Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
▪ Pedagog klade problémové otázky, vede žáky k tomu, aby je sami
formulovali a diskutovali o nich
▪ Žák je schopen vnímat a rozpoznávat problémové situace, přemýšlí o
jejich příčinách
▪ Žák vnímá nejrůznější problémové situace….rozpozná a pochopí
problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách
o
Kompetence sociální a personální („i já mám u nás ve škole své místo“)
▪ Pedagog zadává úkoly, při kterých žáci spolupracují, vzájemně si
pomáhají, povzbuzují se a oceňují
▪ Pedagog zadává žákům diferencované úkoly, aby všichni žáci zažili
úspěch, pochvalu a využili své individuální schopnosti
▪ Žák dokáže účinně spolupracovat ve skupině
▪ Žák přispívá k diskusi v malé skupině i debatě celé třídy, chápe potřebu
efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuji
zkušenosti jiných lidí
o
Kompetence občanské („co se nelíbí mně, neprovádím ostatním“)
▪ Pedagog vede žáky k respektování společně dohodnutých pravidel
▪ Žák zná lidská práva a povinnosti
▪ Aktivně se angažuje ve společnosti, hájí lidská práva
▪ Jsem občan
▪ Žák respektuje přesvědčení druhých lidí, ale okrajově …. chápe
základní ekologické
souvislosti a enviromentální problémy
o
Kompetence pracovní („dělání, dělání všechny smutky zahání“)
▪ Pedagog zařazuje do výuky co nejvíce rozmanitých praktických
činností, společně se žáky vyrábí pomůcky do výuky
▪ Pedagog umožňuje žáků smysluplně využívat informační technologie
▪ Pedagog vyžaduje dokončení každé práce v co nejvyšší kvalitě a
stanoveném čase
RVP GYM: kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální,
občanská, k podnikavosti
RVP ZUV: kompetence k umělecké komunikaci, osobně sociální, kulturní
RVP ZŠS: bez kompetence digitální
- Úroveň klíčových kompetencí, kterých žáci dosáhnou na základní škole, není jejím
absolvováním ukončena, ale tvoří jen základ pro celoživotní zdokonalování. Tím je
dána závažnost kompetencí v rámci kurikula i obecně vzdělávacích cílů, ale současně
z tohoto pojetí kompetencí vyplývá, že se stávají nedílnou složkou vyspělé osobnosti,
kterou nelze postihnout jednoduchými kvantitativními měřítky.
Vzdělávací oblasti a obory:
➔ K vzdělávacím oblastem jsou formulovány očekávané výstupy a zároveň doporučené
učivo
Klíčové kompetence jsou souhrnem znalostí, dovedností, postojů a hodnot, které žákovi
umožňují aktivní a smysluplný život v osobní, pracovní i společenské rovině. Jsou jádrem
vzdělávání, protože se neučí jako jednotlivé předměty, ale prostupují celou výukou.
Vycházejí z dokumentů jako:
•
Rámcové vzdělávací programy (RVP),
•
Doporučení Rady EU o klíčových kompetencích pro celoživotní učení.