Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Učitelská způsobilost SZZ 2025

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.59 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Psychická rizika:

Syndrom vyhoření – emoční únava, cynismus, ztráta smyslu práce.

Chronický stres (nadměrné požadavky, chování žáků, rodiče).

Deprese, úzkost, spánkové poruchy.

Prevence:

Psychohygiena, podpora duševního zdraví učitelů.

Supervize, kolegiální sdílení, mentoring.

Zdravý životní styl, hlasová hygiena.

5. Autorita učitele
Typy autority (dle Maxe Webera a pedagogické praxe):

Formální (daná funkcí) – učitel jako představitel pravidel a školy.

Odborná (kompetentní) – znalosti, schopnost učit, vést.

Osobnostní (charismatická) – přirozená důvěra, respekt, vstřícnost.

Morální – spravedlnost, slušnost, schopnost nést odpovědnost.

Dnešní škola klade důraz na partnerství s žákem, ale bez ztráty autority.

6. Tvorba třídních pravidel v kontextu specifik třídy
Cíle třídních pravidel:

Zajištění bezpečí, spolupráce, soužití.

Výchova k odpovědnosti a respektu.

Předcházení konfliktům.

Zásady tvorby pravidel:

Společné vytváření s žáky – participace zvyšuje respektování.

Srozumitelnost a konkrétnost – "Neubližujeme" vs. "Neurážíme se slovně ani
fyzicky".

Pozitivní formulace – co dělat, ne jen co nedělat.

Věková přiměřenost – pravidla jinak pro 1. třídu, jinak pro 9.

Pravidelné opakování, vizualizace – třídní plakát, rituály.

Práce se specifiky třídy:

Učitel zohledňuje sociální dynamiku, potřeby žáků, vztahy (vstupní diagnostika,
sociometrie).

U dětí s poruchami chování nebo SVP nutná větší struktura a individuální přístup.

7. Spolupráce školy a rodiny
Význam spolupráce:

Důvěra a propojení mezi školou a rodinou zvyšují úspěšnost žáka.

Pomáhá předcházet konfliktům a nepochopení.

Formy spolupráce:

Třídní schůzky, konzultace – pravidelný kontakt.

Individuální pohovory – při řešení problémů, plánování podpory.

Plán pedagogické podpory, IVP – se spoluúčastí rodičů.

Společné akce – workshopy, dny otevřených dveří, školní slavnosti.

Elektronická komunikace – Bakaláři, EduPage, e-mail.

Zásady efektivní komunikace s rodiči:

Otevřenost a respekt.

Zájmem o dítě, ne kritika rodiče.

Naslouchání.

Nabídka spolupráce, ne "hotový verdikt".

U obtížných rodičů: zachovat klid, opírat se o fakta, hledat společný zájem (dítě),

nabídnout cestu, ne hrozby.

8. Shrnutí Učitelská profese je náročná a zároveň nesmírně důležitá. Učitel:

zastává klíčovou roli ve společnosti i v životě každého žáka,

musí zvládat pedagogické, etické, zdravotní i komunikační výzvy,

buduje autoritu, pravidla a důvěru ve třídě,

a v neposlední řadě je partnerem rodiny při výchově dítěte.

Témata, do kterých materiál patří