Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

o za žáky; odpovědnost za jejich zdraví a bezpečnost; za jejich intelektuální a mravní
rozvoj →
u didaktického pohledu taková odpovědnost spočívá ve vytváření podmínek pro
učení, podpory učení u všech žáků, individuálním přístupu, volbě vhodných a efektivních
vyučovacích a diagnostických metod
o za průběh vyučování a jeho metodicko-odbornou úroveň → od učitele se očekává, že
bude odborníkem ve svém oboru; nutností je povinnost neustále se ve svém oboru vzdělávat a
v metodice oboru se zdokonalovat
o za školu → dobré jméno školy, prezentaci na veřejnosti
o klima školy i atmosféru třídy (vzniká dlouhodobě za součinnosti učitelů i žáků, a že úloha
učitele při tvorbě obojího je rozhodující)
o partnerské vztahy se žáky a kolegiální vztah a spolupráci s ostatními kolegy → mezilidské
vztahy spolu s odpovědností za učební výsledky žáků (přesahuje do veřejné sféry), za
spolupráci s rodiči; odpovědnost za děti leží škole i rodičům, ale iniciátor vzájemných
kontaktů a aktivit musí být učitel má být přístupný návrhům i kritice ze strany rodičů,
má hledat možnosti užitečného podílu rodičů na životě školy a poskytovat výchovné
poradenství rodičům i žákům
o za efektivní administrativu → z hlediska fungování a provozu je škola organizací jako
každá jiná; má svou byrokracii a administrativu, při níž se uplatní vlastnosti jako přesnost,
svědomitost pečlivost; v případě pedagogické
dokumentace, která má jiný smysl než běžná „úřednická“ administrativa, je vítána tvořivost,
koncepčnost, odvaha experimentovat
o za sebe sama! → učitel je člověk, proto stojí před dilematem: chce sám žít, mít úspěch,
užívat si života, realizovat svoje cíle a představy; sice koná službu pro žáky, to však bude
dělat dobře pouze tehdy, když sám bude vyrovnanou osobností:
▪ která pracuje pro jiné, ale sama dochází ve své práci k naplnění, realizaci a spokojenosti
▪ vyzná se v sobě, zná své silné i slabší stránky
▪ vyhýbá se všemu, co může ohrozit jeho zdraví, pracovní výkonnost a schopnost působit na
jiné
Etika v běžných profesních činnostech učitele
• Její dodržování vychází z akceptace širších etických norem a závazků běžných v současném
kulturním kontextu
Ve vztahu k žákovi se učitel snaží: o vycházet z přesvědčení, že žák je osobnost zasluhující
úctu a slušné chování,
o nevystavuje žáka ironii a zesměšňování,
o při výchovných krocích staví na žákových kladných charakterových rysech,
o věří ve schopnosti žáků a v jejich snahu,
o snaží se být objektivní a spravedlivý,
o pomáhá žákům v učení a v řešení jejich problémů,
o chová se odpovědně,
o komunikuje se žáky taktně a otevřeně

• Vyučující se musí vyhnout každé činnosti o poškozující fyzickou, psychickou a sociální
seberealizaci a pohodu žáků,
o dotýkající se jejich lidské důstojnosti,
o narušující důvěru ve smysluplnost vlastní existence,
o zpochybňující smysluplnost existence světa a lidského snažení,
o ohrožující zdraví a životy

• Další etické kvality učitele:
o vztah k žákům,

Témata, do kterých materiál patří