíle.
Aktivní práce se skupinovou dynamikou a s jednotlivými postaveními žáků ve třídě je klíčová
pro vytváření pozitivního klimatu a prevenci sociálně patologických jevů.
14.A Klíčové kompetence jako východisko pro práci učitele při plánování,
realizaci a hodnocení výuky.
Klíčové kompetence a jejich akceptace učitelem při plánování a realizaci výuky

Mít kompetenci znamená, že člověk (žák) je vybaven celým složitým souborem vědomostí,
dovedností a postojů, ve kterém je vše propojeno tak výhodně, že díky tomu člověk může
úspěšně zvládnout úkoly a situace, do kterých se dostává ve studiu, v práci, v osobním životě.
Mít určitou kompetenci znamená, že se dokážeme v určité přirozené situaci přiměřeně
orientovat, provádět vhodné činnosti, zaujmout přínosný postoj.
Klíčové kompetence jsou něčím, co žák rozvíjí a využívá ve všech vyučovacích předmětech,
jsou to jisté univerzální způsobilosti: umění učit se, umění dorozumívat se, spolupracovat,
jednat demokraticky, řešit problémy, pracovat soustředěně... Takové kompetence slouží
žákovi v každém předmětu i v dalším životě. Děti si je neosvojí, když si je nacvičují jenom v
jednom z vyučovacích předmětů. Platí, že v zásadě každý vyučovací předmět v sobě skrývá
možnosti, jak rozvíjet i ty klíčové kompetence, které jsou na první pohled danému předmětu
vzdálenější.
Právě podrobný popis klíčové kompetence nám ukazuje, které činnosti bychom měli v
hodinách se žáky dělat. m. Při psaní ŠVP bude právě proto důležité, aby učitelé dobře
porozuměli, co všechno v sobě skrývá − které části má − každá z klíčových kompetencí.
Podle toho se budou rozhodovat, jakými způsoby bude potřeba s látkou předmětů pracovat.
Budou také plánovat jinak čas, který výuka potřebuje: rozvíjení dovedností a budování
postojů zabere více času než učitelův výklad látky a cvičení z učebnic. Někomu se bude zdát,
že výuka jde kupředu jen pomalu, že „dříve se dalo stihnout mnohem více látky“. Věnovat
více času rozvoji klíčových kompetencí se nám ale vrátí v tom, že naši žáci budou umět své
znalosti později skutečně používat.
Klíčové kompetence (praktická sestra)

Témata, do kterých materiál patří