Učitelská způsobilost SZZ 2025
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Přístup: Učitel by měl být klidný, nenechat se vyprovokovat a udržovat pozitivní, ale
pevný přístup. Důležité je poskytovat konkrétní fakta a vyhnout se emocionálnímu
zapojení do konfrontace.
•
Metody: Naslouchání obavám rodiče, jasné stanovení hranic, podpora konstruktivního
dialogu a, pokud je to nutné, doporučení na další odbornou pomoc.
Závěr Komunikace ve škole je klíčová pro efektivní vzdělávání a dobré vztahy mezi všemi
zúčastněnými. Efektivní komunikace s žáky, kolegy i rodiči je základem pro vytváření
pozitivního prostředí, které podporuje rozvoj žáků a řešení problémů. V případě problémové
komunikace je důležité zachovat klid, empatii a přístup zaměřený na hledání řešení, které
bude vyhovovat potřebám žáka a jeho rodiny.
13.A Výukové metody, jejich kategorizace, volba metod s ohledem na jejich
efektivitu. Kooperativní výuka. Odměny a tresty.
1. Výukové metody – úvod a definice
Výuková metoda je způsob, jakým učitel zprostředkovává učivo a jakým žáci tuto látku
osvojují. Je to cesta od cíle ke konkrétní činnosti, jak učitele, tak žáků. Cílem výukových
metod je nejen předání informací, ale i rozvoj kompetencí, dovedností, postojů a hodnot.
Výběr metod ovlivňuje:
•
cíl výuky,
•
věk a úroveň žáků,
•
obsah učiva,
•
časové možnosti,
•
osobnost učitele,
•
technické a materiální podmínky školy.
2. Kategorizace výukových metod Výukové metody lze třídit podle různých hledisek. Nejpoužívanější je dělení podle činností,
které u žáků převažují:
A) Informačně-receptivní metody Žák je pasivní příjemce, učitel aktivní předkladatel informací.
•
Metoda výkladu – učitel systematicky předkládá nové učivo.
•
Metoda vyprávění – uplatňuje se při sdělování příběhů, historických událostí.
•
Metoda popisu – např. při popisu přírodního jevu, schématu.
•
Metoda práce s textem – čtení a rozbor odborného nebo učebního textu.
Výhody: rychlé předání velkého objemu informací, úspora času.
Nevýhody: pasivita žáků, nižší aktivní zapojení, menší prostor pro kritické myšlení.
B) Reprodukčně-procvičovací metody Žáci si osvojené učivo upevňují opakováním a cvičením.
•
Metoda opakování – slouží k upevnění znalostí.
•
Procvičování a dril – typické pro matematiku, jazyky apod.
•
Metoda samostatné práce – žák pracuje podle zadání sám (řešení úloh,
doplňovaček).
Výhody: upevnění učiva, vhodné pro trénink dovedností.
Nevýhody: stereotyp, málo tvořivosti.
C) Problémové metody Vedou žáky k samostatnému myšlení a hledání řešení.
•
Heuristická metoda – učitel navádí žáky k objevu pomocí otázek.
•
Metoda problémového výkladu – učitel předkládá problém, ale vede k řešení sám.