Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

b) Kulturní vlivy

V individualistických kulturách (např. ČR) častější důraz na osobní odpovědnost.

V kolektivistických kulturách (např. Asie) častěji připisování příčin vnějším faktorům.

c) Vztah k hodnocené osobě

Pokud učitel žáka "nemá rád", může mu přisuzovat chyby jako "je nezodpovědný", a
ne jako "měl těžký den".

6. Dopad atribuce na chování učitele a žáka
Učitel:

Negativní atribuce vede k nižším očekáváním, tzv. efekt sebenaplňujícího
proroctví (Pygmalion efekt)
.

Učitel pak nevědomě omezuje podporu, chválí méně → žák se zhoršuje.

Naopak pozitivní atribuce posiluje vztah a podporu žáka.

Žák:

Pokud si opakovaně přisuzuje neúspěch stabilním, vnitřním příčinám → vzniká
naučená bezmocnost.

To vede ke ztrátě motivace, odporu ke škole, psychickým potížím.

Správné vedení žáků k realistické, ale pozitivní atribuci posiluje jejich motivaci a

rozvoj.

7. Pedagogické důsledky a doporučení
Co může učitel dělat:

Vědomě sledovat vlastní atribuční tendence (zejména negativní zobecnění).

Pomáhat žákům reflektovat jejich úspěchy i neúspěchy → „Co jsi udělal dobře?“ /
„Co příště zkusíš jinak?“

Učit žáky přemýšlet v duchu růstového myšlení („Ještě to neumím“ místo „Neumím
to“).

Nepodporovat fixní atribuce typu: „Jsi génius.“ ale raději: „Tvoje snaha se vyplatila.“

Shrnutí Atribuce je silný psychologický nástroj, který ovlivňuje:

vztahy ve třídě,

motivaci žáků,

i chování učitele.

Pochopení a práce s atribučními vzorci může zásadně přispět k rozvoji podpůrného a
spravedlivého školního klimatu.

Atribuční chyby učitele

1. "Ten žák je líný, protože neodevzdal úkol."

Základní atribuční chyba – učitel přisuzuje neplnění úkolu osobnostní vlastnosti

(lenost), místo aby zvažoval situaci (nemá doma klid, zapomněl, nepochopil zadání).
2. "Tahle třída je prostě nezvladatelná."

Generalizace na základě předchozí zkušenosti – učitel hodnotí skupinu podle minulosti

nebo několika jedinců, aniž by zohlednil aktuální situaci nebo jednotlivé žáky.
3. "Ten nový kluk se nechce zapojit do skupiny, je asociální."

Chybná vnitřní atribuce – může jít o stydlivost, strach z odmítnutí nebo špatné

zkušenosti z minulé školy.

Atribuční chyby žáků

4. "Dostal jsem pětku, protože mě učitel nemá rád."

Vnější atribuce neúspěchu – žák se vyhýbá zodpovědnosti, místo aby reflektoval

přípravu, snahu nebo své slabiny.
5. "On je prostě šprt, proto má jedničky."

Stabilní vnitřní atribuce u druhého – ignoruje snahu a práci spolužáka, snižuje jeho

zásluhy.
6. "Já na matiku nemám, nikdy ji nepochopím."

Stabilní, vnitřní, nekontrolovatelná atribuce – nebezpečný typ přemýšlení vedoucí k

Témata, do kterých materiál patří