Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

▪ Pedagog klade problémové otázky, vede žáky k tomu, aby je sami

formulovali a diskutovali o nich

▪ Žák je schopen vnímat a rozpoznávat problémové situace, přemýšlí o

jejich příčinách

▪ Žák vnímá nejrůznější problémové situace….rozpozná a pochopí

problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách

o

Kompetence sociální a personální („i já mám u nás ve škole své místo“)

▪ Pedagog zadává úkoly, při kterých žáci spolupracují, vzájemně si

pomáhají, povzbuzují se a oceňují

▪ Pedagog zadává žákům diferencované úkoly, aby všichni žáci zažili

úspěch, pochvalu a využili své individuální schopnosti

▪ Žák dokáže účinně spolupracovat ve skupině
▪ Žák přispívá k diskusi v malé skupině i debatě celé třídy, chápe potřebu

efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuji
zkušenosti jiných lidí

o

Kompetence občanské („co se nelíbí mně, neprovádím ostatním“)

▪ Pedagog vede žáky k respektování společně dohodnutých pravidel
▪ Žák zná lidská práva a povinnosti
▪ Aktivně se angažuje ve společnosti, hájí lidská práva
▪ Jsem občan
▪ Žák respektuje přesvědčení druhých lidí, ale okrajově …. chápe

základní ekologické
souvislosti a enviromentální problémy

o

Kompetence pracovní („dělání, dělání všechny smutky zahání“)

▪ Pedagog zařazuje do výuky co nejvíce rozmanitých praktických

činností, společně se žáky vyrábí pomůcky do výuky

▪ Pedagog umožňuje žáků smysluplně využívat informační technologie
▪ Pedagog vyžaduje dokončení každé práce v co nejvyšší kvalitě a

stanoveném čase

RVP GYM: kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální,
občanská, k podnikavosti
RVP ZUV: kompetence k umělecké komunikaci, osobně sociální, kulturní
RVP ZŠS: bez kompetence digitální

- Úroveň klíčových kompetencí, kterých žáci dosáhnou na základní škole, není jejím

absolvováním ukončena, ale tvoří jen základ pro celoživotní zdokonalování. Tím je
dána závažnost kompetencí v rámci kurikula i obecně vzdělávacích cílů, ale současně
z tohoto pojetí kompetencí vyplývá, že se stávají nedílnou složkou vyspělé osobnosti,
kterou nelze postihnout jednoduchými kvantitativními měřítky.

Vzdělávací oblasti a obory:

➔ K vzdělávacím oblastem jsou formulovány očekávané výstupy a zároveň doporučené

učivo


Klíčové kompetence jsou souhrnem znalostí, dovedností, postojů a hodnot, které žákovi
umožňují aktivní a smysluplný život v osobní, pracovní i společenské rovině. Jsou jádrem
vzdělávání, protože se neučí jako jednotlivé předměty, ale prostupují celou výukou.
Vycházejí z dokumentů jako:

Rámcové vzdělávací programy (RVP),

Doporučení Rady EU o klíčových kompetencích pro celoživotní učení.

Témata, do kterých materiál patří