Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Zásady užívání odměn

Měly by být přiměřené výkonu a věku žáka.

Měly by podporovat vnitřní motivaci, ne jen externí cíle.

Odměny mají být včasné a konkrétní.

Je vhodné žáky vést k uvědomění si vlastního pokroku.

Tresty
Role trestů

Slouží jako negativní zpětná vazba za nežádoucí chování.

Umožňují učiteli udržet pořádek a hranice ve třídě.

Formy trestů

Verbální napomenutí

Zápis do žákovské knížky

Omezení činností (např. zákaz účasti na aktivitě)

Důsledky (např. oprava škody)

Zásady užívání trestů

Trest má být přiměřený, předvídatelný, spravedlivý.

Nesmí být ponižující ani urážející.

Měl by být uplatněn ihned po provinění.

Trest nesmí nahrazovat pedagogickou práci – nemá být jediným prostředkem
výchovy.

Nebezpečí trestů

Ztráta důvěry žáka vůči učiteli.

Snížení vnitřní motivace.

Vznik odporu, úzkosti nebo agresivity.

Optimální strategie: kombinovat posilování žádoucího chování (odměny) s důsledným, ale
citlivým řešením nežádoucího chování (výchovné důsledky).

Závěr Úspěšný učitel volí metody výuky cíleně, podle podmínek a cílů výuky, a zároveň přihlíží k
individualitě žáků. Aktivizující a kooperativní metody přispívají k hlubšímu a trvalejšímu
učení. Odměny a tresty musí být používány citlivě, eticky a v souladu s potřebami rozvoje
osobnosti dítěte.
13.B Školní třída jako sociální skupina: Vývoj školní třídy (koheze). Typy
školního kolektivu (nový, částečně nový, dle přijatých norem atd. –
charakteristika). Třídní kolektiv z hlediska jeho vzniku a postavení žáka ve
třídě. Dynamika skupiny – definice a prvky skupinové dynamiky. Školní třída není jen místem vzdělávání, ale také sociální skupinou, kde probíhá intenzivní
interakce mezi žáky i mezi žáky a učitelem. Třída jako sociální skupina má své normy, role,
hodnoty a vztahy, které ovlivňují jak atmosféru ve třídě, tak výsledky vzdělávání a výchovy.
Definice sociální skupiny: Relativně stálé seskupení osob, které spolu interagují, mají
společný cíl, normy chování a vědomí příslušnosti ke skupině.

2. Vývoj školní třídy – fáze a koheze Třída se jako skupina vyvíjí, její sociální koheze (soudržnost) se mění v čase a závisí na
mnoha faktorech (věk žáků, učitel, složení třídy, vnější vlivy).
Fáze vývoje skupiny (Tuckmanův model):

1. Forming (formování) – první dny; žáci se seznamují, panuje nejistota.
2. Storming (bouření) – střety, boj o postavení, zpochybnění autorit.
3. Norming (normalizace) – vytvářejí se normy, struktura, stabilita vztahů.
4. Performing (fungování) – efektivní spolupráce, vysoká koheze.

5. Adjourning (ukončení) – např. poslední ročník, loučení, bilancování.

Témata, do kterých materiál patří