Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Přístup: Učitel by měl být klidný, nenechat se vyprovokovat a udržovat pozitivní, ale
pevný přístup. Důležité je poskytovat konkrétní fakta a vyhnout se emocionálnímu
zapojení do konfrontace.

Metody: Naslouchání obavám rodiče, jasné stanovení hranic, podpora konstruktivního
dialogu a, pokud je to nutné, doporučení na další odbornou pomoc.

Závěr Komunikace ve škole je klíčová pro efektivní vzdělávání a dobré vztahy mezi všemi
zúčastněnými. Efektivní komunikace s žáky, kolegy i rodiči je základem pro vytváření
pozitivního prostředí, které podporuje rozvoj žáků a řešení problémů. V případě problémové
komunikace je důležité zachovat klid, empatii a přístup zaměřený na hledání řešení, které
bude vyhovovat potřebám žáka a jeho rodiny.
13.A Výukové metody, jejich kategorizace, volba metod s ohledem na jejich
efektivitu. Kooperativní výuka. Odměny a tresty.
1. Výukové metody – úvod a definice

Výuková metoda je způsob, jakým učitel zprostředkovává učivo a jakým žáci tuto látku
osvojují. Je to cesta od cíle ke konkrétní činnosti, jak učitele, tak žáků. Cílem výukových
metod je nejen předání informací, ale i rozvoj kompetencí, dovedností, postojů a hodnot.
Výběr metod ovlivňuje:

cíl výuky,

věk a úroveň žáků,

obsah učiva,

časové možnosti,

osobnost učitele,

technické a materiální podmínky školy.

2. Kategorizace výukových metod Výukové metody lze třídit podle různých hledisek. Nejpoužívanější je dělení podle činností,
které u žáků převažují:
A) Informačně-receptivní metody Žák je pasivní příjemce, učitel aktivní předkladatel informací.

Metoda výkladu – učitel systematicky předkládá nové učivo.

Metoda vyprávění – uplatňuje se při sdělování příběhů, historických událostí.

Metoda popisu – např. při popisu přírodního jevu, schématu.

Metoda práce s textem – čtení a rozbor odborného nebo učebního textu.

Výhody: rychlé předání velkého objemu informací, úspora času.
Nevýhody: pasivita žáků, nižší aktivní zapojení, menší prostor pro kritické myšlení.

B) Reprodukčně-procvičovací metody Žáci si osvojené učivo upevňují opakováním a cvičením.

Metoda opakování – slouží k upevnění znalostí.

Procvičování a dril – typické pro matematiku, jazyky apod.

Metoda samostatné práce – žák pracuje podle zadání sám (řešení úloh,
doplňovaček).

Výhody: upevnění učiva, vhodné pro trénink dovedností.
Nevýhody: stereotyp, málo tvořivosti.

C) Problémové metody Vedou žáky k samostatnému myšlení a hledání řešení.

Heuristická metoda – učitel navádí žáky k objevu pomocí otázek.

Metoda problémového výkladu – učitel předkládá problém, ale vede k řešení sám.

Témata, do kterých materiál patří