Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Zásady užívání odměn
•
Měly by být přiměřené výkonu a věku žáka.
•
Měly by podporovat vnitřní motivaci, ne jen externí cíle.
•
Odměny mají být včasné a konkrétní.
•
Je vhodné žáky vést k uvědomění si vlastního pokroku.
Tresty
Role trestů
•
Slouží jako negativní zpětná vazba za nežádoucí chování.
•
Umožňují učiteli udržet pořádek a hranice ve třídě.
Formy trestů
•
Verbální napomenutí
•
Zápis do žákovské knížky
•
Omezení činností (např. zákaz účasti na aktivitě)
•
Důsledky (např. oprava škody)
Zásady užívání trestů
•
Trest má být přiměřený, předvídatelný, spravedlivý.
•
Nesmí být ponižující ani urážející.
•
Měl by být uplatněn ihned po provinění.
•
Trest nesmí nahrazovat pedagogickou práci – nemá být jediným prostředkem
výchovy.
Nebezpečí trestů
•
Ztráta důvěry žáka vůči učiteli.
•
Snížení vnitřní motivace.
•
Vznik odporu, úzkosti nebo agresivity.
Optimální strategie: kombinovat posilování žádoucího chování (odměny) s důsledným, ale
citlivým řešením nežádoucího chování (výchovné důsledky).
Závěr Úspěšný učitel volí metody výuky cíleně, podle podmínek a cílů výuky, a zároveň přihlíží k
individualitě žáků. Aktivizující a kooperativní metody přispívají k hlubšímu a trvalejšímu
učení. Odměny a tresty musí být používány citlivě, eticky a v souladu s potřebami rozvoje
osobnosti dítěte.
13.B Školní třída jako sociální skupina: Vývoj školní třídy (koheze). Typy
školního kolektivu (nový, částečně nový, dle přijatých norem atd. –
charakteristika). Třídní kolektiv z hlediska jeho vzniku a postavení žáka ve
třídě. Dynamika skupiny – definice a prvky skupinové dynamiky. Školní třída není jen místem vzdělávání, ale také sociální skupinou, kde probíhá intenzivní
interakce mezi žáky i mezi žáky a učitelem. Třída jako sociální skupina má své normy, role,
hodnoty a vztahy, které ovlivňují jak atmosféru ve třídě, tak výsledky vzdělávání a výchovy.
Definice sociální skupiny: Relativně stálé seskupení osob, které spolu interagují, mají
společný cíl, normy chování a vědomí příslušnosti ke skupině.
2. Vývoj školní třídy – fáze a koheze Třída se jako skupina vyvíjí, její sociální koheze (soudržnost) se mění v čase a závisí na
mnoha faktorech (věk žáků, učitel, složení třídy, vnější vlivy).
Fáze vývoje skupiny (Tuckmanův model):
1. Forming (formování) – první dny; žáci se seznamují, panuje nejistota.
2. Storming (bouření) – střety, boj o postavení, zpochybnění autorit.
3. Norming (normalizace) – vytvářejí se normy, struktura, stabilita vztahů.
4. Performing (fungování) – efektivní spolupráce, vysoká koheze.
5. Adjourning (ukončení) – např. poslední ročník, loučení, bilancování.